Noul Mercedes-Benz V-Class identifică o nișă interesantă a pieței printr-o reuniune eficientă a calităților premium ale mărcii teutone cu spațiul și posibilitățile multiple de configurare ale unui van clasic.
După ce am avut ocazia să o admirăm într-o prezentare statică la Hamburg și să o conducem cu ocazia lansării europene din nordul Germaniei, noua Clasă V și-a făcut drum și în România, iar sezonul cald a reprezentat scuza ideală pentru a ne programa un drive-test până la Constanța. Cu mercurul din termometre aproape de pragul de 35 de grade și o redacție întreagă plină de expectativă ușile electrice s-au deschis, locurile au fost ocupate, iar portbagajul umplut cu bagaje și ustensile foto. Prima impresie a pasagerilor mei de ocazie a fost una eminamente pozitivă, mai ales în condițiile unei configurații cu patru scaune individuale dispuse pe două rânduri opuse ce oferă un confort ideal, dar și un spațiu individual pe care pasagerii business îl așteaptă de la un transport premium.
Părerile pozitive se mențin și în cazul șoferului, care se bucură de o planșă de bord și o atmosferă pe care până recent nu o puteai imagina în cazul unui van. Imaginea generală a fost grefată de la noua Clasă C, model care ne-a impresionat la nivel de interior, cu standardele de calitate menținute. În mod evident, vorbim despre o evoluție prin supradimensionare a unor elemente, dar una extrem de reușită care te face să te simți, realmente într-un automobil premium.
În cazul modelului testat, senzația generală este întregită și de un set exhaustiv de dotări, tipic modelelor intitulate „Edition 1”, disponibile pentru o perioadă limitată cu ocazia lansării de piață. Revenind în zona favorizată, adică cea rezervată pasagerilor, merită punctat faptul ca se poate opta și pentru o configurație clasică cu două rânduri a câte trei scaune, în cazul în care se dorește transportul unui număr mai mare de persoane. În mod logic, această alegere implică un ușor compromis la nivelul spațiului pentru umeri, cu atât mai mult atunci când vorbim despre pasageri mai corpolenți. În plus, alegerea configurației cu scaune opuse permite montarea unei mese pliabile elegante ce pune bazele unui birou mobil practic și eficient.
Pasagerii din spate pot beneficia de propria lor zonă de climatizare cu setări distincte față de cei din față, prize de curent individuale pentru laptop sau alte gadgeturi, dar și de aportul unui sistem de sunet de ultimă generație Burmester cu 16 difuzoare și subwoofer. După cum era de așteptat în cazul unui model premium, marea majoritatea a dotărilor de confort se află pe lista de echipamente opționale, așa că e cazul să pui deoparte un buget important suplimentar prețului standard de achiziție dacă vrei maximul din ce îți poate oferi Clasa V.
În materie de confort oferit standard merită menționată insonorizarea excelentă ce a fost obtinuță prin integrarea unor cantități generoase de materiale fonoabsorbante, dar și de coeficientul aerodinamic record de 0,31 pentru segmentul MPV-urilor mari. În cazul în care vrei maximul la acest capitol e cazul să eviți anvelopele de 19” care echipau modelul testat de noi, deoarece ele aduc un plus sesizabil de zgomot și limitează confortul pe carosabilul de proastă calitate. Tot în aceeași ordine de idei, Mercedes-Benz oferă o suspensie adaptivă Agility Control, pe care noi nu am avut ocazia să o testăm, dar pe care o recomandăm în defavoarea suspensiei sport prezentă pe mașina noastră de test. Cu toate că un plus de fermitate din partea suspensiei favorizează un condus ceva mai agresiv, el compromite până la un punct ideea de confort pe care o aștepți de la o mașină gândită să acopere distanțe mari, așa că e cazul să o evitați.
În oraș, poziția înaltă la volan favorizează orientarea, iar forma regulată a caroseriei cu colțuri ușor de reperat fac din Clasa V o mașină agreabilă de condus. În cazul manevrelor în spații înguste sistemul opțional de patru camere compun o imagine 360 grade asupra mașinii, așa că șansele de a rata o parcare sunt foarte mici.
Lista de motorizări include trei unități, toate bazate pe arhitectura celui mai popular motor din gama Mercedes-Benz și anume unitatea diesel cu patru cilindri de 2,1 l supraalimentată cu una sau două turbine: V200/136 CP, V 220/163 CP și V250/190 CP.
După cum ne-a obișnuit importatorul Mercedes-Benz, Clasa V pentru presă era echipată cu cel mai puternic motor indicativ V250, iar consumul indicat pe un traseu eminamente extraurban de 600 km a fost de 8,3 l/100 km, o valoare cel puțin meritorie (viteza de top în timpul testului a fost de 110 km/h, iar AC a fost pornit in permanență). Cei care vor să folosească la maxim de cei 190 CP și 440 Nm (sau 203 CP și 480 Nm cu overboost), vor descoperi o mașină ce poate atinge 100 km/h în doar 9,1 secunde cu reprize ideale pentru depășirile în intervalul 100 – 140 km/h.
La final de drum Clasa V reprezintă un experiment reușit pentru Mercedes-Benz, unul care, în momentul de față, duce lipsă de concurenți direcți. Putem spune că VW Multivan vizează același segment de piață, dar nu dispune de aptitudini premium, chiar și în cazul modelelor configurate extrem de generos. Prețul de plecare pentru cel mai accesibil model (V200 BlueTEC cu transmisie manuală) este de 29.854 euro fără TVA, în timp ce un model de top, ca cel testat de noi, te va costa 54.732 euro fără TVA.
Foto: Răzvan Loghin
Date tehnice | V 250 |
---|---|
Masă proprie/totală (kg) | 2.145/n.c. |
L/l/h (mm) | 5.140/1.928/1.880 |
Volum portbagaj(l) | 1.030 |
Combustibil | motorină |
Cilindree (cmc) | 2.143 |
Putere max. (kW(CP)/rpm) | 140 (190)/3.800 |
Cuplu max. (Nm/rpm) | 440/1.400-2.400 |
Transmisie/trepte | automată/7 |
Viteza maximă (km/h) | 206 |
Sprint 0-100 km/h (s) | 9,1 |
Consum urban/extra/mixt | 6,6/5,6/6 (l/100km) |
Normă poluare/emisii CO2 | Euro 6/157 g/km |