Deoarece fenomenele de piraterie şi contrafacere au căpătat o răspândire greu de apreciat, abundența de piese contrafăcute a devenit un adevărat flagel.
Piesele de schimb pentru automobile sunt proiectate, realizate şi omologate sub directa supraveghere a firmelor constructoare fiind garantate pentru un anumit model, un anumit rulaj sau număr de ore de funcţionare. Condiţia de bună funcţionare este îndeplinită şi garantată de producătorii pieselor dacă acestea sunt montate în concordanţă cu condiţiile stabilite în caietele de sarcini la omologarea lor, într-un atelier service al firmei sau alt atelier agreat de constructorul de automobile.
Există însă pe piaţă sumedenie de piese de schimb contrafăcute. Şi nu ne referim doar la cele provenite din afara ţării ci şi la cele româneşti Fenomenul este general:. Apar compact–discuri cu muzică sau cu filme piratate, articole de îmbrăcăminte cu etichete procurate din străinătate, genţi Louis Vuitton făcute la Ciorogârla şi comercializate în magazinele din Bucureşti, carburanţi falsificaţi la pompe, dar mai ales multe piese de schimb pentru automobile de diferite mărci ce se găsesc prin târgurile auto la preţuri mult mai mici decât la dealerii mărcilor de origine.
Dacă în cazul blugilor sau al compact-discurilor contrafăcute nu există riscuri prea mari pentru consumatorii păcăliţi, în cazul pieselor de automobil situaţia este cu totul diferită, defectarea acestora în rulaj la viteze mari de deplasare putând avea influenţe nefaste asupra siguranţei circulaţiei. Şi carburanţii sau lubrifianţii falsificaţi, chiar dacă nu pot provoca accidente, pot determina funcţionarea incorectă şi scurtarea duratei de viaţă a motoarelor, dar şi consumuri suplimentare.
Dintre piesele contrafăcute ce pot influenţa negativ siguranţa automobilelor în caz de defectare amintim reperele din cauciuc de tipul garniturilor sau conductelor din instalaţiile de frânare, ungere sau răcire, plăcuţele şi saboţii de frână, kit-urile de ambreiaj (discurile, plăcile şi rulmenţii de presiune din acestea), pivoţii, planetarele precum şi alte elemente din sistemele de direcţie şi de frânare. De multe ori, la o examinare rapidă şi superficială piesele falsificate arată la exterior la fel cu cele de origine. Ceea ce le deosebeşte este calitatea materialelor utilizate şi tehnologia de fabricaţie care nu au fost omologate de constructorul automobilului şi nu pot fi garantate în funcţionare. Falsul se va observa doar atunci când piesa respectivă va ceda după câţiva kilometri rulaţi. Ruperea unui pivot sau a unei fuzete de planetară precum şi o simplă garnitură din cauciuc defectată din pompa centrală de frână, de la etriere sau din cilidrii receptori de frână pot produce accidente de circulaţie cu urmări deosebit de grave.
În domeniul pieselor contrafăcute o mare păcăleală o reprezintă şi ambalajele, deoarece de cele mai multe ori acestea sunt cele care induc în eroare cumpărătorii. Pentru falsificatori este foarte simplu să împacheteze o piesă de slabă calitate într-un ambalaj care este copiat identic după cel original pentru a o vinde drept piesă originală.
Dintre calităţile pieselor originale amintim:
-Corespund perfect locului şi condiţiilor de montaj din automobil, pot fi montate cu uşurinţă şi în timp scurt.
-Asigură o bună funcţionare pe automobil pe durata garantată (în rulaj, în ore de funcţionare etc.)
-Pot fi înlocuite gratuit în cazul apariţiei unor defecte de fabricaţie pe timpul utilizării.
-Constructorul acordă asistenţă tehnică la montajul lor prin atelierele service şi garantează funcţionarea în condiţii de securitate.
Concluzie.
Pentru a beneficia de calităţile pieselor originale arătate mai sus trebuie :
-să nu le cumpărăm pe cele oferite mai ieftin de la diverşi comercianţi de prin târguri fiindcă trebuie să avem în vedere în primul rând siguranţa automobilului ce-l conducem şi a noastră.
-să le cumpărăm doar de la magazinele ce sunt aprovizionate cu piese originale, care eliberează factură şi certificat de calitate şi de garanţie emise de producătorii lor. Pentru cei care au acces la Internet pe site-ul Registrului Auto Român puteţi găsi toţi producătorii de piese şi subansambluri auto omologaţi.
-să le montăm doar la un atelier service agreat de constructorul automobilului, care garantează calitatea manoperei efectuate.
-să le exploatăm potrivit condiţiilor cărţii tehnice a automobilului.
Şi un ultim sfat: Când doriţi să cumpăraţi o piesă de schimb auto trebuie să analizaţi ofertele de piese originale de la mai multe magazine. Veţi avea surpriza să constataţi diferenţe de preţ importante pentru aceeaşi piesă. Preţurile sunt mult mai mari de obicei la magazinele dealerilor şi mai mici la alte magazine auto sau supermagazine. În niciun caz să nu cumpăraţi piese de la comercianţii de prin târgurile auto chiar dacă aceştia au mici magazine şi spun că oferă garanţie. De obicei aceştia oferă doar garanţii verbale în momentul cumpărării.