Cele mai celebre femei din industria auto: de la Bertha Benz la Mary Barra

bertha-benz-autoexpert

Profităm de data de 8 martie pentru a celebra cele mai importante femei care și-au adus contribuția la industri auto începând cu Bertha Benz și ajungând la CEO-ul GM, Mary Barra.

Chiar de la începuturile industriei auto, femeile și-au pus amprenta asupra automobilului. Le onorăm cu ajutorul celor de la Uswitch și trecem în revistă cele mai importante nume care și-au lăsat amprenta asupra lumei auto. Vom trece la Bertha Benz, pionier al automobilului până la Mary Barra, CEO-ul grupului General Motors.

1888 Bertha Benz – pioner al automobilului

Poate cel mai vechi și sonor nume este Berhta Benz. Soția lui Carl Benz, unul dintre inventatorii automobilului modern, avea să adopte rapid acest nou mijloc de locomoție și devenea celebră prin drumul pe care avea să îl facă alături de cei doi copii ai săi la volanul primului automobil. Într-o eră în care nu existau drumuri asfaltate și nici benzinării, Bertha Benz a plecat într-o călătorie de 180 kilometri între Mannheim și Pforzheim la comenzile proaspătului model Patent Motor Car inventat de Carl Benz.

1983 Margaret A. Wilcox – inventatoarea încălzirii în mașină

Acum știi cui să-i mulțumești, când afară e ger, iar tu de deplasezi în mânecă scurtă la volanul mașinii tale! Acum 128 de ani a fost brevetată invenția lui Margaret, în esență o idee genială de a direcționa către habitaclu aerul cald provenit de la motor. La sfârșitul secolului 19, singura teamă care plana asupra invenției era aceea că temperatura nu putea fi controlată. Totuși, un simplu robinet a rezolvat problema, iar principiul de funcționare a rămas neschimbat până azi!

1903 Mary Anderson – creatoarea ștergătorului de parbriz

The wipers on the bus go ”swish, swish, swish”… Dacă nu exista Mary Anderson, melodia asta n-ar fi apărut niciodată. Au trebuit să treacă mulți ani de la apariția primului automobil, pentru a apărea și primul ștergător de parbriz. Factorul declanșator al genialei idei a fost o ploaie în New York, în care șoferii tramvaielor trase de cai scoteau mâna pe geam, pentru a-și șterge parbrizul. Soluția găsită de Mary: o pârghie montată la interior, care antrena ștergătorul parbrizului.

1909 Alice Ramsey – prima personă care a condus de la coasta de est la cea de vest în Statele Unite ale Americii

Multora dintre noi ne place să conducem mașini pe distanțe lungi! Doar că, în zilele noastre, există șosele asfaltate, aer condiționat, servodirecție și, mai ales, există fiabilitate. Adică fix ingredientele care nu existau acum 112 ani, când Alice Ramsey a condus pentru prima oară un automobil între cele două coaste nord americane.

Imaginează-ți o femeie la volan, pe drumuri de pământ bătătorit sau prin noroaie, oprindu-se ocazional pentru a schimba de câteva ori pedala de frână ruptă și a curăța bujiile. Bine că avea ștergătorul inventat de Mary Anderson!

Totuși, Alice nu era doar o entuziastă a automobilului, ci o expertă care a fondat și a condus primul club al șoferițelor din Statele Unite.

1914 Florence Lawrence – a creat semnalizarea și stopul de frână

Acum e momentul să intre în pământ de rușine toți cei care nu semnalizează la schimbarea direcției de mers! Tot acum e momentul să ne ridicăm în picioare și să-i mulțumim celei a cărei invenție a salvat, probabil, o mulțime de vieți! Florence, care, de altfel, a fost și prima vedetă din istoria filmului, a creat predecesoarele celor mai importante două lumini: semnalizarea și stopul de frână.

În esență, ea a inventat două brațe automate cu steaguri, operate din habitaclu, care indicau direcția pe care urma s-o ia mașina, precum și un semn STOP, care ieșea din caroserie la apăsarea frânei.

1915 Wilma K Russey – prima femeie șofer de taxi în New York

Cei care cred că înainte de Getax nu s-a făcut taximetrie, vor fi surprinși să afle că prima taximetristă din New York a fost Wilma K Russey, în 1915. Adică pe vremea când bunicile actualilor taximetriști aveau codițe și săreau șotronul.

Primul său client i-a dat și un bacșiș, impresionat fiind de pălăria ei, care imita blana de leopard. Dacă ăsta ar fi secretul și în zilele noastre, nu vreau să mă gândesc la ce priveliște am avea prin trafic…

1956 Dr. Gladys West – a pus bazele sistemului GPS

Noi, toți cei care folosim Waze sau Google Maps, trebuie să știm că un strop… mare de merit îl are Dr. Gladys West. Pe lângă implicarea în alte ramuri, precum studiul premiat care a demonstrat regularitatea mișcării lui Pluto în raport cu Neptun, matematiciana, care acum are 90 de ani, a programat un computer IBM pentru a furniza calcule exacte, în vederea ”modelării” fidele a Pământului.

Au fost dezvoltați algoritmi complecși, care au luat în calcul forțele de gravitație, mareele și alte forțe magnetice care distorsionează forma Pământului, iar azi le folosim de fiecare dată când pornim o aplicație care se bazează pe GPS.

2005 Michelle Christenesen – prima femeie designer auto

Sigur, sunt multe exemple de mașini frumoase, cu forme senzuale, cu linii apetisante. Vezi Porsche 911, Jaguar E-Type sau Lancia Aurelia B20GT. Dar niciuna nu a fost desenată de o femeie. De fapt, prima femeie-designer de caroserii auto ”a apărut” în 2005 și a fost angajată de Honda. Cea mai importantă creație a sa? Honda NSX de generația a doua, a cărei producție a început în 2016.

2008 Danica Patrick – prima femeie pilot care a câștigat o cursă în Campionatul Indycar

Danica Patrick

Pentru americani cel mai rezonant nume feminin din lumea sportului cu motor este Danica Patrick. Născută în 1982 și debutând în cursele auto de peste ocean în 1998 după ce în prealabil a trecut prin karting, Danica și-a creat repede un nume trecând prin toate seriile monopost americane până în clasa regină Indycar. În cariera sa a concurat în 116 curse la cel mai înalt nivel, iar cea mai bună clasare a fost o victorie în cursa de 300 de mile de la Montegi, Japonia în 2008.

2014 Mary Barra – prima femeie CEO a unei corporații majore din industria auto

Mary Barra General Motors

Mary Barra a preluat conducerea grupului auto General Motors la finalul anului 2013, devenind prima femeie care a ocupat o poziție la cel mai înalt nivel în industria auto. Barra se află la conducerea GM de peste șapte ani.

 

Adaugati comentariu