EDITORIAL: Dacia și România, o poveste de dragoste cu final neașteptat

Au trecut 12 ani de când Renault cumpăra fabrica de la Mioveni și pornea pe drumul anevoios de a reinventa un brand depășit de vremuri și tehnologie. Azi, Dacia este un nume mondial cu rezultate pe măsură, dar interesul intern pentru mașinile produse la Mioveni a scăzut dramatic. Cu fiecare pas înainte pe piețele din vest, Dacia a pierdut pe teren propriu și, mai trist, nu pare să îi pese.

In 2005, primul an intreg in care Logan s-a vandut in Romania, Dacia vindea 88.275 de unitati. Anul urmator alte 96.037 unitati paraseau fabrica de la Mioveni, iar interesul pentru automobilul national urma un trend pozitiv evident.

In primele zece luni ale anului in curs putem vorbi despre 23.977 de unitati, o scadere de aproape 20% fata de un 2010 dezastruos. Care a fost momentul de cotitura pentru Dacia este mai putin important, intrebarea estentiala este unde se va opri acest trend de depreciere. In conditiile unei piete din ce in ce mai subrede, e de inteles ca nu doar Dacia a avut de suferit la acest capitol, dar scaderea in procente (atentie, nu in cota de piata) fata de importatori este mai mare in cazul Dacia.

Suntem oare prea saraci pentru a da banii pe lucruri ieftine? Asa ar spune unii, dar nu si eu. Problema Dacia rezida undeva in lipsa de implicare pe piata interna. Putine campanii de promovoare, marea lor majoritatea realizate parca mai mult din inertie decat cu un scop de marketing clar definit. Atunci cand toata lumea alerga in Germania sa cumpere un Golf 4 in loc de Logan, Dacia nu misca nici macar un deget in a promova avantajele unui model nou contra unul rulat.

Abia recent am observat o incercare timida din partea Dacia in cadrul unei reclame in care un Sandero alerga voios pe campii in timp ce posesorul unui A4 din 1998 il curata tacticos in parcare. Nu spun ca este cel mai reusit spot de pe lume, dar ar fi fost un inceput promitator. Problema este ca el ruleaza acum, moment in care importurile de masini second hand au scazut mult fata de perioada 2005-2009. Asadar, idee buna, aplicata tarziu.

Cumparatorul din Romania trebuie educat, asta e clar. Trebuie sa inteleaga care sunt avantajele unei masini noi si nu trebuie sa o faca cu o foaie de hartie si un pix. Cineva trebuie sa ii explice, iar aici intervine rolul promovarii.

Succesul enorm inregistrat de Dacia pe pietele din vest, au sabotat marca pe plan intern. Motivul? De ce sa investesti in promovare in Romania, atunci cand in Italia, Spania si Franta lumea sta la coada pentru a cumpara un Duster? Gandind pe termen scurt probabil ca Dacia a facut un lucru bun. Pe termen lung insa piata din Romania s-a transformat din piata numarul 1 pentru Dacia intr-o piata secundara. Daca trendul actual de scadere se pastreaza in urmatorii ani vom pierde inclusiv statutul de piata secundara si vom fi doar o locatie de productie.

Succesul Dacia de pe pietele din vest este cat se poate de explicabil. In primul rand vorbim de piete mature, in care clientii stiu sa aprecieze o oferta corecta. Adauga si criza financiara care a schimbat multe obiceiuri de cumparare precum si dimensiunea pietelor din vest (milioane de unitati vandute pe an, de unde si potentialul proportional) si succesul Dacia nu mai este chiar un mister.

Intrebarea este ce se va intampla peste trei ani atunci cand climatul economic se va aseza si oamenii care si-au cumparat Dacia pentru ca era optiunea de buget vor trece la Kia, Peugeot, Opel sau alte branduri? Atunci, foarte probabil, Dacia se va replia spre pietele din Est, acolo unde a promis ca va face furori. Va mai avea oare la ce sa se intoarca?

Adaugati comentariu