De câți ani ai nevoie ca să te transformi într-o legendă? Cheilor Dobrogei le-au trebuit două milioane, dar lui Hyundai Santa Fe, doar 25, echivalentul a patru generații. Azi, legendele se întâlnesc, Cheile la fel de frumoase ca întotdeauna, Santa Fe mai evoluat decât oricând. Foto: Bogdan Grigorescu
Pe fundul mării Tethys, acum 150 de milioane de ani viața nu avea nicio legătură cu cea de azi. În perioada jurasicului, când plăcile tectonice s-au deplasat remarcabil de mult, solul s-a încovoiat, iar nivelul apei a acoperit o mare parte din Europa, creând câteva mări, printre care și Tethys. Cheile Dobrogei se aflau pe fundul acestei mări, fiind străbătute de dinozauri acvatici și alte vietăți, în special reptile, care populau adâncurile apelor. Ulterior, Tethys s-a retras lăsând în urmă Marea Caspică, lacul Aral și Marea Neagră. Acum, Tethys este doar o filă de istorie, iar în locul ei au rămas expuse Cheile Dobrogei, care odată se aflau în adâncuri. Au fost mai ascuțite, mai colțuroase, mai impunătoare, dar trecerea timpului și a forțelor naturii le-a îmblânzit.
Transformarea uriașului
Este fix opusul evoluției lui Hyundai Santa Fe, o adevărată legendă printre SUV-urile de segment D, fiind printre cei mai vechi reprezentanți din segment. Din 2000 încoace, coreeanul s-a transformat continuu, devenind mai dur, mai agresiv pe măsura trecerii generațiilor. Acum, ajuns la a cincea iterație, Santa Fe a căpătat un aspect remarcabil, evidențiindu-se în orice circumstanță.
Exemplarul meu îmbrăcat în negru Abis pare un vehicul desprins din NCIS, ajutat fiind de formele drepte, muchiile decis trasate și proporțiile izbitoare. Este mai lung cu 6 cm decât fosta generație, cinci dintre ei regăsindu-se în ampatament. Cu toate astea, consolele nu au rămas egale, cea din față fiind scurtată, iar cea din spate crescând în lungime și creând senzația că roțile au accelerat, lăsând caroseria în urmă. O tentă dinamică, gata să echilibreze silueta dură, cu capotă și plafon orizontale, cu zonă frontală și hayon verticale.
Santa Fe e bun pe șosea, dar suportă și off-roadul
Deși toate versiunile vin cu tracțiune integrală, nu avem de-a face cu un off-roader propriu-zis, garda la sol de 17,7 cm fiind mai degrabă pretabilă la trecerea fără probleme peste obstacolele din on-road. E clar că inginerii au fost atenți mai ales la dinamica mașinii pe șosea, dacă ne uităm la jantele de până la 21 de inchi din ofertă, dar că n-au neglijat drumurile grele, dacă luăm în calcul unghiurile de atac/ventral/de degajare de 17,4/15,5/20,9°.
Nicio aluzie la off-roaderurile spartane nu se regăsește în habitaclu, unde Santa Fe își întâmpină ocupanții cu un spațiu enorm, garnisit cu materiale atent alese și cu tehnologie de ultimă oră. Încă din echiparea de bază, primești două ecrane de 12,3 inchi aflate pe același panou curbat, head-up display, sunet Bose Premium, climatizare automată cu două zone de confort, încărcare wireless pentru două telefoane, scaune reglabile electric, încălzite și ventilate, volan încălzit și reglabil electric, banchetă încălzită, jaluzele la geamurile din spate și tapițerie din piele, adică un set de dotări pe care unii rivali nu le oferă nici opțional.
Dotări ieșite din comun
În cazul echipării mele de top, Calligraphy, în meniu apar tapițeria din piele Nappa, torpedou cu lampă UV, putând steriliza obiectele din interior, și scaune cu funcție Relaxion Premium, care se transformă în șezlong la apăsarea unui buton, cel al șoferului având chiar și suport pentru gambe. Per total, materialele sunt de top la ambele niveluri de echipare, cu imitație de piele pe uși și bord, plastice moi în zona superioară a habitaclului și, remarcabil pentru un model actual, fără pic de Piano Black!
În spate, spațiul este gigantic, practic oricine având loc să călătorească relaxat. Spătarul banchetei se înclină în mai multe trepte, transformându-se în șezlong, iar bancheta glisează pe orizontală, pentru a le permite călătorilor să intre pe cele două locuri din al treilea rând, disponibile opțional pentru 1000 de euro.
Cinci locuri, portbagaj imens
Exemplarul meu nu le-a avut, fiind dotat cu cinci locuri, de aceea spațiul pentru bagaje a fost uriaș. Hyundai nu oferă o valoare a acestuia, mai ales că pe multe piețe europene nu este disponibilă o astfel de configurație, ci specifică doar că pentru varianta cu șapte locuri portbagajul are 621 l, extinzându-se la 1942 cu spătarul banchetei pliat. În portbagaj, găsești inclusiv priză de 12 V, iar dacă nu comanzi cele două locuri suplimentare, ai un spațiu remarcabil sub podea.
Postul de conducere înalt, tipic SUV-urilor, este dublat ideal de poziția la volan cu gambele aproape verticale, deci nu ai tendința să te avânți cu Santa Fe nebunește pe viraje, ci mai degrabă să te bucuri de călătorie, de suspensia relaxantă, de suprafețele vitrate mari. E un cruiser excelent, care iubește stilurile fluide de conducere. Suportă totuși chiar și o tură alertă pe virajele din Cheile Dobrogei, la fel cum nu refuză nici porțiunile de autostradă la viteze serioase, datorită direcției extrem de consistente și pedalei care nu trădează schimbul dintre frânarea regenerativă și cea hidraulică, creând o senzație de siguranță.
➡ Vezi aici prețurile versiunii PHEV 💡
Dar nu astea sunt scenariile care îl definesc, din cauza inerției celor 2,1 tone și caroseriei pătrățoase. În oraș, poți parcurge și 50 km cu un plin de baterie, în timp ce în afară, pe drumuri interurbane, vezi afișate consumuri de 5,5–6 l/100 km, iar pe autostradă, de la 7,5 la 9, în funcție de stil.
Există doar două moduri de rulare predefinite, Eco și Sport, și unul configurabil, My Drive, și aș fi simțit nevoia unui Normal între ele, care să trezească mai repede motorul termic, fără a-l tura prea mult. Totuși, indiferent de modul ales și de nivelul de încărcare a bateriei, Santa Fe accelerează convingător, permițând depășiri fără griji. Însă, pentru a beneficia pe deplin de propulsia PHEV, e obligatoriu să ai o priză la îndemână cât mai des, altfel full hybridul se va dovedi mai economic, la fel de rapid în linie dreaptă, greutatea mai mică cu 125 kg compensând în mare parte puterea mai mică, și mai plăcut pe viraje datorită inerției inferioare. Indiferent pe care ai alege-o, primești trei programe pentru teren dificil, Snow, Mud și Sand.
Povestea continuă
Ți-ar putea folosi în Cheile Dobrogei, pe cele câteva drumuri lăturalnice, când te avânți în căutarea de perspective noi asupra peisajului. Probabil că marea Tethys nu se va întoarce pe meleagurile dobrogene, deși ghețarii se topesc și amenință să crească nivelul oceanului planetar ca acum milioane de ani, în jurasic. Eu însă mă bucur de experiența pe care o am la volanul Santa Fe-ului, navigând confortabil pe valurile ample ale asfaltului, și îmi promit să mă întorc peste 25 de ani, cu a cincea generație a Ioniqului 5.
Verdict AutoExpert

- Prezență impresionantă
- Confort excelent al suspensiei
- Dotări incredibil de bogate, chiar și în versiunea de bază
- Autonomie electrică decentă
- Consum mare de benzină la terminarea bateriei
- Inerție și ruliu sesizabile
Date tehnice | Hyundai |
---|---|
Model | Santa Fe PHEV 1.6 T-GDi 4WD 6AT Calligraphy |
Sistem propulsie | plug-in hybrid |
Motor termic | |
Configurație/nr. cilindri | L4, turbo |
Cilindree (cm3) | 1598 |
Putere max./turaţie (CP/rpm) | 160/5500 |
Cuplu max./turaţie (Nm/rpm) | 265/1500–3500 |
Motor electric | |
Putere max. (CP) | 98 |
Cuplu max. (Nm) | 304 |
Putere totală ansamblu (CP) | 252 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | 367 |
Tracțiune | integrală |
Cutie de viteze | automată, 6 trepte |
L × l × h (mm) | 4830 × 1900 × 1770 |
Ampatament (mm) | 2815 |
Volum portbagaj (l) | nc. |
Masă la gol (kg) | 2110 |
Capacitate brută baterie (kWh) | 13,8 |
Autonomie electrică (km) | 54 |
Încărcare CC/AC (kW) | nc./3,6 |
Acceleraţie 0–100 km/h (s) | 9,3 |
Viteză maximă (km/h) | 180 |
Consum mixt (l/100 km) | 1,7 |
Emisii CO2 (g/km) | 38 |
Preț de bază (euro) | 59809 |
Preț exemplar testat (euro) | 60630 |