Prima generație BMW X3 a avut o mulțime de atuuri, dar și două neajunsuri: suspensia excesiv de rigidă și interiorul anost. Nemții s-au mobilizat și noua generație a rezolvat ambele probleme. Asta îl face perfect?
- Performante dinamice
- spatiu interior
- Diesel cam zgomotos la turatii joase
- foarte putine dotari standard
Prima generație BMW X3 a avut o mulțime de atuuri, dar și două neajunsuri: suspensia excesiv de rigidă și interiorul anost. Nemții s-au mobilizat și noua generație a rezolvat ambele probleme. Asta îl face perfect?Răspunsul este, desigur, nu. Oricât de bune ar fi mașinile produse de nemți, nici măcar ei nu au descoperit formula perfecțiunii auto. Ce au reușit însă bavarezi să descopere înaintea tuturor, a fost un segment cu foarte mult potențial, cel al SUV-ului premium de talie medie. Pentru corectitudine, în 2004 atunci când BMW lansa prima generație X3, Land Rover deja producea modelul Freelander, dar lipsa lui de popularitate l-a făcut uitat drept intemeietor al acestui segment.
Haine noi și nu numai
Noul X3 a câștigat în lungime și lățime (+78/26 mm) fiind plasat cu o exactitate matematică fix la mijloc între X1 și X5 (20 cm în plus, respectiv în minus, față de fiecare). Concomitent, X3 devine reperul în materie de lungime pe segment, depășind vechiul lider al clasamentului, Audi Q5, cu 18 mm.
Dincolo de cifrele seci, noul X3 afișează o imagine mai agresivă, sugerată atât de lățimea caroseriei cât și de noile linii mai conturate din zona pasajelor roților și a liniei mediane. Fără îndoială, nimeni nu va regreta designul primei generații, ce părea ușor disproporționat datorită combinației dintre o caroserie înaltă și un set de spoilere prea înguste.
Ce s-a întâmplat la interior?
Pentru început vorbim despre un nivel considerabil mai înalt al calității percepute, situație valabilă atât la nivelul materialelor plastice cât și la capitolul îmbinări. Cei care își amintesc cum se prezenta vechea generație, știu că această evoluție era cât se poate de necesară. Singurele mici derapaje sunt trecute în dreptul inserțiilor cu aspect de lemn care, pe lângă faptul că nu prea se potrivesc cu atitudinea mașinii, nu sunt nici de o calitate ieșită din comun (antidotul stă în sarcina inserțiilor din aluminiu).
Arsenalul de sisteme electronice de asistență a primit câteva noi elemente, printre care se numără un Heads Up Display (1.146 euro, TVA inclus) ce poate afișa și indicațiile sistemului de navigație și un trio de camere video pentru parcare ce oferă o perspectivă tip „Bird view“ a locului de parcare.
Regândirea interiorului nu a ocolit nici spațiile de stocare, prezente în număr mare și cu volum suficient pentru a acomoda toate cele necesare pentru o familie indiferent de lungimea călătoriei. Aprecierea în dimensiuni are un efect vizibil în special asupra spațiului disponibil pasagerilor de pe banchetă, foarte bun chiar și pentru trei pasageri adulți. Nici portbagajul nu a fost uitat, cei 550 l disponibili standard și 1.600 cu bancheta rabatată devenind, mai nou, valorile de referință în segment.
Cum se conduce?
Pentru început X3 va fi disponibil cu două motorizări, binecunoscutul diesel de 2 l și 184 CP (xDrive20d) și recent upgradatul motor pe benzină de 3 l și 306 CP (xDrive35i). Amândouă motorizările vor fi echipate în standard cu un sistem xDrive revizuit și transmisie manuală cu șase trepte (standard pentru diesel) și una automată cu 8 trepte (standard pentru benzină, opțional pentru diesel). Deși va fi disponibil și în România, propulsorul pe benzină va reprezenta foarte probabil o fracțiune din vânzările totale, dieselul fiind anunțat ca actor principal pe piața europeană.
Respectând acest rationament, în timpul lansării din Slovenia, am ales drept partener de test versiunea xDrive20d cuplată noii transmisii automate cu 8 trepte. Primul lucru pe care îl realizezi, în comparatie cu prima generație, este gradul superior de confort pe porțiunile cu asfalt de proastă calitate. Interesant este că acest plus binevenit de confort nu vine pe fondul unui compromis de ordin dinamic, noul X3 păstrând valențele sportive ce au caracterizat prima generație. În acest sens transmisia integrală xDrive primește (opțional) un modul electronic denumit Performance Control care frânează roata cu mai puțină aderență de pe puntea spate pentru a oferi maximul de tracțiune la ieșirea din viraje. În viața de zi cu zi efectele noilor sisteme electronice de asistență sunt binevenite și îi conferă noului X3 o senzație de mașină închegată, stabilă și surprinzător de dinamică pentru dimensiunile sale.
Aici ajuta și transmisia automată ce parcurge cele opt trepte foarte cursiv și fără ezitări indiferent de modul în care stresezi accelerația. Propulsorul diesel de 2 l păstrează avantajele clasice BMW, oferind o porție consistentă de cuplu dublată de o economie foarte bună de carburant, dar și o mică problemă în persoana zgomotului usor ridicat.
La un preț de pornire de 41.168 euro cu TVA inclus (pentru motorul diesel), noul X3 excelează în materie de dinamică și spațiu interior, suficient spun eu, pentru a continua succesul primei generații.
Date tehnice: | BMW X3 |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 20d |
Nr. usi/locuri | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1725/2300 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4648/1881/1661 |
Ampatament | 2810 |
Volum portbagaj [l] | 550 (1600) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 20d |
Combustibil | Motorina |
Cilindree [cmc] | 1995 |
Sistem alimentare | common rail |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 135(184)/4000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 380/1750 |
Cutie de viteze | Automata/8 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 210 |
0-100 km/h [s] | 8.5 |
Consum urban/extra/mixt | 6.7/5/5.6 |
Emisii CO2 [g/km] | 147 |