Test BMW 430i Cabrio – Topless

BMW 430i Cabrio autoexpert.ro

Vine un moment în viață când lași toate inhibițiile deoparte și te simți bine. Pliezi soft topul, cauți cea mai frumoasă zi din an, cea mai ofertantă priveliște, cele mai pitorești rute. Cauți evadarea la volanul lui BMW 430i Cabrio. Foto: Bogdan Paraschiv

Există cea mai frumoasă zi din an? Da, există și e chiar azi. Este ziua în care toate elementele naturii s-au aliniat pentru a crea perfecțiunea așa cum o percepe ochiul meu. E cel mai liniștitor verde care bate spre galben exact atât cât să gâdile privirea, cel mai vibrant roșu cu care pâlcurile de maci condimentează priveliștea, cea mai frumoasă alăturare de albastru, alb și nuanțe de gri pe care o poți admira pe cer. Un eden pe care iminența ploii îl tensionează fix cât să adauge stropul de dramatism necesar perfecțiunii.

BMW Seria 4 Convertible autoexpert.ro

În acest tablou cu fundal multicolor, am introdus cel mai exuberant subiect – modelul care a împărțit taberele fanilor mărcii BMW precum Moise, apele Mării Roșii. Dacă ignori botul, mașina asta arată superb indiferent de criteriile după care e judecată! Totul, de la proporțiile perfecte la liniile fluide, atinge perfecțiunea. Dar, până să ajungi la ele, dai cu ochii de calandru. Iubește-l sau urăște-l. Designerii se jură că au readus în actualitate grila modelului BMW 303, din 1933. Iubitorii de frumos nu dau doi bani pe această explicație, bătrânii fani ai BMW-urilor o acceptă cu un oftat nostalgic. Dar în spatele desenului stă mai mult decât un simplu considerent estetic. Este inginerie.

BMW 430i Cabrio – inginerie

Din discuțiile pe care le-am avut cu un oficial BMW, am aflat uimit că un motor termic emană o cantitate de căldură aproximativ egală cu echivalentul puterii maxime dezvoltate de motor. Adică, în cazul lui M4 Competition, cea mai puternică versiune a Seriei 4, 375 kW. Poate că asta nu-ți spune prea multe, dar o să adaug un termen de comparație pentru a crește relevanța afirmației. O centrală termică de 12,5 kW este suficientă pentru a încălzi o casă cu suprafața de 100 mp. Adică, folosind căldura degajată de motorul lui M4 Competition în sarcină maximă, poți încălzi 30 de case!

BMW Seria 4 Convertible autoexpert.ro

Acum, realizezi cât de complexă este răcirea unui astfel de motor și ce suprafață trebuie să aibă prizele de aer pentru a răcori uzina asta într-o zi toridă, în care proprietarul s-a trezit cu poftă de dat pe circuit. Pentru că, e clar, orice sistem de răcire trebuie să corespundă celui mai dezavantajos scenariu. Adică fix cel de mai sus. Sigur, designerii ar fi putut adopta o grilă mai mică și o priză generoasă în bara de protecție. Ar fi putut, dar n-au vrut. De ce? Pentru că atunci n-ar mai fi frapat. N-ar mai fi fost un BMW în toată puterea cuvântului. Iar frumusețea nu e absolută, ci se ascunde în ochii privitorului.

Revenirea plafonului din pânză

Dacă ai puterea să treci peste forma rinichilor sau ai inspirația de a-i descoperi șarmul, atunci al meu 430i Cabrio te va fascina întru totul. Este o sculptură care curge lin spre spate și pe care plafonul din pânză o completează inspirat, în loc să-i știrbească strălucirea. Iar eleronul modelat în capacul portbagajului e fix din filmul ăsta. Sublim!

BMW Seria 4 Convertible autoexpert.ro

Spectacolul începe însă când retractezi plafonul, cu o mișcare unduită a capacului portbagajului, atât de mlădioasă și complexă, încât te rogi la Bunelul s-o țină la fel multă vreme. Și, probabil, o s-o țină, că doar vorbim despre un BMW. E o coregrafie spectaculoasă, care durează 18 secunde și pe care poți s-o pui în scenă inclusiv la viteze de până la 50 km/h! Lăudabil este că, după ce a făcut o încercare cu plafonul retractabil din tablă la fosta generație, BMW a revenit la cel din pânză, ca la un cabriolet pursânge. Iar beneficiile sunt evidente – greutatea plafonului a scăzut cu 40%, iar distribuția maselor pe punți este apropiată de 50/50%. Și rigiditatea torsională e mai mare, cu 4%, deci dinamica a câștigat pe toate planurile.

Confort în 430i Cabrio

Poți plia soft topul fără teama că vei îngheța, pentru că sub tetierele din față există difuzoare de aer cald, care-ți suflă-n ceafă confort, la propriu. Nici nu vei sfârși chiaunit de curent sau zgomote aerodinamice, pentru că panoul detașabil de plasă din spatele scaunelor le anulează eficient. Sigur, nu-l mai poți folosi dacă mergi cu pasageri pe banchetă.

Cei din spate se vor strecura prin spațiul lăsat de scaunele care glisează electric și, câtă vreme nu depășesc 1,75 m, se vor simți bine și pe distanțe medii. Au în mijloc suporturi pentru pahare, iar sub posterioare, o suspensie suficient de echilibrată, încât să nu le chinuie șalele.

➡ Citește aici testul cu M3 Competition 💡

Dar nici că ar trebui să-ți pese de turbulențe la plimbările în patru. Vitezele-s mai mici, iar magia stă fix în palele de vânt care-ți răvășesc părul. Și în consum. Știu, par vulgar de analitic într-un peisaj boem, dar trebuie s-o spun – pe autostradă sunt suficienți 7 l/100 km, iar într-un București marcat de meciurile Euro 2020, nu am văzut medii cu mult peste 10 litri! Inițial, n-am crezut grozăvia, dar condițiile de reproductibilitate și repetabilitate au dovedit veridicitatea cifrelor! Adică, pe românește, m-am frecat la ochi și am încercat din nou. Și din nou. Același rezultat. 258 CP care ard benzină ca să deplaseze 1,8 tone consumă cât un hatch compact! Cum e posibil?

Sistemul de propulsie este gândit să schimbe imediat ce treapta superioară intră în turația de cuplu maxim (adică, 1550 rpm), sistemul stop/start oprește motorul sub 15 km/h, iar la decelerări, coastingul e atât de avansat, încât nu numai că motorul se decuplează de la transmisie, ci se și oprește, cu consum zero și
distanță maximă de rulare.

➡ Configurează-ți propriul ”4 Cabrio” aici! 💡

Numai că 430i Cabrio nu ar trebui să pună economia în prim-plan, dar nici n-o face. Este clar dedicată distracției. Cei 258 CP sunt suficienți pentru reprize vioaie, fără să te priponească în spătar, iar ținuta de drum e fabuloasă pentru un cabriolet cu patru locuri. Caroseria rigidă și suspensia sportivă te ajută la atacarea virajelor în forță, dar trebuie să ții cont de inerția celor 1,8 tone. Iar sunetul eșapamentului, ce își face loc fără restricții în urechile tuturor pasagerilor, este pastila de energie care te face să nu lași pedala.

Îți dorești portbagaj? Atunci, probabil că nu ai ajuns prea bine aici. Totuși, dacă vrei să mergi cu mașina decapotată, sunt disponibili 300 l, cu 80 peste ai fostei generații. Dar, dacă mergi cu plafonul ridicat, atunci poți acționa o pârghie din portbagaj, adăugând 85 l pentru bagaje. Sunt suficienți, dar poți strecura numai obiecte subțiri sau deformabile în el, deci ia-ți adio de la gențile de voiaj rigide. Astfel, cei mai cârcotași au două motive să strâmbe nasul la Seria 4 Cabrio: botul și fundul.

Verdict AutoExpert

Ce e tare la mașina asta? Totul! Senzațiile, aspectul, consumul, performanțele. Dacă nu-ți place calandrul, stai liniștit, că nu o să-l vezi de la volan. Iar ceilalți or să-l soarbă din priviri. Știu asta pentru că am fost în scaunul șoferului și în centrul atenției.
DATE TEHNICEBMW
Model430i Cabrio
Motor/ nr. cilindriL4, turbo
Cilindree (cmc)1998
Putere maximă/turaţie (CP/rpm)258/5000-6000
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm)400/1550-4400
Tracțiunespate
Cutie de vitezeautomată, 8 trepte
L x l x h (mm)4768 x 1852 x 1384
Ampatament (mm)1575
Volum portbagaj (l)385
Masă la gol (kg)1790
Acceleraţie 0-100 km/h (s)6,2
Viteză maximă (km/h)250
Consum WLTP mixt (l/100 km)6,9
Emisii CO2 (g/km)158
Preț (euro)61.226

Adaugati comentariu