Dacă dorim să cumpărăm un autoturism second hand şi nu verificăm mașina cu un specialist înainte de cumpărare, este posibil să riscăm şi să luăm o rablă cu o stare de uzură avansată şi cu multe defecţiuni. Se impune deci, înainte de cumpărare, o verificare tehnică temeinică a maşinii rulate.
Cum verificăm un autoturism second hand
Cele mai frecvente deficienţe sau chiar defecţiuni ce se pot întâlni la maşinile rulate sunt cele referitoare la uzura motorului (manifestată prin scăderea puterii acestuia, tracţiune scăzută, apariţia unor anomalii şi rateuri în funcţionare, turaţie la relanti instabilă, accelerări fără motiv la viteze mari etc). Alte probleme pot să apară prin defectarea altor echipamente (nefuncţionarea unor instalaţii de care depinde securitatea rutiera- si ne referim mai ales la mecanismele de directie si de franare, la funcţionarea defectuoasă a unor lămpi martor de la bord, la uzura discurilor de ambreiaj etc.).
Depistarea defecţiunilor şi a uzurilor mari se poate face cu destulă precizie la un service auto dotat cu standuri de verificare si aparatura de testare conectate la un calculator.
O testare completă a automobilului cu motor diesel sau pe benzină cuprinde:
–Verificarea caroseriei, şasiului şi a stratului de vopsea. Cu un aparat detector cu ultrasunete se pot depista zonele vopsite care au suferit modificări, chituiri suplimetare etc. Prin urcarea pe un elevator se verifică cu atenţie părţile inferioare ale maşinii;
–Verificarea dinamică a motorului, transmisiei şi frânelor pe un stand cu role conectat la un calculator electronic. Sunt determinate puterea motorului, cuplul acestuia la diferite turaţii, alunecarea ambreiajului şi se compară valorile obţinute cu cele existente în diagramele tip furnizate de uzine stabilindu-se gradul de uzură al motorului sau al transmisiei pe fiecare element în parte.
–Verificarea mecanismelor de direcţie şi a jocurilor, a scurgerilor de fluide de lucru în diferite organe de lucru şi conducte;
–Verificarea şi etalonarea computerului de bord, determinarea şi reglarea noxelor etc.
Cum verificăm un autoturism second hand – Costuri
Costul unei testări parţiale (pentru motor sau vopsea) este între 120 şi 180 lei (pentru motor 4×4), iar pentru o testare completă este de 250 la 350 lei (pentru 4×4).
Datele statistice arată că aproximativ 75-80% dintre maşinile verificate au prezentat deficienţe minore, în special datorate gradului de uzură a fiecăreia, însă un procent de 20-25% dintre ele au avut deficienţe majore ce au impus executarea unor reparaţii costisitoare pentru repunerea în funcţionare la parametrii corespunzători.
Citește și