BMW Seria 3 vs. Audi A4 vs. Mercedes-Benz Clasa C vs. Volvo S60

Puține evenimente de anul acesta au potențialul de a surclasa ca importanță lansarea noului Seria 3. Prin urmare, după testul individual, Seria 3 intră din nou în atenția noastră, de data aceasta în cadrul unui comparativ cu principalii concurenți.

  • Mult spatiu
  • atat pentru pasageri cat si pentru bagaje
  • compromis optim in materie de confort si sportivitate din partea suspensiei
  • Latenta motorului sub pragul de 2000 rpm
  • design exterior tern

În 2011 Audi A4 a fost cel mai bine vândut sedan premium de clasă medie, ce-i drept nu la o distanță foarte mare de Mercedes-Benz Clasa C. Undeva mai jos pe listă s-a clasat  BMW Seria 3 și undeva și mai jos Volvo S60. Dacă ultimul din listă nu face decât să sublinieze statutul de mașină exotică a lui Volvo în România, noua generație Seria 3 are toate șansele să schimbe calculele pentru 2012.

Pentru a contracara presiunea din partea noului venit, Audi a lansat recent un facelift pentru A4, pe care îl vei repera în principal datorită noului aspect al luminilor de zi. În rest, cu excepția retușurilor aplicate „plasticului“ (spoilere și blocuri optice), restul caroseriei a rămas în proporție de 100% identic cu cel al modelului fără facelift. În mod normal nu aș fi criticat această abordare, dar Mercedes-Benz parcă a mers un pic mai departe cu facelift-ul aplicat Clasei C.

Modificări minore

În interior povestea este asemănătoare, A4 avea deja un interior recunoscut pentru calitate și ergonomie așa că inginerii s-au concentrat pe detalii. Pentru amatorii de statistică coloana de direcție a fost redesenată, sistemul MMI Plus și Audi Drive Select au fost simplificate, iar lista de inserții și tapițerii este de două ori mai lungă ca înainte. Rezultatul este un interior reușit cu o tentă evidentă high-tech, ce se vede depășit la capitolul gadget-uri doar de BMW Seria 3, care, a se nota, a avut de partea sa o echipare ultrageneroasă.

Strict, din punct de vedere calitativ, este destul de dificil să realizezi un clasament în acest comparativ, alegerea preferatului fiind o chestiune mai mult de gust decât de examinarea cu lupă a finisărilor și materialelor.

Ce este în schimb de necontestat este faptul că Audi pare să se fi folosit cel mai bine de mărimea caroseriei cu o banchetă foarte generoasă și cel mai mare portbagaj din test. Dacă tot am adus vorba de caroserie este de menționat faptul că atât A4 cât și Clasa C au de partea lor avantajul vizibilității grație formelor clasice ale caroseriei cu montanți subțiri. Poate părea un avantaj ușor de trecut cu vederea, dar nu ai decât să conduci un S60 pentru câteva ore pentru a aprecia plusul de vizibilitate oferit de Audi.

Clasic în viață

Alegerea motorizării nu va lua pe nimeni prin surprindere, asocierea 2.0 TDI fiind de departe cea mai populară în cazul posesorilor de A4. Versiunea de mijloc cu 143 CP (se poate opta și pentru 120 CP sau 177 CP) se remarcă în principal prin silențiozitate și economie, la ultimul capitol singurul concurent ce îi face față fiind noul Seria 3. Drept exemplu, pe un parcurs de 500 km/h consumul mediu a fost de 6 l/100 km în condițiile în care nu s-a urmărit cu precădere obținerea unui record de consum. Dacă nu aș fi fost presat de timp și de sedința foto un 5 l/100 km ar fi fost ușor de atins.

În spectrul performanțelor dinamice A4 rămâne adeptul unei ținute echilibrate de drum, menită să ofere un compromis între confort și sportivitate. Reconfigurarea suspensiei, cu accent pe puntea spate, face din noul A4 o mașină care iartă mai ușor denivelările abrupte, chiar și în condițiile anvelopelor cu talon de 40. De partea cealaltă a ecuației dinamice A4 se dovedește o mașină capabilă să recompenseze un șofer cu tendințe de sportivitate. Privit în comparație cu oponenții săi teutoni lucrurile se complică în sensul în care Audi se folosește de tracțiune, iar BMW și Mercedes-Benz de propulsie. La nivelul unor motoare diesel de 2 l, avantajele propulsiei sunt limitate, iar mulți clienți se văd intimidați de tendința lor de a supravira atunci când aderența nu este la cote maxime.

Tocmai de aceea nu ar fi deloc exclus ca mulți să îl perceapă pe A4 ca fiind alegerea mai sportivă datorită faptului că este mai ușor de controlat la limită. Cu toate acestea, în acest comparativ, Audi se va multumi cu poziția secundă la dinamică și va aștepta revanșa pentru momentul în care va fi disponibil la test un A4 ce poate fi comparat cu configurația lui Seria 3 (ex: 2.0 TDI/177 CP S-Tronic).

La finalul zilei A4 se potrivește cel mai bine genului de client care dorește câte ceva din fiecare și nu este interesat de mașini care se specializează pe un anume capitol.

  • Cea mai buna experien?a la conducere
  • tehnologie de varf
  • Motor usor zgomotos la ralanti
  • BMW Apps este compatibil exclusiv cu iPhone

Cel mai nou model din acest test comparativ continuă să parieze pe dinamism, dar oferă surprize plăcute  şi în materie de confort. La generaţiile anterioare de BMW Seria 3 rezultatul unui comparativ cu trio-ul german BMW, Audi, Mercedes era uşor de prevăzut. BMW îşi adjudeca titlul de sportiva testului, Mercedes era cea mai confortabilă, iar Audi oferea un bun compromis  între confort şi sport.

Dar să vedem cum se descurcă noul BMW Seria 3 împotriva unor Audi şi Mercedes recent restilizate şi a unui Volvo S60 cu un design deosebit, ce ridică acum pretenţii bine meritate pentru liga premium. Dinamismul specific modelelor bavareze este evident încă de la primul contact cu noul model. Designul noii generaţii se remarcă printr-un plus de agresivitate. Capota plonjată şi farurile cu linii ferme ce încadrează „nările de rechin” specifice mărcii creează o privelişte care te convinge uşor să dai semnal dreapta atunci când apare în oglinda retrovizoare.

Aspectul agresiv te îndeamnă la un stil sportiv de conducere, lucru susţinut şi de partea tehnică. Motorul de 2,0 litri turbodiesel ce echipează 320d este fără îndoială cel mai performant din acest test. Oferă multă putere încă de la turaţii joase şi urcă în ture fără efort atunci când îi ceri. Doar cârcotaşii ar putea spune că este ceva mai zgomotos decât ar trebui la relanti, mai ales atunci când este rece.  În combinaţie cu transmisia automată cu 8 rapoarte automobilul accelerează fără efort, permiţând schimbarea instantanee a ritmului de conducere. În tot acest timp consumul de carburant rămâne scăzut, foarte apropiat de valorile date de constructor.

Noua generaţie de Seria 3 BMW şi-a conservat titlul de campion al dinamismului, dar cu ajutorul noilor tehnologii înglobate a adus un plus de confort şi economie de carburant. Printr-o simplă apăsare de buton(BMW Driving Experience Control) maşina se poate transforma dintr-o sportivă veritabilă într-o limuzină confortabilă care rivalizează cu Mercedes şi Volvo la nivelul de confort oferit. Automobilul testat era echipat cu Şasiul Adaptiv M, care, deşi costă încă 1.146 Euro cu TVA inclus, este o dotare care merită din plin, oferind o ţinută de drum fără compromis indiferent de pretenţiile dinamice sau de starea carosabilului. Manevrabilitatea este excelentă, şasiul şi direcţia extrem de plăcut calibrate fiind caracteristici cu care inginerii BMW ne-au obişnuit deja.

Inspectorul Gadget

Odată urcat la bordul unui BMW Seria 3 bine echipat poţi regăsi dotări care în urmă cu nu foarte mulţi ani se regăseau doar  în maşinile conduse de James Bond. Acces la Internet, facebook, tweeter, comandă vocală, radio prin Internet şi o serie de aplicaţii pe care până de curând le regăseai mai degrabă la un smartphone. Dacă tot am amintit de acest aspect, în momentul în care achizitionaţi un BMW Seria 3 trebuie să luaţi în considerare şi achiziţia unui telefon Apple, BMW Apps fiind în acest moment disponibile doar pentru iPhone. Noua generaţie de i-Drive are mai multe butoane fiind uşor de folosit şi de persoane care nu sunt familiarizate cu tehnologia de vârf. Diferenţele între sistemele similare MMI(Audi) şi Command(Mercedes) nu sunt foarte mari, doar Volvo pierzând aici câteva puncte, sistemul său multimedia nefiind la fel de accesibil.

După ce am terminat de analizat gadget-urile putem remarca un interior cu finisaje mult îmbunătăţite faţă de generaţia precedentă şi cu o configuraţie modernă. În echiparea Sport sunt incluse şi scaunele sport, ce oferă un plus de susţinere laterală şi o ergonomie de invidiat. Şoferul are suficient spaţiu şi poate accesa uşor comenzile maşinii. Consola orientată către şofer marchează o revenire la valorile mărcii.  Acum BMW oferă un sistem i-Drive şi în dotarea standard, astfel că maşinile fără prea multe dotări nu vor mai părea incomplete. Pentru pasageri există suficient spaţiu pentru picioare şi cap atât pe locul din faţă cât şi pe banchetă. Portbagajul are 480 de litri şi este uşor accesibil.

În condiţiile în care preţurile pentru automobilele testate sunt apropiate la acelaşi nivel de echipare BMW Seria 3 are un avantaj faţă de cei trei concurenţi  din acest test prin performanţele superioare, elementul de noutate şi sistemul multimedia foarte bine integrat.

  • Setarea suspensiei pro confort
  • Organizarea remarcabila a interiorului
  • Raportul cilindree/performan?e.
  • Func?ionarea sistemului Command

Nu poți să te gândești la un sedan premium fără ca mintea să nu-ți fugă, cel puțin în termeni comparativi, și către Mercedes-Benz. Este valabil și în cazul rivalilor Clasei C, fie că „se legitimează“ cu un pașaport identic, fie că vin de peste mări și țări, sau uneori oceane. Clasa C a fost întotdeauna, fără să exagerăm, un etalon, pentru că reprezintă chintesența brandului german, atât de apreciat la nivel mondial. Inginerie ridicată la nivel de artă, inovație continuă și tehnologii pe cât de sofisticate, pe atât de inovatoare pentru industria auto. Cam astea-s ingredientele cu care „se mănâncă“ un Mercedes-Benz.Tocmai pentru că și Clasa C s-a pliat întotdeauna pe aceste considerente, îndrăznesc să pariez că pe birourile șefilor de proiect ale oricărui producător care-și propune să lanseze un model aspirant la poziția C-ului există câte o poză cu el, în scop motivațional, desigur.

În testul de față, Clasa C este seniorul grupului, având de partea sa experiența, dar în industria auto aceasta nu e chiar cea mai avantajoasă poziție. Mai ales când trebuie să dai piept cu noul BMW Seria 3 sau cu Audi A4 proaspăt restilizat, adică exact rivalii „de moarte“ clasici. Adaugă la asta probabil cel mai echilibrat și mai rafinat Volvo din istorie, iar lucrurile se pot încinge periculos. Dar după aproximativ 500 de kilometri parcurși în cele mai variate condiții, e limpede că vârsta nu-i ridică nici o problemă Clasei C.

Experiența călătoriei la bordul unui C te poate împinge să crezi că indiferent cine ar coborî, la un moment dat, din această mașină, indiferent de statut social, poziție în societate, sau multitudinea zerourilor ce-i populează contul dintr-o bancă cu nume din Elveția, nu ar fi câtuși de puțin o imagine deplasată. Pentru că, revenim la ce spuneam mai sus, Mercedes-Benz este înainte de toate o filosofie.

Anii scurși de la debutul Clasei C nu sunt vizibili nici la interior, nici la exterior, semn că bunul gust este de cele mai multe ori nemuritor. Materialele au fost alese „pe sprânceană“, iar îmbinările au precizie micrometrică (este deja celebru în industrie standardul pe care germanii l-au impus în ceea ce privește forța necesară accesării butoanelor de pe consola centrală). Peste toate stă layout-ul interior ce poate fi configurat și echipat cât să se muleze atât pe gustul unui șofer cu tricou polo, cât și pe cel al unuia pentru care păstrarea intactă a dungilor de la costum este primordială.

Gentleman sportiv?

Bine, bine, dar cum stăm cu performanțele dinamice? Avem totuși un BMW Seria 3 de față, sunt ceva pretenții. Se face că Mercedes-Benz nu a avut niciodată un scop în a detrona Seria 3 de pe piedestalul sportivului evident din segment. Cel puțin nu în cazul versiunilor ce nu poartă amprenta AMG. Asta pentru că rafinamentul în exploatare a avut mereu câștig de cauză. E valabil și la modelele de față, cu mențiunea că noul Seria 3 a făcut progrese remarcabile și vine cu posibilitatea optării pentru patru setări ale trenului de rulare și a răspunsului transmisiei, fiind capabil să fie de la docilo-economic, până la sportivul mai puțin cizelat (Driving Experience Switch). Atac prin învăluire, așadar, la Clasa C. Audi reușea până acum să reprezinte un compromis excelent între ceilalți doi competitori, dar noile posibilități de setare de pe Seria 3 îi dau ceva fiori.

Tot prin comparație, motorul din dotarea lui C200 CDI este penalizat, marele inconvenient fiind capacitatea cilindrică de 2.143 cmc, fapt ce-l încadrează în altă ligă atunci când vine vorba de impozitare și/sau asigurare. Și nici puterea de 136 CP, destul de puțin pentru o cilindree de peste 2 l, nu impresionează. Totuși, reprizele sunt susținute, cuplul motor fiind excelent, ca și funcționarea transmisiei automate cu șapte rapoarte 7G-Tronic. Deși oferă posibilitatea selectării unui mod Sport de funcționare, cea mai potrivită ipostază este cea Eco, care conlucrează împreună cu sistemul start/stop și cu tehnologiile BlueEFFICIENCY la obținerea unui consum de combustibil de doar 4,9 l/100 km.

Dacă mai adăugăm faptul că avem de-a face cu un campion al siguranței, atât active cât și pasive, și că apropierea de finalul carierei îi îndeamnă pe dealeri la a fi generoși în ofertele promoționale și discount-urile pe care le oferă, Mercedes-Benz Clasa C se dovedește o nucă foarte tare, încă, pentru noul BMW Seria 3.

  • Motorul trage excelent în tura?ii joase
  • Materiale ?i îmbinari de calitate
  • Schimbator de viteze zgomotos ?i imprecis
  • Vizibilitate problematica catre spate

Ccuvântul care caracterizează modelul S60 este consecvența. Deși stilul excesiv de sobru al generațiilor precedente a fost din ce în ce mai temperat, Volvo rămâne fidel liniilor curate, dar oferind în acelaşi timp un spectacol garantat. În special, partea din spate este cea care aduce câteva artificii ce generează pentru S60 cea mai pronunțată imagine de coupe la acest capitol.

În interior se merge pe formula simplităţii, dar valabilă doar în ceea ce privește layout-ul elementelor ce îl compun. Planșa de bord este simplistă și nu aduce din lumea gadgeturilor mai mult decât un display central modest ca dimensiuni, dar suficient cât să centralizeze informațiile provenite de la sistemul de navigație, cel de climatizare, radioului și computerului de bord. Confortul face parte din setul de beneficii pe care orice client de Volvo îl așteaptă de la acest model, iar vestea bună pentru ei este că lucrurile stau în continuare foarte bine.

Rețeta suedeză

Materialele sunt de calitate, iar îmbinările și finisajele inspiră concomitent robustețe și rafinament. Ergonomia comenzilor este ca și până acum realizată prin concentrarea butoanelor în același loc de pe consola centrală și dublarea celor uzuale pe volan, pentru a fi mai ușor accesibile.

Tot pentru un condus mai puțin solicitant sunt plasate și displayurile digitale montate în interiorul cadranelor analogice, pentru a avea în câmpul vizual mesajele importante de avertizare și informațiile furnizate de computerul de bord. Scaunele și poziția la volan sunt printre cele mai bune raportate la concurentele din acest test. Bancheta este la fel de generoasă, dar aplatizarea plafonului aduce unele îngrădiri pentru persoanele foarte înalte.

La capitolul vizibilitate am fost în general mulțumit până ce am efectuat primele manevre de mers înapoi, când masivitatea și gradul de înclinație al montanților C și-au spus cuvântul. Portbagajul este cel mai mic din test, iar deschiderea modestă îngreunează accesul obiectelor voluminoase, însă mulți clienți de Volvo folosesc deja pentru aceste scopuri varianta break.

Rapsodie în cinci cilindri

Volvo S60 aduce în acest test un motor foarte echilibrat, o adevărată revelație în materie de silențiozitate și mod de livrare a puterii. Volvo punctează așadar la un capitol important având în vedere că are de înfruntat elita segmentului premium a clasei compacte. Cutia de viteze manuală cu șase rapoarte nu este cea mai bună alegere în termeni de confort, iar aici contribuie și schimbătorul de viteze de dimensiuni mari și ușor imprecis. Reprizele sunt însă bune, iar cei 163 CP sunt exploatați foarte eficient, așa cum o dovedesc demarajele și reprizele bune pe care te boți baza în cazul unei depășiri.

Tracțiunea pe față aduce un caracter ușor subvirator, la fel ca și în cazul lui A4, cu care experimentează împreună efectele vârfurilor de putere descărcate pe roțile viratoare. Suspensia este setată pro-confort și face ca în habitaclul lui S60 să ajungă o parte foarte mică din vibrațiile produse la trecerea peste denivelările mici și medii.

Agilitatea este asigurată de un grad de fermitate bine ales, dar latura sportivă a lui S60 este totuși temperată de o direcție confortabilă și prea puțin comunicativă pentru o astfel de utilizare.

Concluzii

Singurul reprezentant non-german din acest test este cel care aduce și abordarea cea mai diferită asupra felului în care ar trebui să stea lucrurile la această clasă. Lipsit de excese și înnobilat cu multă tehnologie ascunsă sub o înfățișare spectacol, S60 realizează un pas important compartiv cu generația precedentă și  are mai mult ca oricând resursele pentru a se bate cu concurența germană, inclusiv cu nou-venitul BMW Seria 3.

Interiorul confortabil, performanțele dinamice și dotările de siguranță generoase încă din echiparea standard sunt principalele atuuri ale acestui model, pe care pachetul R-Design îl face și mai atrăgător din punct de vedere estetic.

Date tehnice: Audi
A4
BMW
Seria 3 Sedan
Mercedes-Benz
Clasa C
Volvo
S60
Sasiu si caroserie
Motorizare 2.0 TDI 320d 200 CDI D3
Nr. usi/locuri 4/5 4/5 4/5 4/5
Masa proprie/totala [kg] 1480/2030 1440/1990 1515/2105 1564/2110
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4700/1825/1430 4625/2810/1430 4590/1770/1445 4628/1865/1484
Ampatament 2810 2810 2760 2776
Volum portbagaj [l] 480 (960) 480 () 475 () 390 ()
Motor si transmisie
Tip motor 2.0 TDI 320d 200 CDI D3
Combustibil Motorina Motorina Motorina Motorina
Cilindree [cmc] 1968 1995 2143 1984
Sistem alimentare common rail common rail common rail common rail
Putere max. [kW(CP)/rpm] 105(143)/4200 135(184)/4000 100(136)/2800 120(163)/3000
Cuplu max. [Nm/rpm] 320/1750 380/1750 360/1600 400/1400
Cutie de viteze Manuala/6 Automata/8 Automata/7 Manuala/6
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 216 230 215 220
0-100 km/h [s] 9.2 7.6 9.1 9.2
Consum urban/extra/mixt 5.4/4/4.5 5.4/3.9/4.4 6.1/4.3/4.9 6.3/4.1/4.9
Emisii CO2 [g/km] 119 117 129 129

Adaugati comentariu