Euro NCAP a dat publicității rezultatele unui nou set de teste de siguranță care au vizat modelele Cupra Tavascan, MG HS și Ford Tourneo Courier.
Organismul independent de evaluare a siguranței mașinilor noi de pe piața europeană (Euro NCAP – European New Car Assessment Programme), a testat în această lună două SUV-uri – Cupra Tavascan și MG HS, precum și crossover-ul Ford Tourneo Courier asamblat în România, la Craiova.
În cazul vehiculului Ford, rezultatul dat publicității de specialiștii Euro NCAP a fost de trei stele, sub performanțele celorlalte modele asamblate la aceeași uzină – Puma și Transit Courier, și egale cu cel mai înalt calificativ obținut de un model Dacia produs tot în România, la Mioveni.
Conform Euro NCAP, deși împarte aceeași platformă și detalii tehnice cu furgoneta Transit Courier, care a primit un excelent procentaj de 93% la testele de siguranță nu mai departe de vara acestui an, modelul pentru persoane Ford Touneo Courier nu se ridică la nivelul de performanță al acesteia. Și asta din simplul motiv că, fiind o variantă pentru persoane, trebuie să îndeplinească cerințe diferite pentru zona pasagerilor din spate.
Mai exact, „în cazul impactului frontal cu o barieră rigidă protecția capului a fost evaluată ca fiind slabă pentru femeia de talie mică așezată pe bancheta din spate. Testul este unul dificil pentru sistemul de retenție din spate, care include centurile, pretensionatoarele și limitatoarele de sarcină. Aceasta a fost o performanță surprinzător de slabă în materie de siguranță pentru Ford și a dus la un rating de trei stele”.
Prin urmare, penalizarea a fost generată de fixarea defectuoasă a centurilor din spate, procentul obținut din această cauză pentru ocupanții adulți din mașină fiind de doar 62%. „Euro NCAP a înțeles că acest lucru va fi rectificat, iar versiunea actualizată a autoturismului va fi reevaluată în 2025”, au menționat specialiștii în testarea siguranței vehiculelor.
În același timp ei au acordat 80% pentru protecția copiilor aflați în mașină în scaune dedicate, 81% pentru protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor (pietoni, bicicliști, etc) și 54% pentru sistemele de asistență. În acest ultim caz procentajul acordat Ford Tourneo Courier a fost influențat de performanța „marginală” a sistemului autonom de frânare de urgență (AEB) în testele privind reacția sa la alte vehicule.
Conform Euro NCAP vehiculul nu reacționează la vehiculele care traversează sensul său de mers, iar sistemul de monitorizare directă a stării șoferului detectează oboseala, dar nu și distragerea atenției.
„Poate părea că Euro NCAP stabilește o sarcină dificilă pentru producători, însă noi lucrăm îndeaproape cu industria încurajând schimbările în proiectarea automobilelor care, în cele din urmă, salvează vieți. Pe măsură ce Euro NCAP își actualizează protocoalele pentru a fi mai stricte, cu noi orientări pentru tehnologiile de siguranță și în ceea ce privește utilizatorii vulnerabili, ne asigurăm că, în calitate de consumator, aveți cele mai bune echipamente de siguranță disponibile standard pe noua dvs. mașină. Protocoalele Euro NCAP 2026 sunt acum disponibile pentru a fi analizate de cei interesați din industrie, evidențiind viitoarele inovații în materie de siguranță care urmează să fie adăugate programului nostru de testare”, a declarat Michiel van Ratingen, secretarul general al Euro NCAP.
Este demn de menționat că Ford Puma, model asamblat și el la uzina din Craiova a Ford Otosan, a obținut la testarea sa, în 2022, patru stele, iar Ford Transit Courier, a fost notat cu cinci stele, având un procentaj de 93%. Între standardele de testare din 2022 și cele din 2024 există însă diferențe majore.
Cu ale sale trei stele Euro NCAP, noul Ford Tourneo Courier obține un rezultat asemănător cu cel al noii generații Dacia Duster. Testat în vara acestui an, SUV-ul asamblat la Mioveni a obținut trei stele și procente de 70% pentru ocupanții adulți ai mașinii, 84% pentru copii așezați în scaune dedicate, 60% pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor și 57% pentru sistemele de asistență.
Astfel, cele două uzine din România asamblează în prezent o furgonetă de cinci stele (Ford Transit Courier), un SUV de patru stele (Ford Puma), un crossover și un SUV de trei stele (Ford Tourneo Courier, respectiv, Dacia Duster) și un sedan de două stele (Dacia Logan). Dacia Bigster, model asamblat și el la Mioveni dar care nu a ajuns încă la primii clienți, nu a fost încă testat de Euro NCAP.
Revenind la cele mai recente teste de siguranță, în afara Ford Tourneo Courier au fost testate și SUV-urile Cupra Tavascan și MG HS. Primul a obținut cinci stele, ca și cel de-al doilea. În cazul modelului MG, cei de la Euro NCAP notează și că acesta a fost testat și în 2019 când când a primit un rating de cinci stele.
„Protocoalele Euro NCAP au fost actualizate de două ori de atunci, iar MG s-a asigurat că acest SUV de dimensiuni medii a rămas la curent cu evoluțiile, cu noile tehnologii, pentru a își asigura un rezultat de cinci stele în 2024. Acest lucru demonstrează influența continuă a Euro NCAP asupra siguranței vehiculelor și dorința producătorilor precum MG de a răspunde, împingându-și mașinile la niveluri de performanță din ce în ce mai ridicate”, menționează oficialii organismului de testare.
Cu ocazia prezentării rezultatelor acestui test, specialiștii Euro NCAP au amintit și rezultatele valului anterior de teste din septembrie 2024. Ford Capri, model înrudit cu Ford Explorer, evaluat de Euro NCAP în septembrie 2024, a fost evaluat suplimentar pentru a confirma performanțele de siguranță. Majoritatea rezultatelor au fost similare cu cele ale modelului Explorer, iar mașina a primit cinci stele.