Citroën continuă aventura premium cu încă un model din gama DS. Spre deosebire de celelalte două, DS3 și DS4, care sunt, mai mult sau mai puțin, variante ale gamei de bază, DS5 este altceva.
- Design exterior deosebit
- interior aspectuos si de calitate
- sistem hibrid unic
- Putine spatii de depozitare la interior
- ergonomie dificila
- preturile se anunta destul de piperate
Dacă până acum gama DS părea o joacă, iată că Citroën își urmează consecvent construcția unei game premium, în paralel cu modelele tradiționale. În familia Citroën, deja se vorbește despre “C-uri” și “DS-uri”, pentru că DS devine, pe zi ce trece, din ce în ce mai important în strategia mărcii.
Mai întâi DS3 și apoi DS4 au părut a fi mai mult niște exerciții de stil ale modelelor C3 și, respectiv, C4, care să justifice un preț mai mare, apropiat de modelele tradiționale premium. Dar, în cazul DS5, curajul francezilor pare să fi atins noi dimensiuni, pentru că propun un model greu de definit, fără legătură cu gama C.
Logic, majoritatea s-ar gândi că DS5 este, totuși, un C5 modificat. Ei bine… departe de adevăr. DS5 are la bază tot platforma de C4, pe care este construit și DS4, are o caroserie între hatchback și break, o înălțime între o berlină clasică și un monovolum și un aspect care aduce oarecum a cross-over. S-ar putea spune chiar că în segmentul premium nu există încă un asemenea model.
Singular printre berline
În mod tradițional, când spui mașină premium mai mare decât compactă, te gândești la o berlină, în trei volume sau la un break (în special pentru piețele nordice). Tocmai de aceea, forma ovoidală a lui DS5 surprinde chiar de la prima vedere. La fel de aparte este și expresivitatea acestui model, care nu lasă niciun ochi indiferent. De parcă și-ar fi jucat singura carte cu DS5, francezii și-au lăsat imaginația liberă la fiecare suprafață în parte, dominante fiind liniile curbe, siglele uriașe, alături de elementele cromate. Acestea din urmă par supradimensionate, de la grila ce include conturul siglei până la ornamentele din josul ușilor.
Banda cromată care pleacă de deasupra farurilor și urcă pe triunghiul de geam de pe ușa din față este originală, dar prea opulentă, ca și cum ar vrea să te orbească cu strălucirea ei. În rest… multă agresivitate exterioară, mai ales la partea frontală. În spate ies în evidență țevile de eșapament cromate, integrate în spoiler, și eleronul de pe lunetă.
Opulență și calitate
În prezentarea modelului, Citroën declară că vine cu o nouă abordare în segmentul premium, oferind mult spațiu interior în dimensiuni rezonabile (este cu 25 de centimetri mai scurt decât C5) și un stil interior inspirat din aviație. Într-adevăr, imaginea de ansamblu este spectaculoasă, locul șoferului arătând ca un post de pilotaj. Ca și cum ar vrea sa se impună într-o bătălie a competențelor om – mașină, interiorul are și el multe elemente supradimensionate.
În primul rând, consola centrală este uriașă, atât ca lățime, cât și ca înălțime, ca urmare, separarea dintre scaunele din față fiind totală. Consola aproape că ajunge la nivelul volanului, motiv pentru care schimbătorul de viteze este foarte scurt. Probabil că designerii lui DS5 nu au luat în calcul claustrofobii, pentru că senzația din locul șoferului este de înghesuială maximă.
Din punct de vedere design, butoanele mari, de o parte și de cealaltă a consolei centrale, arată la fel de incitant, doar că aș fi preferat ca în locul acestora să fie un mic spațiu de depozitare, în care să-ți pui telefonul mobil. Aici este de menționat soluția aleasă pentru comenzile geamurilor, nu pe uși, ca la majoritatea modelelor, ci între scaune, inclusiv pentru cele din spate.
Același gen de butoane tronează și pe tavan, în prelungirea suportului oglinzii retrovizoare, de acolo acționându-se funcțiile sistemului head up display și ale trapelor. Se pare că designerul de interior urăște butoanele pe uși, pentru că a ascuns în spatele volanului comenzile pentru reglarea oglinzilor (am avut nevoie de ceva timp pentru a le depista). Surprinde lipsa spațiilor de depozitare din jurul șoferului, sacrificate în scopul designului.
Ca și la celelalte modele DS, tapițeria scaunelor atrage ca un magnet, atât prin calitatea și culoarea pielii, cât și prin cusăturile de tip “curea de ceas”. În plus, scaunele din față sunt și bine profilate, ca niște alveole din care nu poți aluneca chiar și la un condus sportiv. Un alt element de senzație este tavanul panoramic, împărțit în trei segmente, fiecare putând fi acoperit individual.
Atmosferă și tehnologie
După apăsarea butonului START, personalitatea habitaclului iese în evidență, mai ales prin jocul de lumini roșu / albe ale instrumentelor de bord. Sistem audio performant, mufă USB pentru conectarea dispozitivelor mobile, sistem de navigație cu ecran de 7 inch, priză de 230 V pentru utilizarea ca acasă a unui laptop sau încărcător de telefon mobil, sau echipamentul WiFi On Board care le permite utilizatorilor să utilizeze internetul în timpul mersului – iată echipamente importante pentru viața la bord.
În același timp, tehnologia este utilă și la condus. Alături de sisteme ca asistență la plecarea din rampă, frână electrică de parcare sau cruise control, interesante sunt farurile automate pentru faza mare, avertizarea la schimbarea involuntară a liniilor de mers (original, prin vibrația scaunului șoferului) sau camera pentru mersul înapoi.
Hibrid diesel
DS5 beneficiază de patru motoare convenționale – două Hdi (110 și 160 CP) și două turbo cu benzină (155 și 200 CP), la care se adaugă varianta hibrid, care combină un diesel Hdi cu un motor electric. Sistemul oferă aproape 200 CP (160 de la diesel și 37 de la electric) și patru moduri de condus: Auto optimizează consumul și este modul obișnuit, ZEV asigură funcționarea numai cu motorul electric (2-3 km, până la 60km/h), 4 Wheel pune în funcțiune și puntea din spate (acționată de motorul electric), util mai ales pe suprafețe alunecoase, Sport asigură un plus dinamic, prin utilizarea celor două motoare la maxim.
Una peste alta, Citroën nu avea cum să emită pretenții în segmentul premium decât cu multă originalitate. Iar aici a trecut cu brio examenul. Dacă originalul ar fi singurul criteriu de luat în calcul, DS5 ar fi în pole position.
Date tehnice: | Citroen DS5 |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | Hybrid4 |
Nr. usi/locuri | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1660/2265 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4530/1871/1513 |
Ampatament | |
Volum portbagaj [l] | 325 (1145) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | Hybrid4 |
Combustibil | Hibrid |
Cilindree [cmc] | 1997 |
Sistem alimentare | commonrail+electric |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 120(163)/3850 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 300/1750 |
Cutie de viteze | Automata/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 211 |
0-100 km/h [s] | 8.6 |
Consum urban/extra/mixt | 3.9/3.7/3.8 |
Emisii CO2 [g/km] | 99 |