Culorile automobilelor

Trăim permanent într-o lume a culorilor. Natura din jurul nostru, casele în care locuim, hainele pe care le purtăm, obiectele pe care le utilizăm, printre care şi automobilele, sunt tributare culorilor spectrului solar.

Culorile au o influenţă mult mai mare decât ne-o închipuim asupra calităţii vieţii şi, mai ales, asupra sănătăţii noastre. Sunt cunoscute efectele medicale ale cromoterapiei (terapia prin culori). Organismul uman, sub povara tensiunilor şi a stresului vieţii moderne, are nevoie să se reechilibreze. Se cunosc încă din antichitate multe date despre efectele culorilor asupra omului. Prezenţa acestora influienţează, în bine sau în rău, starea psihică sau chiar echilibrul organic. 

Astfel, specialiştii în cromoterapie recomandă utilizarea culorii roşii pentru înlăturarea stărilor depresive şi refacerea bunei dispoziţii, a culorii galbene pentru înlăturarea unor probleme de digestie, iar a culorii verzi pentru înlăturarea insomniei. Influienţa culorilor asupra organismului uman se manifestă chiar şi atunci când nu le vedem cu ochiul liber, pe timpul somnului, deoarece frecvenţele culorilor se comportă ca nişte unde radio generând un efect de rezonanţă în organism, mai ales la nivelul ceakrelor, centre energetice ce guvernează buna funcţionare a organismului.

Culori şi nuanţe
Anual apar pe piaţa automobilelor vopsele în nuanţe de culori care de care mai atractive. Acestea sunt rezultatul noilor tehnologii şi expresia fenomenelor sociale ciclice care le determină. Pentru a realiza culori noi, atât fabricanţii de vopsele cât şi constructorii de automobile trebuie să ţină cont de mulţi parametri, dependenţi de comportamentul uman şi de diversele stiluri de viaţă. O importanţă deosebită o prezintă factorii geografici, situaţia socială şi familială, dar şi imaginea mărcii vopselei ce intră în grila de selecţie a noilor culori. 

Pe pieţele cele mai importante de automobile din America de Nord, Japonia şi Europa s-au efectuat studii ale căror rezultate oferă date importante pentru specialiştii din toate ţările producătoare de automobile. La saloanele şi în foaierele expoziţiilor de profil auto ca şi la alte manifestări de acest gen din alte domenii cum ar fi cele din industria mobilei, se pot decela anumite tendinţe şi cereri din partea consumatorilor.
 [_newpage_]

Surse de informare sigure constituie şi contractele cu stiliştii din domeniul articolelor sportive şi de agrement, precum şi statisticile şi sondajele efectuate de institutele de profil din ţările industrializate. Studiile efectuate asupra stilului de viaţă şi de comportament al potenţialilor cumpărători, asupra puterii de cumpărare sunt la fel de importante. Se remarcă două tendinţe în domeniul culorilor automobilelor, care s-au impus printre constructorii de automobile: stilul „divertisment” (loisir) şi stilul „natură”. 

Primul este exprimat cel mai bine de fabricanţii din SUA, care au adoptat culorile calde, galbenul, oranjul sau roşul, pentru unele automobile realizate în utimii ani, în mod deosebit la cele tip sport. După cum s-a observat şi la saloanele auto recente, această tendintă are o popularitate tot mai ridicată, mai ales în rândul tinerilor şi a unor persoane cu dorinţă de afirmare, cum sunt sportivii, manechinele şi artiştii. Unele statistici ne arată că această tendinţă a fost îmbrăţişată şi de femei. Astfel, japonezii au constatat că între posesorii automobilelor de culoare roşie femeile sunt majoritare în faţa bărbaţilor.

Al doilea este îmbrăţişat de persoanele ce iubesc natura şi se retrag în mijlocul ei ori de câte ori au ocazia. Acestea doresc culori cât mai dulci. Pe baza acestui accept se crede că în anii următorii vom vedea apărând tente de culori din ce în ce mai clare, mai aproape de culoarea de origine şi de pasteluri. Un exemplu de apropiere faţă de natură îl constituie popularitatea culorii verzi. Acum şapte-opt ani, culoarea verde era aplicată pe circa 3% din automobile, dar în ultimii ani, tot mai multe dintre automobilele vândute, indiferent de ţară, au utilizat această culoare. Totuşi, se pare că pragul maxim a trecut şi acum urmează, ca la orice modă, declinul, ce se va putea observa mai ales în anii ce vin. 

Această tendinţă a unei părţii importante a clienţilor de a se reîntoarce la natură a fost analizată cu atenţie de stilişti, care au creat o linie de culori corespunzătoare aşteptărilor. Au observat mai ales că persoanele respective au devenit  fascinate de detaliile tactile, creative, dorind să aducă în interiorul caroseriilor multe elemente din mediul natural. Acest stil a fost botezat „yarus”, prin aluzie la firele de bumbac folosite în ţesături, inspirate din combinaţia de linii ale materiilor vegetale naturale. Acestea se pot aplica într-o paletă largă, plecând de la bej călduros la gri neutru. 

[_newpage_]

Pentru automobile familiale culorile alese, atât cele exterioare cât şi aplicate la interior, trebuie să placă întregii familii, părinţilor şi copiilor. La alegerea culorilor au fost chestionaţi şi copii. Bineînţeles că sunt şi multe riscuri în acest domeniu deoarece, de multe ori, copii nu pot emite judecăţii de valoare şi nici nu au păreri constante în timp.

În segmentul cel mai mare al producţiei de automobile, în gama de berline şi limuzine utilizate mai ales de oamenii de afaceri, se caută armonia de culori interioare ale habitaclului utilizând ca fond lemnul sau pieile de animale. Să nu uităm influenţa, uneori decisivă, a factorului geografic. În nordul Europei, cumpărătorii preferă tentele metalizate şi sidefii, automobilele vopsite astfel reprezentând 2/3 din totalul celor vândute.

Culorile preferate
Influenţa condiţiilor de viaţă este uneori decisivă. Multă vreme s-au purtat culorile gri, cenuşii, care se asortau foarte bine cu mediul plin de praf al oraşelor noastre şi cu griul pereţilor blocurilor de locuinţe, nevopsiţi niciodată de la darea lor în funcţiune. După 1989 se pare că gusturile autohtonilor s-au mai schimbat, evoluând spre o paletă mai completă de culori. În prezent, dacă observăm automobilele actuale, vom vedea mai multe culori atractive solicitate de cumpărători, dintre care unele nu au existat înainte de anul 1989. 

Mă refer atât la culorile nemetalice cât şi la cele metalice, şi în mod special la nuanţele sidefii pe care le întâlnim tot mai des, deşi preţurile acestora sunt destul de mari. Am constatat aceasta atunci când am vrut să refac vopseau sidefie de pe o aripă sidefată la un service. A trebuit să telefonez acasă să-mi mai aducă bani. Mai des solicitate în ultima vreme au fost culorile gri, diamant, gri metalizat, bleumarin, roşu.

În vestul Europei putem spune că avem o paletă foarte bogată de culori: de la culorile sobre ale limuzinelor BMW, Renault, Peugeot şi Volvo până la culorile calde, utilizate de alte firme precum VW, Skoda, FIAT etc. În Japonia, multă vreme au persistat culorile opace, cu o dominantă de alb sau roşu, care reprezintă, acolo, simbolurile purităţii şi ale fertilităţii. Cu timpul însă, paleta oferită  japonezilor s-a diversificat, constructorii de automobile adaptându-se cerinţelor pieţelor externe. Aşa se face că acum, atât la Tokio cât şi în alte oraşe japoneze, vom întâlni şi culorile metalizate.

[_newpage_]

Din statistici s-a putut concluziona că alegerea culorilor nu este influenţată prea mult de sex. Nu s-au observat culori cu preponderenţă feminină, ci numai, în cadrul aceleiaşi culori, uneori, o majoritate opţională, cum a fost cazul culorii roşii, arătat mai înainte. Unii specialişti afirmă că există culori specifice masculine, cum ar fi de exemplu, galbenul, care este mai agresiv şi mai frapant. Acest fapt se datorează însă anatomiei ochiului omenesc, care are un punct de maximă sensibilitate retinală în dreptul culorii galben-verzui din spectrul luminii. Poate şi din acest motiv, la saloanele auto unele automobile noi sunt prezentate în aceste culori vii şi agresive pentru a atrage mai mult privirile cumpărătorilor. 

Inovaţii în domeniu
Folosirea grafitului. Se poate realiza o gamă de vopsele foarte atractivă, deoarece prin integrarea particulelor de grafit în vopselele de bază se obţin reflexii de lumină şi culori interesante. Vopselele realizate în acest fel sunt însă mult mai scumpe.Revenirea oranjului, utilizat mult la sfârşitul anilor ’60. Pe atunci era fabricat cu pigmenţi pe bază de cadmiu, crom şi plumb. Acum oranjul este realizat cu pigmenţi noi, rezultaţi în urma unor cercetări fructuoase de chimie anorganică.

Unele inovaţii importante riscă însă să nu poată fi aplicate niciodată în industria automobilului din cauze de securitate a circulaţiei sau din motive de preţ de cost ridicat. Aşa este cazul pigmenţilor pe bază de mică care utilizează fenomenele de interferenţă luminoasă. Prin polarizarea razelor de lumină în particulele de mică se pot obţine culori complet diferite, care depind numai de poziţia observatorului în raport cu automobilul astfel vopsit şi cu unghiul de incidenţă a razelor de lumină. Au fost realizate şi prezentate la saloanele din anii trecuţi câteva prototipuri interesante vopsite cu aceşti pigmenţi de mică care au stârnit interesul vizitatorilor.

Dacă aceşti pigmenţi sunt utilizaţi cu succes în domeniul securităţii căilor de circulaţie, mai ales pe timp de noapte, nu vor putea fi aplicaţi în industria de automobile încă mult timp din cauza preţului foarte ridicat la producţia de serie şi a faptului că pe suprafeţele curbe ale maşinilor aceste vopsele ar produce efecte distorsionante pentru vederea umană, fiind, totodată, şi foarte greu de stabilit ce culoare are un autovehicul care îşi schimbă permanent nuanţele în funcţie de lumină şi de unghiul din care este privit. Sunt multe inovaţii care aşteaptă să fie încercate şi omologate în acest domeniu atât de „colorat”. 

[_newpage_]

Perspective
Pentru anii următori credem că multe dintre vopselele care au ajuns la apogeu vor intra încet-încet în declin. Astfel, o tendinţă ce a început să se manifeste încă de pe acum este aceea că nuanţele de verde vor migra încet spre galben, mai ales în Europa. În SUA se pare că verdele, galbenul şi liliachiul vor continua să fie căutate. 

Brunul şi oranjul însă, care au avut zilele lor de revigorare în ultimii ani, vor avea tendinţa să evolueze în două direcţii opuse: spre valori foarte clare sau spre cele foarte întunecate. Nu trebuie să uităm nici faptul că apariţia verdelui s-a făcut în detrimentul bleu-lui, dar culoarea bleu continuă să fie dominantă în Germania, mai ales la automobile fabricate de BMW. 

În ţara noastră, se reafirmă opţiunea pentru culori opace dar şi pentru culori metalizate sau sidefate (silver Diamant, gri Granit, verde Jad, verde Montan, verde Infinit, roşu Toreador, bej Mahon, bleu Sprint, albastru Velvet, negru Albanos). În funcţie de opţiunile cumpărătorilor, paleta de culori poate fi completată cu încă zece nuanţe aflate în pregătire. 

Adaugati comentariu