Economisirea ambreiajului

Ambreiajul este organul care asigură cuplarea şi decuplarea motorului cu transmisia. Aceste operaţiuni, denumite ambreiere şi debreiere, sunt realizate cu ajutorul unor discuri de fricţiune confecţionate din materiale cu coeficient mare de frecare, materiale ce se utilizează şi la confecţionarea plăcuţelor şi saboţilor de frână.

Pe timpul funcţionării ambreiajul este solicitat la eforturi de frecare foarte mari şi se încălzeşte. Când se încălzeşte excesiv materialul discurilor se desprinde mai uşor, discurile se subţiază, se uzează şi momentul motor se transmite la cutia de viteze cu mare greutate, deoarece ambreiajul patinează şi trebuie înlocuit. 

Înlocuirea unui ambreiaj este foarte costisitoare, atât din cauza preţului mare al pieselor componente (disc, placă de presiune, rulment, uneori şi furca şi cablul de comandă) cât şi a costului ridicat al manoperei (este necesară decuplarea motorului de cutia de viteze, demontarea cutiei, a discului, a plăcii şi a rulmentului şi montarea altora noi). 

Sfaturi 
Pentru a-l folosi cât mai mult timp şi a nu se uza prematur trebuie să ştim să acţionăm corect ambreiajul. Iată câteva sfaturi care vor permite prelungirea duratei de viaţă.

-La pornirea automobilului de pe loc se va ţine apăsată complet pedala de ambreiaj pentru uşurarea pornirii motorului care, astfel, nu mai este nevoit să antreneze şi arborele principal al cutiei de viteze. Această operaţiune este şi mai imperios necesară iarna, când uleiul din cutia de viteze este rece şi mult mai vâscos.

-Atât apăsarea pedalei (debreierea sau decuplarea) cât şi ridicarea piciorului de pe pedala apăsată (ambreierea, cuplarea) trebuie făcute lin, treptat, fără rapiditate şi fără şocuri. Greşeala o fac de obicei conducătorii auto mai puţin experimentaţi sau cei care bruschează maşina prin demaraje rapide. Transmisia primeşte aproape instantaneu prin ambreiaj cuplul maxim al motorului provocând un salt înainte al maşinii. Şocurile bruşte pot defecta discurile ambreiajului, mai ales arcurile acestuia, rulmentul de presiune sau chiar roţile dinţate din cutia de viteze.

-Pentru a evita uzura rulmentului de presiune se va evita ţinerea prelungită a piciorului pe pedală înainte de debreiere.

-Este interzis să demaraţi de pe loc în treapta a doua de viteze sau să săriţi vitezele (dintr-a doua direct într-a patra, de exemplu).

-Când spălaţi motorul fiţi atenţi să nu introduceţi accidental apă la discurile ambreiajului prin fanta de vizitare. Apa va micşora frecarea între discuri şi acestea vor patina mărind uzura. Costul total al înlocuirii unui ambreiaj uzat este destul de mare depăşind câteva milioane de lei la autoturismele autohtone şi zece milioane lei la autoturismele de fabricaţie străină. 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top