Date şi analize privind evoluția pieței auto în anul 2014

Pentru piața auto din România, anul 2014 a fost unul liniștit, fără schimbări legislative care să influențeze puternic tendințele de cumpărare. Numărul de mașini noi cumpărate a cunoscut o creștere procentuala mai mare față de cea a mașinilor second hand, iar numărul autoturismelor reînmatriculate a încercat să se redreseze după blocajul adus de timbrul de mediu din anul 2013.

În 2014, piața mașinilor noi a înregistrat
creștere după șase ani consecutivi de scădere ce au dus-o de la peste 300.000
la sub 60.000 de unități. Anul trecut numărul autoturismelor noi înmatriculate
a urcat cu 21,6% față de 2013, al doilea semestru fiind mult mai bun decat
primul. Un factor important care a dus la această creștere a fost programul
Rabla, care a început în martie și a generat un sfert din vânzările totale,
corelând eficient cererea cu oferta.

În ultimii ani, piața mașinilor
second-hand din import a oscilat foarte mult, dar în 2014 variația a fost doar
de -1%. Primele patru luni ale anului trecut au fost mai slabe decât lunile
corespondente din 2013, însă spre final de an lucrurile s-au schimbat și
situatia s-a mai echilibrat.

Cele mai afectate tranzacții cu
mașini au fost reînmatriculările, adică autoturismele second-hand
tranzacționale pe plan intern. Întrucât 2013 a fost un an dezastruos din cauza
blocajului adus de timbrul de mediu, 2014 nu a putut compensa scăderea de
150.000 de unități din anul anterior, dar  totusi, 10 dintre cele 12 luni au adus cifre
mai mari decat în 2013 si, per total, segmentul s-a încheiat pe plus (5,7%).

“Anul 2014 este al doilea an consecuvitv de
când numărul reînmatriculărilor este sub cel al înmatriculărilor de mașini
second-hand din import. Este o situație anormală, care produce efecte negative,
mai ales pentru piața de mașini noi. Constatăm că timbrul
de mediu aplicat mașinilor deja înmatriculate blochează tranzacționarea
buy-back și trade-in a mașinilor Euro 3 și Euro 4. O soluție pentru această
problemă poate fi reducerea treptată, adică în 2-3 ani, a valorii timbrului de
mediu la valori suportabile de 100-200 de Euro. Astfel timbrul de mediu nu ar
mai fi un factor blocant al tranzacțiilor, iar veniturile la buget s-ar
completa cu încasările din impozitul anual calculat dupa o formulă nouă.” spune Mihai Cune, Business Manager
Autovit.ro.

Datele extrase din
platforma Autovit.ro, cel mai mare site de anunțuri auto, arată că prețul este
cel mai important element pentru clientul de mașină second-hand. Cu toate
acestea, în 2014 ponderea mașinilor de sub 5.000 de euro a scăzut pe
Autovit.ro, crescând numărul celor de peste 10.000 de euro, in principal
datorita masinilor second hand importate.

În funcție de norma
Euro, segmentul care a crescut exploziv în 2014 este cel al mașinilor Euro 5.
Numărul de anunțuri a urcat cu 30%, iar ponderea acestor mașini pe Autovit.ro
aproape că s-a dublat anul trecut. De asemenea, și anunțurile pentru mașini
Euro 6 au cunoscut o creștere impresionantă de 150% în 2014 față de 2013.

În concluzie, anul
2014 a fost unul care a marcat o ușoară creștere a pieței auto. În 2015, piața
mașinilor noi ar putea să crească față de anul în curs, ajutată de desfășurarea
eficientă a programului Rabla. Programul de reînnoire a parcului auto trebuie
atent supervizat, deoarece cu ajutorul lui s-au vândut 17.000 de mașini în
2014, număr care poate crește semnificativ în 2015.  Iar pentru piața mașinilor second hand este
necesară o revigorare printr-o reducere a timbrului de mediu până la volori
care să nu mai blocheze tranzacțiile, asigurând astfel o dinamică crescută pe
piața internă care păstrează automat banii în economia locală și generează un
plus de capital pentru creșterea segmentului de mașini noi.

Adaugati comentariu