Dacia pierde piața turcă. Toate modelele vor fi redenumite Renault

Dacia - GIMS 2024 Renault

Șeful mărcii Dacia din România, Mihai Bordeanu, a confirmat că uzina de la Mioveni nu va mai exporta în viitor modelul Duster pe piața din Turcia. Zona este preluată total de Renault.

Informația că modelul Dacia Duster va fi comercializat în Turcia cu siglă Renault este cunoscut încă din 2023. În cadrul inițiativei strategice „International Game Plan 2027”, parte a planului de redresare Renaultion, oficialii francezi au anunțat că, în baza unei investiții de 400 de milioane de euro, uzina Oyak – Renault din Turcia va iniția asamblarea unor noi modele și motoare, printre care și Duster.

Pornind de la această informație i-am solicitat lui Mihai Bordeanu, Managing Director al mărcii Dacia pentru Europa de Sud-Est și Country Head Romania, o clarificare a implicațiilor acestui nou plan asupra uzinei Automobile Dacia din România.

„Fabrica din România nu va fi afectată de transformarea modelului Dacia Duster din Turcia în Renault Duster. Capacitatea de producție va fi ocupată de Duster (n.n. – pentru Europa) și Bigster”, a explicat oficialul Dacia la expoziția auto de la Geneva.

Totodată, Mihai Bordeanu a menționat că „într-o primă fază, în Turcia se va modifica sigla Duster (n.n. – din Dacia în Renault). Cu restul vom vedea. Noi am mai vândut acolo Sandero și ceva Spring (n.n. – Logan este deja comercializat în Turcia sub denumirea Renault Taliant și este asamblat la uzina locală Oyak – Renault din Turcia). Nu pot comenta deciziile grupului, va trebui să aflați de la Renault de ce a fost luată această decizie. Cert este că țara, Turcia, e deja pe harta Renault. Prin urmare se aplică acolo strategia lor, nu a noastră”.

În acest context, chiar dacă efectele asupra uzinei Automobile Dacia din România vor fi marginale, așa cum susține cu argumente Mihai Bordeanu, este important de înțeles ce înseamnă piața turcă pentru Dacia.

Conform Asociației Producătorilor de Automobile din Turcia (Otomotiv Sanayii Dernegi – OSG), în 2023 au fost importate pe această piață 41.339 de autoturisme purtând marca Dacia, în creștere de la 36.000 în 2022. Cu volumul atins anul trecut, Dacia este una dintre mărcile aflate în vârful clasamentului importurilor de mașini care este dominat de Volkswagen (71.093 unități), Peugeot (58.549 unități) și Citroen (45.395 unități). Marca românească, parte a grupului Renault, a fost cea de-a patra marcă importată în Turcia, reprezentând nu mai puțin de 6,36% din totalul importurilor de autoturisme. Este important de menționat și că modelul Duster produs, până acum, exclusiv la Mioveni, a fost comercializat anul trecut în 23.387 de exemplare. Pentru comparație, marca Renault a vândut 117.491 de automobile în Turcia, dintre care 24.023 au fost importate, restul fiind produse la uzina Oyak – Renault din Bursa.

Cu sau fără piața din Turcia, una extrem de importantă pentru orice marcă auto dat fiind faptul că acolo sunt comercializate anual peste 1,2 milioane de autoturisme și vehicule comerciale ușoare, portofoliul de produse al uzinei Dacia din România va suferi modificări importante în următoarea perioadă.

Odată cu intrarea în producție a celei de a treia generații Duster, acest model va ocupa în mare parte capacitatea de producție. Alături de micul SUV de clasă B, la Mioveni sunt asamblate în prezent modelele Jogger și Logan, precum și un mic număr de vehicule Sandero Stepway.

„Sandero Stepway încă se produce la Mioveni, dar în cantități foarte mici pentru că acum fabrica este concentrată pe noul Duster. La Mioveni asamblăm în prezent Duster, Jogger, puțin Logan și puțin Sandero Stepway. Și va veni Bigster”, a declarat pentru LifeNews.ro Mihai Bordeanu adăugând și că „Logan va rămâne în producție. Atât timp cât a rămas cea mai bine vândută mașină din România trebuie să îl producem. Doar ca idee, anul trecut au venit câțiva dealeri din Germania și au văzut noul Logan care le-a plăcut mult. Ei știau Loganul vechi. Le-a plăcut cel nou atât de mult încât au comandat 500 de unități, în special pentru showroom-uri și teste cu clienții. Tocmai am livrat acele mașini și sunt curios să aflu, în curând, care au fost reacțiile clienților germani”.

Din nefericire, cu modelul Sandero mutat aproape în totalitate la uzinale Dacia din Maroc și cu pierderea exclusivității pentru asamblarea modelului Duster, Automobile Dacia mai are de înfruntat o mutare importantă decisă la Paris. Conform presei marocane, modelul Jogger este asamblat nu doar în România, ci și în țara nord-africană. De altfel, deși nu există încă o confirmare oficială, modelul Jogger, inclusiv în varianta cu propulsie hibridă, a intrat în producție la uzina din Tanger încă din a doua jumătate a anului trecut.

Renault se extinde în afara Europei

Atât în cazul uzinelor de la Tanger și Casablanca din Maroc, cât și a celei de la Bursa din Turcia, interesul grupului Renault pare acela de a își extinde amprenta în zone care nu se supun direct regulilor stricte din Uniunea Europeană. În cazul Marocului este deja cunoscută creșterea rapidă a industriei auto susținută de ajutoare de stat și beneficii oferite investitorilor, lucruri imposibil de pus în practică într-un stat UE. În același timp, Turcia pare a lua locul Rusiei în strategia grupului francez.

După ce a pierdut uzina de lângă Moscova, dar, mai ales, pe cea de la Togliatti care are dimensiuni spectaculoase, din cauza războiului dintre Rusia și Ucraina, grupul Renault se vede nevoit să își extindă amprenta industrială în alte zone apropiate Europei. În acest context Turcia, stat în care Renault are un joint-venture cu Oyak încă din 1969, pare o soluție cât se poate de bună. La uzina din Bursa, deținută de grupul francez în proporție de 51%, există o capacitate de producție de 390.000 de mașini, acolo fiind asamblate în prezent modele precum Renault Taliant, Clio și Megane Sedan.

În timpul unei vizite desfășurată în Turcia în decembrie 2023 de Fabrice Cambolive, directorul general al Renault Global și fost șef al reprezentanței Renault în România, acesta a subliniat că „Renault este prezent în Turcia de 54 de ani alături de partenerul său robust și de încredere, Oyak. Din 1952, Renault și Oyak au investit împreună peste 2,5 miliarde de euro, au produs mai mult de 7,5 milioane de mașini, iar una din șapte mașini din Turcia poartă acum sigla Renault. Obiectivul nostru este să devenim liderul pieței din Turcia, să ne îmbunătățim marca cu produse noi, să ne stabilim o prezență puternică, în special în segmentul SUV-urilor, și să punem în aplicare o strategie de electrificare centrată pe vehiculele hibride și electrice. Ne propunem să transformăm uzina noastră din Bursa într-un centru de export, nu doar pentru Europa, ci și pentru alte țări din întreaga lume”.

Totodată, Jan Ptacek, actual director general al Renault Group Türkiye, prin coicidență și el fost șef al Renault Commercial Roumanie, a menționat că „dintre noile mașini (n.n. – care vor fi asamblate la Bursa), trei vor fi SUV-uri, inclusiv Renault Duster. Cu aceste noi produse Renault își va consolida și mai mult poziția de lider în Turcia oferind o gamă de produse care răspunde nevoilor clienților din segmentele B și C ale SUV-urilor”.

Conform lui Ptacek, pe lângă uzina Oyak – Renault din Turcia, și centrul de cercetare – dezvoltare din Bursa va beneficia de o creștere a numărului de ingineri până la 500 de persoane la nivelul anului 2025. „Această extindere va contribui, de asemenea, la dezvoltarea experienței locale în domeniul ingineriei. Grupul Renault urmează să investească la Bursa peste 400 de milioane de euro în cadrul inițiativei strategice 2027. Această investiție substanțială subliniază încrederea puternică a Renault în potențialul Turciei și în rolul semnificativ al mărcii pe scena internațională”, a încheiat șeful Renault Group Türkiye.

Totodată, oficialii turci au declarat în decembrie 2023 pentru publicația Hurriyet că investiția Renault are ca scop transformarea uzinei din Bursa într-un centru de producție care exportă mașini în 50 de țări din afara Europei. Iar Fabrice Cambolive, citat de presa turcă, a explicat că fiecare model produs la uzina Oyak – Renault va fi vândut „nu numai în Europa, ci și pe diferite piețe. (…) Acesta este motivul pentru care am ales Bursa. Vom face din ea un centru de export”.

– Viitoarea generație Dacia Sandero va avea atât variante termice cât și electrice

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top