Citroen DS4 1.6 THP 156 CP

După ce a obținut rezultate peste așteptări cu DS3, Citroën mai face un pas către o adevărată gamă de lux, prin lansarea DS4. Dacă luăm în considerare și modelul DS5, recent prezentat în China, iată că familia DS reprezintă o alternativă în cele mai importante trei segmente ale pieței auto mondiale.

Î
n fața competiției din ce în ce mai dure, producătorii francezi au ales strategii complet diferite. Dacă Renault a inventat cu succes conceptul de low cost, făcând din Dacia o marcă globală, grupul PSA joacă de ceva timp cartea repoziționării celor două mărci către segmentele premium. Dar aici mărcile germane au o imagine greu de clintit, așa că, pentru francezi, aproape că a devenit un complex realizarea unor mașini scumpe, care să se vândă și pe alte piețe în afară de cea locală. Pe de o parte, Peugeot încearcă să intre pe nișe mai puțin atacate de concurență, cu modele ca 3008 sau RCZ, urmărind un plus de imagine. De partea cealaltă, Citroën a scos de la naftalină imaginea glorioasă DS din anii ’60 și încearcă să o transforme într-o adevărată marcă premium, punând accent în special pe design.

Rețeta Citroën a mai fost aplicată de Volkswagen cu Audi și, mai nou, de producătorii japonezi, mai întâi pentru piața americană, principala destinație a mărcilor Lexus, Infiniti sau Acura. Diferența dintre ce a făcut Audi și ce face astăzi Citroën este sensul lansării modelelor. Audi a plecat de la mare la mic, în timp ce Citroën a lansat noua epocă DS de la clasa mică. Până acum, se pare că planurile francezilor au dat roade, DS3 depășind toate previziunile. De exemplu, DS3 se vinde în Franța mai bine decât Citroën C1 și aproape la fel cu Dacia Sandero.

Actul al doilea de design

DS3 și-a câștigat clienții oferind idea de mașinuță simpatică, cu totul altfel față de modelul C3, atât ca finisare, cât și ca sportivitate. Nu știu câți clienți a absorbit de la Mini, dar sunt convins că Fiat 500 a avut de suferit în fața acestei franțuzoaice pline de personalitate.

Dacă DS3 pare aproape o joacă, cu DS4 lucrurile stau cu totul altfel. Aici problema devine serioasă, designerii străduindu-se să te facă să uiți modelul cuminte C4 de la care s-a plecat. Rezultatul este un obiect după care sigur întorci capul, o combinație de lux (datorită inserțiilor cromate de aproape peste tot, de la grila radiatorului specific până la partea inferioară a bării din spate), coupé (datorită modului ingenios prin care au fost mascate ușile din spate) și crossover. La capitolul uși anterioare, practicabilitatea a plătit tribut designului, întrucât acestea integrează triunghiul de geam care, de obicei este în ultimul montant. Ca urmare, trebuie mare atenție când deschizi ușa, pentru a nu produce accidente cu acel colț proeminent care iese din conturul ușii, către înapoi.

Semnatura DS de pe capotă este completată de o semnătură luminoasă cu LED-uri în jurul lămpilor de ceață, care sunt luminate atât ziua, cât și noaptea. Profilul, subliniat de linia mediană cromată ce conturează suprafața vitrată fumurie, este accentuat de pasajele aripilor – care scot în evidență roțile de dimensiuni mari (până la 19“). Detaliile orizontale ale stopurilor subliniază designul lor în forma de bumerang. Tot din lateral, nu ai cum să nu remarci designul jantelor, pentru care Citroën a făcut un adevărat cult, inventând la fiecare model forme nonconformiste.

Lux rece

Probabil că mulți dintre cei care vor alege un DS4 vor opta pentru echipamente de top, cu piele de calitate superioară pe bord și pe panourile usilor, precum și cum un design „brățară de ceas“ pentru scaune. Iar bordul cu piele, un element din ce în ce mai des utilizat în cadrul grupului PSA, chiar sare în ochi. Poate doar culoarea acesteia cam tristă, motiv pentru care atmosfera este din start rece. Dar, cum DS4 pare din start făcut pentru bărbați, aspectul n-ar trebui să deranjeze, mai ales că este disponibil în cinci alternative de combinații de piele, inclusiv opțiuni în două tonuri. Poate un semn de masculinitate este și lipsa mânerului de susținere pentru pasagera din dreapta, care, în cazul unui mers sportiv, n-ar avea de ce să se țină, având șanse nepremeditate să alunece către șofer. 

Ca și exteriorul, habitaclul induce o combinație de lux cu sportivitate, elementele cromate fiind prezente din belșug, de la butoanele îndreptate către șofer până la gurile de ventilație, cadranele bordului, consola centrală sau schimbătorul de viteze. Una peste alta, trebuie să recunoaștem că Citroën și-a învățat bine lecția și a făcut pași importanți către modelele premium.

Abia așezat la volan observi invazia de lumină care te copleșește, grație parbrizului panoramic, care se întinde mult către stâlpii centrali. Practic, aproape o treime din clasicul tavan este acum înlocuit de parbriz, care beneficiază de un sistem ingenios de jaluzea culisantă, care să te ferească de prea mult soare, la nevoie. Utilizatorii își pot selecta propria ambianță din cadrul celor patru game de sunete polifonice pentru alerte și notificări. De asemenea, se poate selecta una dintre treptele sistemului de aer condiționat – ușor, mediu și intens sau nuanța iluminării panoului de bord, cu o paletă de culori care variază de la alb la albastru.

Motoare în colaborare cu BMW

DS4 are cinci versiuni de motorizare, două diesel – HDi 110 (disponibil și în versiunea e-HDi) și HDi 160 – și trei pe benzină – VTi 120, THP 155 și noul THP 200. Parcă dorind să accentueze și aici ambițiile premium, acestea din urmă au fost dezvoltate împreună cu BMW. Motoarele sunt disponibile cu transmisie manuală sau cutie pilotată în șase rapoarte. Oarecum firesc, DS4 bine echipat nu este o mașină ieftină. Dar are șanse să înlăture măcar parțial prejudecata uneori nedreaptă legată de mașina franțuzească de lux.

Date tehnice: Citroen
DS4
Sasiu si caroserie
Motorizare 1.6 THP
Nr. usi/locuri 5/5
Masa proprie/totala [kg] 1284/1795
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4275/1810/1523
Ampatament 2612
Volum portbagaj [l] 385 (1021)
Motor si transmisie
Tip motor 1.6 THP
Combustibil Benzina
Cilindree [cmc] 1598
Sistem alimentare injectie directa+turbo
Putere max. [kW(CP)/rpm] 115(156)/6000
Cuplu max. [Nm/rpm] 240/1400
Cutie de viteze Manuala/6
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 214
0-100 km/h [s] 9
Consum urban/extra/mixt 9/5.1/6.5
Emisii CO2 [g/km] 149

Adaugati comentariu