Câtă energie electrică este necesară maşinii?

Odată cu instalarea unui sistem audio puternic este posibil ca energia electrică a alternatorului de pe maşină să devină insuficientă. Putem să calculăm necesarul de energie şi să alegem un generator electric mai puternic? Sigur că da!

Energia electrică necesară funcţionării alimentării, aprinderii, computerelor, celorlalte instalaţii aflate în funcţiune la bord la un moment dat, cea necesară iluminării pe timp de zi sau de noapte, dar mai ales şi cea care  ne interesează de fapt cel mai mult, pentru alimentarea sistemului audoi, este dată  de alternatorul automobilului. Pentru a vedea dacă acesta asigură întreg necesarul de energie electrică pentru toţiconsumatorii trebuie făcute nişte calcule. 

Calculele sunt destul de simple. Dacă avem instalat un alternator de  40 A, atunci pentru o tensiune în sarcină de 12,5 V, cu motorul la ralanti şi la consum maxim, puterea furnizată este de 12,5 x 40 = 500 W. Datorită faptului că un amplificator normal, în clasă AB, aşa cum sunt marea lor majoritate, are un randament de 40-50%, rezultă că doar circa 250 waţi reprezintă puterea utilă a difuzoarelor. 

Amplificatoarele de putere pentru subwoofer ce sunt construite în clasa D au un randament ce se apropie de 80%, deci cu ajutorul unui astfel de amplificator putem obţine o putere utilă sinus de 400 waţi, de unde rezultă avantajul acestei tehnologii acolo unde energia electrică este deficitară. 

Dacă nu ţinem cont de aceste date concrete, energia furnizată de alternator se va dovedi  insuficientă când vom cupla instalaţia audio.. Atunci, se va simţi o lipsă de dinamică, un sistem distorsionat la vârfuri, fără viaţă, dar cu gălăgie multă. Pe de altă parte, te poţi alege şi cu alternatorul supraîncărcat defectat. 

Adăugarea de condensatoare sau chiar acumulatori electrici nu poate rezolva decât parţial problema, dar o fac mai puţin perceptibilă. Tehnic, soluţia corectă ar fi înlocuirea alternatorului cu unul de curent mai mare. Pentru curenţi cuprinşi între 70 A şi 120 A există alternatoare de serie ce pot fi cumpărate ca piesă de schimb. 

Maşinile actuale, chiar din clasa mică, beneficiază din serie de astfel de alternatoare de putere maimare. Însă peste  aceste valori, la curenţi ceruţi de 160 A sau chiar de 200 A, există alte alternatoare speciale, iar acestea necesită şi unele echipamente suplimentare care vor controla turaţia de relanti pentru a nu se opri motorul termic la o sarcină atât de mare. 

Pentru curenţii şi mai mari există şi soluţia cuplării şi antrenării mai multor  alternatoare. Acum se va face o construcţie metalică separată pentru a fixa alternatoarele respective şi a le antrena corespunzător prin curele de antrenare. Soluţia tehnică impune calculul şi modificarea fuliei de motor, precum şi a fuliilor alternatoarelor pentru a asigura turaţiile de antrenare optime şi o aderenţă bună a curelelor de antrenare pe aceste fulii. 

[_newpage_]

În cazul conectării mai multor alternatoare, există şi regulatoare externe de mare putere şi precizie ce asigură funcţioanrea echilibrată a acestora. Ca un exemplu, pentru o funcţionare la alternatoarele de 160 A se recomandă cabluri OAWG sau 36 mm2. Montarea mecanică cât mai rigidă este secretul funcţionării corecte a alternatoarelor de mare putere.

Producători pentru aceste alternatoare speciale există, din păcate, în puţine ţări, mai ales în SUA. Tot ca exemplu, un alternator de 160 A de la firma Ohio Generator pentru un motor Toyota costă 540 USD, fără transport şi taxe vamale. 
Pentru cei care doresc să îmbunătăţească alternatorul original care există deja pe maşină,  există de asemenea mai multe soluţii. Prima este mărirea fuliei de motor şi micşorarea celei de pe alternator pentru ca acesta să se rotească la o turaţie mai mare,dar fără să depăşească turaţia maximă admisă de alternator. 

O soluţiemai bună de creştere a curenţilor debitaţi de alternator ar fi şi prin schimbarea punţii redresoare cu una care să asigure un curent ceva mai mare. Dacă diodele sunt de curent mai mare atunci căderea de tensiune pe ele va fi mai mică şi tensiunea de ieşire va fi mai mare. Dar toate acestea nu sigură creşteri prea mari de curenţi, fiind mai mult soluţi vremelnice, paleative. 

Pentru alimentarea sistemelor audio de putere trebuie deci înlocuite alternatoarele şi punţileredresoare ale acestora ca să poată debita energia electrică cerută de toţi consumatorii de pe automobil. Alte modificări ce trebuie făcute dacă vom supraîncărca alternatorul se referă la montarea unei elice de răcire mai eficiente care să asigure răcirea suplimentară a alternatorului. 

La alternatoarele de putere foarte mare există şi circuite de răcire cu lichid, care se poate intercala în circuitul de răcire al motorului. Acest tip de răcire asigură o temperatură de lucru constantă şi îmbunătăţeşte funcţionalitatea alternatorului. Dacă au fost făcute unele dintre aceste modificări mai mici şi  totuşi se observă că puterea de ieşire audio nu este suficientă, atunci se impune schimbarea alternatorului cu unul mai puternic. 

Această lucrare de modificare a alternatorului existent sau de schimbare a lui cu altul mai puternic se poate face doar de către specialişti foarte bine familiarizaţi cu instalaţiile electrice ale autovehiculelor dar şi cu montajul instalaţiilor audio. 

În majoritatea cazurilor arătate se recomandă apelarea la un service autorizat, deoarece problemele de adaptare necesită şi unele  lucrări de strungărie şi mecanică (cu noile fulii de antrenare şi cu noii suporţi metalici etc.), lucrări ce depăşesc de obicei posibilităţile unui atelier electric. 

Adaugati comentariu