Situat la graniţa dintre automobil şi scuter Renault Twizy este un mijloc de transport urban foarte prietenos cu portofelul şi mediul înconjurator.
Lansat în țări precum Franța și Spania în urmă cu doi ani Twizy a ajuns și pe meleagurile noastre. Acest test vrea să răspundă la o întrebare la care mulţi sunt circumspecţi: Poate fi folosit un vehicul electric în traficul bucureștean? Răspunsul este dat de Renault printr-un produs ce atrage privirile mai ceva ca un supercar. Este o jucărie pentru oameni mari în care vrei să te urci din momentul în care o vezi pentru prima oară. Ușile de tip ”Lambo” se ridică ușor, pui contactul și Twizy este gata de plecare. Este vorba de un motor electric, cuplul maxim este disponibil imediat, astfel că ai suficientă putere în aproape orice situație întâlnită în oraș. Fiind vorba de un propulsor electric, care în varianta testată are 17 CP și 33 Nm cuplu maxim.
După aproximativ 6.1 secunde atingi viteza de 45 km/h, fapt ce te face destul de des să fii printre primii care pleacă de la semafor. Principalul avantaj în oraș este dat de lățimea redusă, ce îți permite să te strecori prin spaţii prin care doar un scuter sau o motocicletă ar avea loc. Și asta fără cască sau combinezon. Este nevoie de o scurtă perioadă de acomodare cu frânele cu circuit simplu, dar după ce te obișnuiești să apeși pedala mai energic se dovedesc decente pentru vitezele urbane. Suspensia este destul de rigidă și datorită greutății date de motorul electric, dar asta se traduce și printr-o agilitate bună. Principalul semn de întrebare care apare la un vehicul electric este legat de autonomie. Surprinzător, dacă ești moderat cu pedala de accelerație aceasta poate fi în mod real apropiată de 80 km, parcurs arhisuficient pentru deplasările urbane.
Pentru cineva care a condus doar mașini cu motor termic, și care atunci când vede afișată o autonomie de 60-70 km realimentează prea puțin, dar după două zile petrecute în oraș realizezi că rar parcurgi mai mult de 45 km. Sigur, există mici neajunsuri legate de faptul că Twizy nu se poate încuia, motiv de emoții în București, și de faptul că pasagerul are nevoie de ceva abilități de acrobat, dar în rest este vorba de un vehicul ce se poate utiliza fără probleme în București de primăvara până toamna. Pentru cei care se întreabă ce vor face când plouă există opţional protecții laterale pentru un preț de 476 Euro fără TVA.
Efectul Twizy
Lăsând la o parte modestia, unul din motivele pentru care ai putea să-ți dorești un Twizy este atenția pe care o primești din partea participanților la trafic. În cele trei zile de test am fost oprit de peste 20 de ori de participanți la trafic care mă întrebau detalii despre Twizy. Toată lumea întoarce capul după Twizzy, și privirile sunt admirative, cu mai puțină invidie față de un Supercar ce costă cât o clădire de birouri. Cu siguranță Twizzy este o jucărie care te pune în centrul atenției.
După cum am spus la începutul testului, Twizy poate fi considerat în România și o jucărie pentru oameni mari, partea practică fiind dezavantajată de faptul că noi nu avem o infrastructură de stații de încărcare în oraș. Din acest motiv este o jucărie pentru oameni mari care au garaj sau curte, pentru a-l putea încărca în liniște. Twizy Urban 80, varianta cu 17 CP și cu o viteză maximă de 80 km/h costă în România 7700 Euro TVA inclus plus câteva opționale ce pot ridica prețul spre 9000 Euro. La aceasta se adaugă chiria bateriei, care este între 30 și 60 de Euro în funcție de perioada contractuală. Prețul poate părea mare, dar dacă ne gândim la Twizy ca la o completare a unei mașini mari consumatoare de carburant pare o investiție interesantă.
Mai ales în cazul în care optați pentru o variantă de leasing operaţional ce la un rulaj de 10.000 km anual poate însemna pentru patru ani o chirie de 101 Euro lunar plus chiria bateriei de 48 Euro. Cu 148 Euro + TVA lunar și încă aproximativ 200 lei la facturi de curent poți ajunge la o sumă apropiată de cea pe care o cheltuieşti pe carburant la o mașină care consumă peste 12 litri/100 km în mediu urban. Rămâne de văzut dacă va avea succes pe piața din România, dar după câteva calcule amănunțite, este cu siguranță un mod distractiv de a reduce cheltuielile cu carburantul.