EDITORIAL: „Rabla” lui Ponta…

Într-un an în care Programul Rabla a demonstrat că de la sine putere nu mai poate duce în spinare piața auto din România, Victor Ponta a descoperit că se află în campanie electorală și că poate face declarații de dragul declarațiilor.

Dl. Ponta, in calitate de Prim Ministru al Romaniei, sau in calitate de pasionat de masini si de curse (inca nu am inteles cu care se identifica mai bine) a declarat recent ca Programul Rabla in formula actuala nu mai functioneaza. O observatie pertinenta pe care o putea face oricine stie sa citeasca minusurile din rapoartele lunare APIA. 

Ba mai mult, Dl. Ponta a descoperit simultan si mafia bonurilor Rabla, un alt element de o noutate arhicunoscuta. Rezolvarea, in viziunea lui Ponta, ar fi eliberarea de bonuri nominale, care ar permite doar celui care caseaza efectiv masina sa beneficieze de reducerea acordata prin programul Rabla. 

Suna bine afacerea, dar asta nu ar face decat sa schimbe obiectul pietei negre din bonul efectiv in masina care urmeaza sa fie casata. Realist vorbind, cel care isi casa masina si vindea bonul cu 10 milioane de lei nu va descoperi ca, peste noapte, isi permite sa isi cumpere o masina noua. Asta inseamna ca va incerca, ca pana acum, sa valorifice rabla pentru o suma de bani. Ca de obicei, aici vor interveni baietii destepti care si-au mutat „birourile” pe langa centrele Remat si care vor cumpara rabla in loc sa cumpere tichetul. 

Dupa care, tu, clientul de masina noua, nu vei avea decat sa cumperi rabla de la baietii destepti si sa te duci cu ea direct la casat pentru a avea numele trecut pe bonul respectiv. O bataie mai mare de cap pentru baietii destepti, pentru cei care vor sa scape de rabla si pentru tine, clientul auto. Unde in aceasta ecuatie se intrevede rezolvarea problemelor pietei de automobile noi din Romania? Eu nu o vad. 

In acelasi timp, nu ma grabesc sa deplang situatia dealerilor din Romania, care acuza piata neagra de bonuri pentru preturile mari practicate, dar care, banuiesc, isi adauga si ei o cota parte de profit la fiecare bon. Altfel, nu imi pot imagina cum un bon rabla cumparat direct de la dealer a ajuns pe alocuri la valoarea de 25 de milioane. In conditiile in care el valoreaza 38 de milioane, iar tu poti folosi maxim trei, asta inseamna ca primesti o reducere de 39 de milioane. Sigur ca nu sunt bani de aruncat, dar, daca mai adaugi in ecuatie cursul euro-leu, vei descoperi ca cele 39 de milioane se pierd complet in diferenta pe care o platesti in lei anul acesta comparativ cu 2011. Sigur ca as vrea sa cred ca diferenta de curs a fost amortizata de cresteri salariale, dar acesta este un scenariu aproape SF pentru Romania anului 2012.

Asadar, care este problema reala a pietei auto din Romania? Faptul ca programul Rabla genereaza o piata neagra a tichetelor din care fac bani baietii destepti? Nu prea cred. Logic, ar fi ideal ca sa existe o modalitate de reglementare, una logica, una eficienta, dar ea ar fi doar un pansament aplicat unei fracturi si nu o atela de sustinere. 

Piata de automobile noi din Romania nu functioneaza pentru ca in Romania patura mijlocie a incasat toate loviturile financiare aplicate de stat. Unii efectiv nu isi mai permit o masina noua (au salariile taiate sau pur si simplu au fost dati afara), iar altii, cei care au bani de o masina sau salarii capabile sa acopere o rata de leasing, nu mai au incredere in climatul economic actual pentru a face o astfel de investitie. 

Prin urmare, Domnule Ponta… va recomand sa priviti imaginea de ansamblu a economiei din Romania si nu doar punctual, un program care nu mai functioneaza din motive independente de el. Eu am o banuiala ca, daca economia ar functiona, romanii si-ar cumpara masini noi chiar si in lipsa unui program Rabla…

Adaugati comentariu