Test drive Dacia Lodgy 1.5 dCi 110 CP

După aproape 300 de km la volanul lui Lodgy, lucrurile devin mai clare decât în fotografii: prin prisma raportului preț/ceea ce oferă, monovolumul marca Dacia are toate șansele să fie trecut pe lista de bunuri succesorale.

  • Oferta imbatabila de spatiu interior – inclusiv pe ultimul rand de scaune
  • pret cu mult sub concurenta
  • Design exterior anost

Pentru Dacia, rețeta succesului este mai simplă decât pare la prima vedere: modele cât mai aproape de nevoile clientului, la un preț imbatabil. Cel mai nou dintre ele – Dacia Lodgy – nu face decât să se bucure de aceeași soluție, atacând însă o piață controversată, a monovolumelor. Spun controversată deoarece, în România, acest segment reprezintă sub 2% din numărul total de unități vândute, însă, la nivel global, lucrurile stau cu totul altfel. 

După ce l-am văzut în premieră la Salonul Auto de la Geneva, sfârșitul lunii trecute ne-a găsit la volanul acestui MPV pe drumurile din Maroc. Lansarea internațională este locul propice pentru a ne forma prima opinie despre felul cum se simte Lodgy pe șosea. Caracterul practic al mașinii a ținut loc artificiilor de design, catalogat de unii drept neinspirat. 

În realitate, Lodgy este departe de apelativul “cutie”, termen vehiculat de cei mai cârcotași la apariția primelor fotografii. Însă, formele trădează caracterul și nu lasă loc la interpretări când vine vorba de confortul pasagerilor sau posibilitățile de a transporta lucruri voluminoase. Prima surpriză a testului a fost interiorul și modul cum acesta este lucrat și organizat. Nu mi-au trebuit decât câteva secunde pentru a mă convinge că este cel mai bun interior Dacia construit până acum, atât prin prisma materialelor folosite, cât și prin modul cum acestea “păcălesc” simțul estetic.

Un mare pas

Texturile diferite, ecranul touchscreen info media denumit Media Nav, ceasurile de bord atent desenate sau scaunele încălzite sunt doar câteva trucuri pe care Dacia le-a scos din pălărie și i-au și ieșit. 

Pentru un autoturism de doar 4,5 metri lungime, posibilitatea de a transporta șapte persoane la bord poate deveni o provocare, pe care Dacia a acceptat-o. Și, ghiciți ce?! A câștigat, din nou! Lodgy poate transporta în condiții confortabile, repet confortabile, șapte persoane la bord, iar spațiul destinat bagajelor se reduce la 207 litri (două genți medii de voiaj + două-trei sacoșe). 

În funcție de configurația aleasă, capacitatea portbagajului poate ajunge la 827 litri/5 locuri sau 2.617 litri în cazul în care optați doar pentru cele două locuri din față. Așa cum îi stă bine unei mașini de familie, spațiile pentru depozitat au ocupat un loc important pe lista celor care au proiectat interiorul, cifrele anunțând nu mai puțin de 11 spații, pentru ca lucrurile pasagerilor să fie la îndemână. 

Noutatea acestui model este reprezentată și de ecranul tactil intitulat Media Nav, care, printr-o simplă atingere, te ajuta să-ți selectezi muzica sau locul unde vrei să ajungi. Este intuitiv și răspunde mai repede la comenzi decât unele sisteme pe care le-am testat pe mașini de până la cinci ori mai scumpe. Prin acest sistem ai conexiune Bluetooth sau port USB, facilități vizibile pe un ecran de 7 inchi și care costă 300 de euro. 

Atracția volanului?!

În funcție de bugetul disponibil, Lodgy poate fi cumpărat în trei versiuni de motorizare, cea mai accesibilă fiind 1.6 litri și 85 CP benzină, care costă în România 9.500 euro cu TVA. Lista de dotări standard aduce un nivel de siguranță ridicat pasagerilor (airbaguri frontale și laterale + ABS), însă, pentru numai 300 de euro în plus, îl poți echipa cu ASR-ESP. 

În Maroc am avut ocazia să conducem motorizările pe care Dacia pariază: 1.5 l dCi în cele două versiuni de putere de 90 CP, respectiv 110 CP, dar și noul propulsor de 1.2 litri turbo benzină și 115 CP. Testul de anduranță alături de Duster 1.5 dCi 110 CP m-a făcut să descopăr același propulsor …  pe hârtie, dar … cu totul diferit în realitate. Cu o insonorizare mai bună cu 30%, Lodgy 1.5 dCi este la fel de silențios ca un monovolum de două ori mai scump, în timp ce cutia manuală cu 6 trepte îl avantajează chiar și când rulezi prin oraș. Ușor modificat și împreună cu o cutie etajată lung, 1.5 dCi este motorizarea ideală pentru Lodgy. Indiferent că discutăm de viteze de 90 km/h sau 130 km/h, aceasta nu dă semne de oboseală sau plafonare, în timp ce consumul de carburant este în jurul valorii de 5 l/100 km. 

Un alt mare plus este noua cutie de viteze, etajată mai lung (dacă Duster la 70 km/h are nevoie de treapta a cincea, Lodgy se mulțumește cu a treia), dar și cu o timonerie mai ușor de ghicit. Până la acest test, nu credeam vreodată că un monovolum poate fi cel mai plăcut model de condus al vreunui producător de autoturisme. 

Ei bine, Lodgy se conduce mai bine decât Logan, în ciuda centrului de greutate poziționat destul de sus și arhitecturii funcționale. Răspunde onorabil la schimbarile de direcție, în timp ce puntea spate preluată de la Renault Kangoo păstează contactul cu solul, atât manevrabilitatea, cât și confortul având de câștigat. Dincolo de prețul de achiziție imbatabil, Lodgy ridică ștafeta în gama Dacia și, în aceste condiții, nu ne rămâne decât să salutăm cu respect noul produs al mărcii și să ne bucurăm de avantajele pe care le oferă.

Date tehnice: Dacia
Lodgy
Sasiu si caroserie
Motorizare 1.5 dCi
Nr. usi/locuri 5/7
Masa proprie/totala [kg] 1280/1870
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4498/1751/1683
Ampatament 2810
Volum portbagaj [l] 207 (2617)
Motor si transmisie
Tip motor 1.5 dCi
Combustibil Motorina
Cilindree [cmc] 1461
Sistem alimentare common rail
Putere max. [kW(CP)/rpm] 81(110)/4000
Cuplu max. [Nm/rpm] 240/1750
Cutie de viteze Manuala/6
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 175
0-100 km/h [s] 11.6
Consum urban/extra/mixt 5.3/4/4.4
Emisii CO2 [g/km] 116

Adaugati comentariu