De ce nu mai au sens lansările internaționale de mașini

lansările internaționale de mașini Mercedes GL, Islanda 2006

Pandemia de coronavirus a schimbat multe obiceiuri în industria auto și a demonstrat că lansările internaționale de mașini nu mai au sens în noul context.

Lansările internaționale de mașini au loc de mai bine de 60 de ani. De-a lungul a 27 de ani de carieră de jurnalist auto am participat la câteva sute de lansări internaționale și am parcurs peste 1,5 milioane km cu avionul. Nu am socotit niciodată zilele petrecute în avion la lansările internaționale dar cu siguranță nu sunt puține.

Au fost cazuri în care am mers cu 6 sau 7 avioane în două zile ca să conduc o mașină pe o distanță de 100 km. Îmi aduc aminte de un caz în care am fost la o lansare de Ford Fiesta și am zburat până la Jerez pe ruta București-Budapesta-Munchen-Madrid-Jerez si retur prin trei din cele patru destinații de la drumul dus. În total 7 avioane în două zile.

Am zburat de câteva ori pe alte continente în călătorii care au durat 5-6 zile.

Până la marea criză din 2008, producătorii investeau sume uriașe în lansările internaționale. Acestea nu erau doar un mijloc de a lansa o mașină ci și de a impresiona ziariștii cu locații și programe super atractive.
Îmi aduc aminte o lansare de referință a primei generații Mercedes GLS în Islanda în 2006 când pe lângă test-drive-ul clasic am mers cu caiacul pe Ocean, am pescuit somoni și am mers la Blue Lagoon, un spa termal unic în lume.

Sau lansarea lui Nissan X-Trail la Saaimaranta în 2001 când am stat în niște căsuțe de vis pe malul unui lac în Finlanda. ca o paranteză fie spus, înainte de Alianța cu Renault, Nissan avea niște evenimente de presă absolut fabuloase. Îmi voi aminti probabil toată viață de faceliftul lui Nissan Terrano când am mers trei zile pe ghețari și vulcani tot prin Islanda.

Sau mai dau exemplu lui Volvo care organiza teste de iarnă pe lacuri înghețate în Suedia sau în Nordul Îndepărtat. Am ajuns și până la Kirkenes în nordul Norvegiei pe țărmul mării Barents.

Din aceeași categorie a lansărilor de vis îmi aduc aminte de lansările a două generații de BMW X5, peste mări și țări în SUA și în Canada.

De puține ori o lansare se termină în alt loc decât în cel inițial. A fost cazul lansării lui Mercedes S-Class W220 care a început la Zurich și s-a încheiat la Stuttgart.

După 2008, epoca 1993-2008 a rămas un vis frumos. Industria auto și-a redus la maxim costurile cu aceste evenimente dar și durata lor. Am ajuns să mergem la lansări de o zi cu patru avioane ca să conducem 2 ore și 100 km o mașină. Locațiile exotice au fost tăiate de pe listă.

Epoca romantismului în industria auto a dispărut. Și a venit pandemia care a anulat cele mai mari saloane ale lumii și a oprit deplasările la lansările internaționale.

Ce era de făcut? Lumea trebuia să meargă înainte. Și soluții s-au găsit. Mercedes a organizat un eveniment perfect pentru lansarea noului Mercedes GLS și urmează un altul pentru Mercedes GLE Coupe și E-Class facelift.

Mazda a organizat recent un eveniment de lansare pentru noul model electric Mazda MX-30. Traseul de test nu a fost prea lung deoarece nici autonomia mașinii nu e una ieșită din comun. Însă evenimentul a fost foarte reușit și marea găselniță a fost posibilitatea de a vorbi la final prin internet cu șeful proiectului MX-30. Nici nu este nevoie de mai mult.

Se pare că lansările regionale și naționale sunt viitorul. Se salvează mult timp și mulți bani. Uneori conduceam modele care veneau mai târziu pe piața noastră sau versiuni care nu erau disponibile la noi. Organizând lansări naționale și regionale, importatorii sunt mai aproape de piața locală iar noi ziariștii conducem mașinile pe drumurile din România pe care vor conduce și viitorii clienți.

Mai dau un exemplu de lansarea națională din perioada pre pandemie, a lui Mitsubishi L200, care a fiost cel puțin la fel de incitantă ca una internațională. Motivul? Traseul a fost ales de specialiști în off-road și trebuie precizat că un eveniment național fără un planificator de traseu în funcție de caracteristicile mașinii și un fotograf profesionist este sortit eșecului.

Sigur că pentru lansarea statică a modelelor noi, precizez STATICĂ, o opțiune este și lansarea online pe Skype, Webex și aici din nou Mercedes a dat un exemplu demn de urmat cu lansarea națională a lui GLA.

Saloanele internaționale erau deja în mare pierdere de viteză din cauza internetului, iar epidemia de coronavirus le-a pus la pământ.
Nici lansările internaționale nu par a mai avea viitor. În plus, lansarea a tot mai multe modele electrice necesită adaptarea testelor la forma de propulsie. Rămâne de văzut ce ne va rezerva viitorul dar este clar că rolul importatorilor locali devine tot mai important și cei mai inventivi vor avea de câștigat.

Lansările internaționale de mașini trebuie înlocuite cu evenimente locale și regionale atractive și adaptate piețelor locale.

 

Adaugati comentariu