Cum scazi factura maşinii. TCO, cheia reducerilor de costuri

Intrat în jargonul de specialitate prin intermediul acronimului englez, TCO (Total Cost of Ownership), costul total de deţinere a unei maşini oferă o imagine completă a cheltuielilor pe care le presupune utilizarea acesteia. Astfel, ar trebui considerat criteriul esenţial pentru alegerea unui autovehicul.
tco

Preţurile afişate de constructorii auto reflectă doar parţial cheltuielile generate de utilizarea unei maşini. Deprecierea, combustibilul, întreţinerea, asigurarea, pneurile, taxele reprezintă, fiecare în parte, un cost, iar toate împreună compun bugetul total necesar funcţionării autovehiculului.

Marile societăţi, dar şi un număr în creştere din rândul celor mici şi mijlocii au optat pentru externalizarea managementului parcului auto şi au apelat la serviciile de administrare ale companiilor de leasing operaţional, care acordă astfel clienţilor nu numai soluţia financiară pentru operarea unei flote, ci şi soluţii de optimizare a TCO.

Componente cu impact major

În opinia lui Philip Aarsman, managing director Business Lease, investiţia într-un vehicul începe abia după achiziţie.

Philip-Aarsman-floteauto„Un proprietar trebuie să evalueze, pe lângă costul de achiziţie, deprecierea, costul cu combustibilul, costurile de întreţinere, asigurări, anvelope, taxe, impozite, iar apoi trebuie să considere riscurile de întreţinere şi revânzare. Printre factorii pe care multe companii omit să le ia în considerare se numără timpul şi resursele pe care trebuie să le aloce, inclusiv angajaţii din mai multe departamente – HR, achiziţii, contabilitate, personal parc auto – pentru gestionarea tuturor activităţilor asociate întreţinerii vehiculului”, explică Philip Aarsman.

Din punctul său de vedere, deprecierea afectează rata de leasing operaţional în cel mai mare procent. Aceasta ţine cont de valoarea de achiziţie a maşinii, de discountul obţinut şi de valoarea estimată de piaţă a maşinii la final de contract.

„În funcţie de numărul de kilometri estimat de beneficiar, noi propunem cea mai eficientă soluţie pentru a menţine acest parametru la o valoare cât mai mică. Spre exemplu o companie cu rulaj anual de aproximativ 25.000 km va alege o perioadă maximă de 57 luni”, arată managing directorul Business Lease.

O altă componentă cu impact major în TCO, pe care companiile trebuie să o analizeze cu maximă atenţie în procesul de contractare, este carburantul. „Având în vedere noile norme WLTP, recomandările noastre se îndreaptă în prezent mai mult spre motoarele pe benzină al căror consum a început să scadă la maşinile de nouă generaţie, iar costul pe carburant (de ex. benzină) a început şi el să înregistreze valori mai mici”, precizează Philip Aarsman.

Cea de-a treia componentă cu impact semnificativ în TCO o reprezintă asigurările (CASCO şi RCA). „Echipa noastră de Asigurări monitorizează constant rata daunalităţii şi propune clienţilor măsuri de reducere sau control a frecvenţei daunelor şi a reducerii ratei daunalităţii”, adaugă acesta.

Pentru şeful Business Lease, TCO înseamnă aproximativ :

  • 45% – depreciere;
  • 22% – carburant;
  • 13% – asigurări;
  • 9% – întreţinere, reparaţii, anvelope;
  • 5% – dobânda;
  • 1% – taxe (impozit, rovigneta, înmatriculare);
  • 1% – altele (auto de înlocuire, asistenţă rutieră, pick-up etc).

„Nu trebuie să omitem, totodată, costul cu resursele umane şi timpul alocat de acestea pentru buna derulare a tuturor activităţilor”, completează Philip Aarsman.

Acesta subliniază că firma de leasing operaţional nu determină TCO-ului doar la începutul contractului, ci, împreună cu clientul, monitorizează permanent nivelul costurilor generate de flotă. Astfel, un Account Manager dedicat analizează împreună cu beneficiarul toate aspectele legate de politica auto, structura flotei, rata daunalităţii, consumul de carburant şi propune soluţii pentru menţinerea costurilor în parametri optimi.

„În funcţie de dimensiunea flotei clientului şi de nevoile acestuia, intervenţiile de acest gen pot fi lunare, semestriale, trimestriale sau anuale. Intervenim punctual când observăm abateri de la standarde, spre exemplu dacă se constată că un client are un consum de carburant peste media benchmark-ului pe industrie, şi încercăm să găsim explicaţii şi apoi soluţii pentru optimizare”, explică managing directorul Business Lease.

În ceea ce priveşte determinarea mixului optim pentru un parc auto, Philip Aarsman spune că sunt luate în considerare cu atenţie politica auto a companiei, industria şi profilul acesteia. Apoi, recomandările vor fi făcute în funcţie de activitatea pe care clientul o derulează şi de poziţiile pe care utilizatoriii vehiculelor în leasing operaţional le ocupă.

 

Citiţi articolul integral pe www.floteauto.ro

Adaugati comentariu