BMW pregăteşte pentru lansare tehnologia pentru condus automat

Un astfel de sistem este integrat şi pe BMW i3 Concept prezentat la Salonul Auto de la Fankfurt 2011.

Pe autostrada A9 de la München la Nürnberg traficul este unul aglomerat. Dar, în ciuda stresului creat de situaţie, conducătorul rămâne calm şi relaxat în spatele volanului. De ce? Pentru că automobilul este complet automatizat, de exemplu frânează, accelerează şi depăşeşte alte maşini pe cont propriu, în timp ce monitorizează condiţiile existente în trafic şi se adaptează la ele.

Cum funcţionează? Dr. Nico Kämpchen, director de proiect pentru condusul integral automatizat în cadrul departamentului de cercetare şi dezvoltare al BMW Group, a parcurs aproape 5.000 de kilometri în teste alături de echipa sa. 

În dorinţa de a oferi automobile care să fie confortabile şi sigure, echipate în viitor cu cele mai moderne sisteme de asistenţă, inginerii de cercetare şi dezvoltare de la BMW Group au lucrat de-a lungul ultimilor ani la dezvoltarea unor copiloţi electronici care să furnizeze condus automat în anumite situaţii – de exemplu, BMW TrackTrainer testat pe circuit, sau tempomat adaptiv cu frânare până la oprire. 

Pentru a înţelege mai bine potenţialul pe care îl oferă aceste sisteme, precum şi limitele lor, cercetătorii sunt pregătiţi să treacă la etapa următoare: dezvoltarea unor sisteme avansate de asistare a conducătorului pe autostradă.

Pentru a înţelege ce înseamnă acest lucru, cercetătorii au echipat un model BMW 5 Sedan cu programe inteligente, precum şi cu sisteme complexe de senzori. Funcţia avansată de asistare condus automat pe autostradă poate fi activată prin apăsarea unui buton. Din acel moment, sistemul aflat în faza de prototip poate controla automat accelerarea şi frânarea şi poate depăşi în deplină siguranţă maşinile mai lente. 

În faza incipientă a proiectului, una dintre provocările cele mai importante a implicat reacţia faţă de vehiculele (automobile, motociclete sau camioane) care intră pe autostradă sau care ies de pe aceasta – chiar şi această problemă putea fi rezolvată printr-o abordare corectă. 

Sistemul-prototip a reacţionat bine la aceste situaţii, permiţând vehiculelor să intre în trafic şi chiar a schimbat banda pentru a oferi spaţiu suficient astfel încât cei care intrau pe autostradă să o facă într-o manieră sigură. Aceste manevre au fost posibile la viteze de până la 130 km/h, dar în conformitate cu actualele norme privind limita de viteză sau alte situaţii, precum zonele în care depăşirea este interzisă.

„Aceasta este o situaţie şi o experienţă cu totul nouă pentru conducătorul auto – este un sentiment ciudat să cedezi complet controlul automobilului unui sistem autonom. Dar, după câteva minute în care experimentează un stil de condus cursiv, independent şi sigur, conducătorii şi pasagerii încep să se relaxeze şi să aibă încredere în sistemul independent”, a spus Nico Kämpchen, director de proiect pentru condusul integral automatizat în cadrul departamentului de cercetare şi dezvoltare al BMW Group. „Fără îndoială, conducătorul rămâne responsabil de situaţie în orice moment şi trebuie să păstreze sub observaţie traficul şi mediul înconjurător.”

Pentru a exista certitudinea că maşina automatizată destinată cercetării funcţionează cursiv şi agil în traficul real, automobilul trebuie să beneficieze de strategiile necesare reacţionării corespunzătoare în situaţiile cu care se confruntă zi de zi. Baza acestor strategii este compusă din două părţi: prima, identificarea poziţiei maşinii pe banda sa; a doua, automobilul trebuie să fie capabil să recunoască în mod clar toate vehiculele şi obiectele din vecinătatea imediată. 

Acest lucru se realizează prin contopirea, chiar dacă redundantă, a diferitelor tehnologii de senzori precum LIDAR, RADAR, ultrasunete şi camere video care monitorizează mediul înconjurător al automobilului. Redundanţa oferă garanţia că situaţiile sunt evaluate cu exactitate, în fiecare direcţie utilizându-se cel puţin două metode diferite de măsurare. 

În acest scop, dezvoltatorii de la departamentul de cercetare şi dezvoltare al BMW Group pot fi siguri că o potenţială slăbiciune a unei metode este contrabalansată de punctele forte ale celeilalte metode.

Prin accesarea hărţilor digitale, a camerei şi a datelor de localizare de la un GPS foarte precis, prototipul automatizat îşi poate determina locul pe banda de rulare şi primeşte şi informaţiile exacte cu privire la traseul pe care îl urmează, inclusiv numărul de benzi de pe diferite secţiuni ale autostrăzii. 

Această informaţie este completată de datele recepţionate de la camera integrată în sistemul de avertizare la părăsirea sensului. Obiectele din faţa maşinii sunt detectate de senzorii radar ai tempomatului adaptiv cu funcţie Stop&Go şi de un scaner laser. Acelaşi lucru este valabil şi pentru obiectele aflate în lateralul şi în spatele automobilului.

Adaugati comentariu