Care sunt diferențele dintre ITP și revizia anuală de siguranță

Revizia și inspecția tehnică periodică sunt doi pași esențiali pentru a te asigura că mașina personală este în bună stare și pentru a preveni eventualele accidente care pot fi provocate de diverse defecțiuni. Iată mai jos care sunt diferențele dintre inspecția tehnică periodică (ITP) și revizia anuală de siguranță a mașinii.

Ce este ITP și ce este revizia anuală de siguranță a mașinii?

Revizia anuală este o procedură obligatorie care constă într-o verificare amănunțită a conformității unui vehicul cu toate cerințele de siguranță.

De cealaltă parte, inspecția tehnică periodică (ITP) este o verificare mai puțin cuprinzătoare a conformității unui vehicul cu toate cerințele de siguranță la nivel de stat. ITP se efectuează regulat, în funcție de vechimea mașinii, la 6, 12 sau 24 de luni.

Ce este revizia de siguranță anuală a mașinii?

Cunoscută mai mult ca revizie tehnică, aceasta impune o verificare de siguranță a sistemelor mecanice și electrice ale mașinii, pentru detectarea semnelor de uzură, a pieselor rupte și a oricăror alte probleme care ar putea necesita reparații sau înlocuiri În funcție de tipul și de vechimea mașinii, este recomandat ca revizia să fie efectuată regulat, anual sau la un anumit număr de kilometri, maximum 10.000 – 15.000 de kilometri, mai ales dacă o folosești frecvent. Intervalul de efectuare a acestei revizii complete este indicat, de obicei, de producătorul mașinii.

În ce constă revizia de siguranță a mașinii?

În general, în timpul acestei inspecții tehnice, pe care o vei face la un service auto, sunt verificate sistemele mecanice și electrice și sunt schimbate consumabilele, precum filtre de ulei, aer și polen, dar și plăcuțe de frână și baterii auto. De asemenea, sunt completate și schimbate fluidele mașinii, precum uleiul de motor, antigelul și lichidul de frână. La revizie, este important să alegi mereu produse de calitate, precum ulei de motor Ravenol. În timpul inspecției sunt verificate sistemul de climatizare, dar și cel de iluminare și cel de direcție. Nu în ultimul rând, este verificată caroseria pentru urme de zgârieturi ori fisuri, care ar putea ca, în timp, să favorizeze apariția ruginei.

Ce este inspecția tehnică periodică și când se efectuează?

Automobilele înmatriculate în România, care circulă pe drumurile publice, trebuie să întrunească anumite condiții tehnice, ce sunt certificate prin inspecția tehnică periodică, potrivit OG nr. 81/2000. ITP este o procedură de verificare tehnică de rutină a vehiculului și este impusă pentru a te asigura că acesta funcționează corespunzător. Potrivit reglementărilor în vigoare, pentru mașinile de uz personal trebuie să se facă ITP o dată la doi ani, dacă nu sunt mai vechi de 12 ani. Dacă au depășit acest prag de vechime, mașinile trebuie să fie duse pentru ITP anual. Pentru mașinile noi, prima ITP va fi făcută la trei ani de la data primei înmatriculări, următoarea inspecție fiind efectuată la doi ani de la precedenta. Tot la trei ani se face ITP pentru remorci și semiremorci apicole și pentru rulote.

Pe de altă parte, pentru autovehiculele de transport persoane ori de școală auto cu mai mult de opt locuri pe scaune, în afara șoferului, pentru cele folosite ca taxi, pentru închiriere sau pentru transport alternativ, ITP este obligatoriu să fie efectuată la șase luni.

ITP va fi solicitată de persoana al cărei nume apare pe certificatul de înmatriculare sau de înregistrare al mașinii. Înmatricularea mașinii este suspendată automat în momentul în care ITP expiră. Șoferii care conduc o mașină a cărei ITP a expirat riscă o amendă pentru acest lucru, dar și pentru faptul că automobilul este folosit în timp ce i-a fost suspendată înmatricularea, potrivit reglementărilor din Codului rutier.

În ce constă ITP?

În timpul inspecției tehnice periodice, tehnicianul auto trebuie să detecteze semne de uzură, coroziune și alte probleme care ar putea pune în pericol automobilul și pe șoferul acestuia, crescând riscul de accident. Autovehiculele trec de inspecția tehnică periodică dacă au, cel mult, defecte mici, considerate a fi cele care nu au impact asupra siguranței mașinii sau a mediului.

Pe de altă parte, mașinile la care au fost detectate defecte majore ori periculoase nu trec de ITP, iar proprietarii lor sunt obligați, dacă vor să le mai folosească, să rezolve aceste deficiențe în maximum 30 de zile. Se consideră defecte majore cele care pun în pericol siguranța autovehiculului, a celorlalți participanți la trafic sau care au un impact deosebit de nociv asupra mediului. De asemenea, se consideră deficiențe periculoase cele care prezintă un risc imediat și direct din punctul de vedere al siguranței rutiere.

Revizia anuală și inspecția tehnică periodică sunt obligatorii și sunt utile pentru detectarea oricăror defecțiuni ale mașinii. Astfel te vei asigura că viața ta și a celorlalți participanți la trafic nu este pusă în pericol și vei și prelungi durata de viață a autovehiculului. 

Comentăm?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top