Convergenţa roţilor

Unul dintre parametrii importanţi ai mecanismului de direcţie este unghiul de convergenţă a roţilor. Practic, convergenţa roţilor se exprimă în mm, prin diferenţa dintre distanţele dintre roţi măsurate în faţă şi în spatele acestora la nivelul fuzetelor.

La maşinile cu tracţiune pe faţă roţile au tendinţa să se închidă în timpul rulajului. Din această cauză roţile trebuie reglate astfel încât să aibă un unghi de convergenţă nul sau chiar negativ. Cu alte cuvinte roţile trebuie să fie deschise puţin în faţă, adică distanţa dintre roţi la partea din faţă să fie mai mare decât distanţa din partea din spate a roţilor.

Unghiurile de convergenţă nu sunt corespunzătoare dacă valorile respective, măsurate în mm, sunt diferite faţă de cele prescrise în cartea tehnică a maşinii şi au influenţe negative asupra trenurilor ruloare. Printre diferenţele determinate de unghiurile de convergenţă necorespunzătoare amintim:
-uzura exagerată a benzii de rulare a pneurilor pe o singură parte. Anvelopele se uzează mult mai rapid şi trebuie înlocuite înainte de termene;

-un viraj mai greoi al automobilului pe partea dereglată;

-instabilitate mărită în menţinerea direcţiei.

Operaţiunea de reglare a unghiurilor mecanismului de direcţie, şi deci şi a convergenţei roţilor, se poate efectua la ateliere autorizate. Acestea beneficiază de instalaţii speciale cuplate la programe pe calculator care asigură o precizie ridicată a măsurătorilor şi corecţiilor efectuate. 

Pentru mărimea preciziei reglajelor ce se efectuează la aceste ateliere ar trebui ca specialiştii respectivi să aplice corect cunoştinţele tehnice pe care le au: autoturismul prezentat la măsurători să fie încărcat la sarcina maximă sau cel puţin la o sarcină medie pe care o transportă în mod curent. 

Dacă se prezintă autoturismele goale la verificări şi reglaje, acestea nu mai sunt corespunzătoare în cazurile când se transportă încărcături mari. Deci unghiurile direcţiei stabilite anterior prin reglajul fără sarcină devin insuficiente pentru a asigura mecanismului de direcţie o funcţionare în parametrii normali când automobilul este încărcat. 

Cu toate acestea, multe ateliere nu ţin cont de această condiţie şi execută măsurători şi reglaje la automobile indiferent de gradul de încărcare al acestora. Trebuie să solicităm specialiştilor respectivi să lesteze maşina corespunzător înainte de efectuarea reglajelor fiindcă odată cu reglarea convergenţei sunt verificate şi reglate şi celelalte unghiuri ale direcţiei. 

O operaţiune de verificare şi reglare, dacă automobilul nu a suferit defecţiuni mecanice sau lovituri la trenurile ruloare care să nu permită efectuarea reglajelor în limitele impuse, costă între 50 şi 100 lei şi sigură un rulaj corect şi o uzură uniformă a anvelopelor. 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top