Editorial: „Strategia Ponta” – e mai ușor să confiști decât să educi

Recent, premierul Ponta a descoperit că are o problemă cu numărul accidentelor mortale ce au loc aproape zilnic în România. Foarte probabil dl. premier nu a mai condus pe drumurile publice din România în ultimul deceniu, aceasta fiind singura explicație logică pentru care a descoperit statistica morbidă abia acum.

Dincolo de cresterea valorii punctului de amenda autoritatile din Romania au facut foarte putine eforturi in ultimii ani pentru a limita numarul accidentelor ce au loc intr-o tara in care drumul din punctul A in punctul B poate fi comparat cu o ruleta ruseasca pe care o joci cu restul participantilor la trafic. 

Poate ca suna ca o exagerare jurnalistica, dar, in momentul de fata, strazile din Romania sunt printre cele mai nesigure din Europa. Au existat programe, Politia a incercat sa demareze cat mai multe proiecte de constientizare dar toate au sfarsit ca idei bune expuse unor oameni carora le lipseste o parte importanta din bazele condusului. 
Am scris de multe ori despre problemele legate de scolile de soferi, sau fabrici de permise cum prefer sa le spun, dar se pare ca prea putini dintre guvernantii nostri sunt interesate de parerea presei (pe care nu o platesc). Oamenii care trec prin scoala de soferi si ulterior obtin permisul de conducere sunt pregatiti in masura de 10% sa circule pe drumurile publice. 

Instructorii auto sunt in cele mai multe cazuri oameni care abia asteapta sa treaca ora de curs, eventual cu un consum cat mai mic presarat de conversatii telefonice interminabile. In cel mai bun caz, scoala de soferi te invata cum sa manevrezi masina, sa apesi pe pedale, sa schimbi vitezele si alte cateva notiuni care te ajuta sa te deplasezi. Oricine se poate deplasa cu o masina, nepotul meu de zece ani poate si el sa faca acelasi lucru daca imi pierd doua ore cu el pe cateva drumuri laturalnice. Ba mai mult am impresia ca s-ar descurca mai bine decat unii parteneri de trafic din Bucuresti.

Prin urmare, care este diferenta dintre a te deplasa cu masina si a conduce efectiv? In primul rand trebuie sa inveti notiunea de responsabilitate, dar asta poate fi prea complicat de predat de scolile auto din Romania. La noi scoala de soferi nu te invata nici macar sa depasesti, o manevra banala, dar esentiala. Nu mai vorbesc de alte notiuni de abordare corecta a virajelor, evitare a obstacolelor sau cum sa reactionezi in cazuri limita. Vorbim despre confiscarea masinilor, cresterea amenzilor si nimeni nu se gandeste ca noua ne lipseste baza conducerii. In loc sa educam soferii, noi preferam sa aplicam masurile punitive, care si-au demonstrat lipsa acuta de eficienta intr-o tara in care prea putini isi platesc taxele sau amenzile. 

As propune autoritatilor in materie un experiment simplu: sa ia zece soferi incepatori si sa ii puna sa dea examen in Anglia, Franta, Germania sau Spania. Sunt curios cati dintre ei ar avea o sansa sa obtina permisul in tari in care sofatul este luat in serios. Am impresia ca statistica va spune multe despre nivelul scolilor de soferi din Romania. La fel, ma gandesc, cum ar fi ca in loc sa ii confisti masina celui care a gresit, sau sa il amendezi cu sume usturatoare, sa il trimiti obligatoriu la un curs de conducere defensiva. Acolo va invata, daca mai este cazul, ce efecte poate avea abordarea unui stil gresit de conducere si, poate mai important, va invata cum sa conduca. Probabil ca va fi un soc pentru ei sa afle ca nu stiu mai nimic despre cum se conduce o masina, dar este un soc de care au nevoie. 

Din pacate, guvenantii nostri par ca au ramas blocati in modul „campanie”: vorbesc ca sa dea bine la public, fara sa gandeasca la implicatiile pe termen lung. Totusi, trebuie sa ma intreb care este logica lor, chiar au impresia ca atunci cand declara in prime time ca vor confisca masinile celor care gresesc flagrant oamenii se vor ridica in picioare sa aplaude? Au impresia ca mai conteaza ca ii confisti cuiva masina dupa ce a lovit doua masini de pe contrasens pentru ca nu a stiut sa abordeze corect un viraj? Credeti ca oamenilor care sufera ani de zile de pe urma accidentelor le pasa daca omul care i-a bagat in spital mai are sau nu masina (sau daca a fost amendat si cu cat)? Nu ar fi mai bine sa incercam sa evitam astfel de scenarii decat sa pedepsim de dragul de a pedepsi? 

Adaugati comentariu