Exclusiv primul test noul Hyundai i10: un mini polivalent

test Hyundai i10 1.0 67 CP 2020

Era și înainte spațios, dar acum oferă și mai mult. Noua generație a devenit referința în materie de sistem multimedia. Motorul 1.0 cu 67 CP este mai economic dar lent, iar portbagajul este mai mic.  Test Hyundai i10 1.0 67 CP. 

Foto: Quattroruote

Segmentul de clasă mini trece printr-o perioadă complicată. O serie de producători ori renunță la modelele de clasă mini ori se gândesc să treacă la propulsia electrică acum sau în viitorul apropiat. Mașinile de clasă mini sunt în general utilizate pentru oraș unde călătoriile zilnice nu depășesc 40-50 km așa că propulsia electrică este ideală pentru acest segment și o baterie care să asigure o autonomie reală de 150-180 km este absolut suficientă pentru nevoile tuturor.

Însă mai ales în țările mai puțin bogate cum sunt cele din sud-estul Europei,  o mașină de clasă mini este de multe ori singura mașină în familie fiind utilizată și pentru călătorii mai lungi sau în vacanțe. În acest caz autonomia electrică nu mai e suficientă la care se adaugă și rețeaua precară de stații de încărcare.

De aceea, încă este loc pentru mașini de clasă mini cu propulsie clasică, iar noul Hyundai i10 este una dintre ele: un model simplu și practice, dar nu banal și care arată foarte bine.

Caroserie și interior 

Înainte de a trece la detalii, să menționăm că designul a fost realizat de un Italian, Davide Varenna, care a reușit să confere un nou look unui design și platforme existente. Și proporțiile au fost ușor schimbate. Dacă lungimea a rămas identică, de 3,67 metri, plafonul a fost coborât cu 20 mm, iar lățimea a crescut tot cu 20 mm.

test Hyundai i10 1.0 67 CP 2020

Primul efect? Mașina pare mai bine așezată pe drum și în plus, deși platforma tehnică a rămas aceeași, ampatamentul a crescut cu 4 cm de la 2.385 la 2.425 mm, mărind și mai mult spațiul la genunchi în spate care era deja generos.

Iar acest lucru este confirmat de măsurătorile Quattroruote deoarece în timp ce la vechiul model spațiul la genunchi în spate era între 10 și 34 cm, acum acesta este între 14 și 40 cm. Prin comparație, Fiat Panda oferă între 9 și 38 cm și o lățime la coate în spate de 115 cm față de 122 cm la Hyundai.

Iar în ciuda coborârii plafonului cu 20 mm, înălțimea în spate a rămas neschimbată, de 92 cm. Astfel, noul i10 este aproape cea mai spațioasă mașină de clasă mini putând fi o soluție și pentru deplasările mai lungi ale unei familii cu doi copii.

Într-o singură privință, Hyundai i10 oferă ceva mai puțin. Deși volumul oficial al portbagajului este același de 252 litri, colegii de la Quattroruote au măsurat un volum mai mic, de 203 litri față de 232 litri înainte, dar marginea de încărcare, de 71 cm este cu 2,9 cm mai coborât. În plus, podeaua dublă permite obținerea unei suprafațe plane la rabatarea banchetei.

Dar zâmbetul revine repede când iei loc în scaunul șoferului și îți îndrepți privirea spre planșa de bord, complet revizuită. Aceasta este la ani lumină de cea veche dar și față de rivalii din segment. Punctul central de interes este noul sistem multimedia cu ecran tactil de 8 inci.

test Hyundai i10 1.0 67 CP 2020

Acesta este standard la echiparea de top Highway care însă se poate combina în România doar cu motorul de 1,2 litri și 84 CP, nefiind oferită și la motorul de 1.0 67 CP testat. De obicei în acest segment se oferă doar conexiune pentru telefonul mobil la un ecran tactil și nu un sistem de navigație dedicat.

Displayul este integrat foarte bine în designul panoului de bord, este clar și are comenzi tradiționale, foarte practice. Sub gurile de ventilație, în stilul tipic Hyundai regăsim blocul climatizării (standard doar la Highway) cu butoane clasice și mari și display separat.

Ergonomia este la cote maxime, cu un volan multifuncțional cu comenzi bine organizate, buton de avarie la vedere imediată și indicatoare de bord analogice foarte clar vizibile.

Dinamică și confort 

Pe de altă parte, motorul de bază de 1 litru și 67 CP aspirat în trei cilindri nu oferă performanțe deosebite. Accelerează de la 0 la 100 km/h în 14,6 secunde iar repriza de la 70 la 120 km/h în treapta a cincea durează nu mai puțin de 30 secunde. Prea mult!

Însă la o astfel de mașină de oraș sprinturile rapide nu sunt punctul forte, dar cei ce vor conduce mașina vor fi încântați de lipsa de vibrațiilor și de elasticitatea bună la turații mici. Pentru exploatarea puterii maxime este însă nevoie de schimbări dese de trepte.

Dar timoneria cutiei de viteze este precisă, treptele se schimbă ușor și forța în pedala de ambreiaj s-a redus simțitor de la 13,1 la 7,6 kg, ceea ce reprezintă un avantaj în blocajele de trafic. Și vizibilitatea este mai bună decât la vechea generație datorită geamurilor mari, a liniei caroseriei coborâte și a montanților mai înguști ai lunetei.

test Hyundai i10 1.0 67 CP 2020

Suspensia este destul de rigidă mai ales în ceea ce privește puntea spate în construcție semirigidă. La trecerea peste denivelări scurte, accelerația punții spate trece de 5 m/s2, ceea ce dovedește un confort mai slab pentru pasagerii din spate cu jantele de aliaj de 15 inci de la echiparea de top Highway.

În oraș însă pe piatră cubică sau pe asfalt cariat, suspensia amortizează mai bine denivelările cu valori ale accelerației punții spate de 2,7 respectiv 1,2 m/s2. Însă pe de altă parte, această fermitate a suspensiei conferă o agilitate plăcută în combinație cu direcția care este promptă și progresivă dar nu oferă un feedback prea pronunțat.

Excelent este și comportamentul la manevrele de evitare. Trenul de rulare nu reacționează niciodată violent, puntea spate este neutră și intervențiile sistemului ESP sunt prompte fără a fi prea invazive. Trebuie să notăm și frânele foarte bune și rezistente la oboseală, cu valori sub 40 metri chiar și după 10 frânări consecutive.

În schimb, confortul acustic nu se ridică la cote prea înalte din cauza zgomotului la rulare care apare pe autostradă explicabil prin faptul că pasajele roților nu sunt izolate fonic. Astfel, la 50 km/h pe asfalt, zgomotul interior atinge 60 dBA.

În schimb, Hyundai nu a făcut economie la sistemele de asistență care sunt prezente în număr mare la echiparea de top Highway, de la asistență la frânarea de urgență și asistent de fază lungă până la sistem de asistență la menținerea benzii și asistent de oboseală.

Deși motorul este același, Hyundai a reușit să scadă consumul mediu de la 7,3 l/100 km la 5,88 l/100 km, în condițiile în care este disponibil doar un sistem start&stop nu și un sistem mild hybrid.

În România Hyundai i10 pornește de la 9.996 euro cu promoții și TVA (fără Rabla) pentru 1.0 67 CP Comfort în timp ce versiunea cu motor de 1.2 84 CP Comfort costă 10.472 euro cu promoții și TVA (fără Rabla).

Echiparea Highway din articol este disponibilă la noi doar cu motorul 1.2 84 CP și cutie automatizată la prețul de 12.138 euro cu promoții și TVA (fără Rabla). Și în plus, nu lipsește garanția de 5 ani fără limită de kilometri care este un avantaj față de concurenții europeni.

Verdict

Noul Hyundai i10 este și mai spațios, se conduce agil și plăcut și oferă o ergonomie foarte bună. Versiunea de top Highway vine cu un sistem multimedia de top cu ecran tactil de 8 inci. Motorul de bază nu oferă o dinamică deosebită dar este extrem de economic. Nivelul de zgomot este ușor ridicat și confortul suferă pe denivelări scurte.

  • Spațiu interior în spate în creștere
  • Consum redus
  • Ergonomie foarte bună
  • Preț rezonabil
  • Sistem multimedia de top la echiparea Highway
  • Zgomote la rulare
  • Confort afectat pe denivelări scurte
  • Reprize slabe
  • Volum portbagaj în ușoară scădere
DATE TEHNICE Hyundai i10
Model1.0 67 CP Comfort
Motor/ nr. cilindri L3, aspirat
Cilindree (cmc)998
Putere maximă/turaţie (CP/rpm)67/5.500
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm)96/3.500
Transmisiefață
Cutie de viteze5 trepte, manuală
L/l/h (mm)3.670/1.680/1.480
Ampatament (mm)2.425
Volum portbagaj (l)252-1.050
Masă la gol (kg)996
Acceleraţie 0-100 km/h (s)14,6
Viteză maximă (km/h)156
Consum mixt (l/100 km)5,0
Emisii CO2 WLTP (g/km)114
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE
Accelerații
0-60 km/h (s) 5,6
0-100 km/h (s)14,6
0-120 km/h (s)23,7
0-130 km/h (s)30,0
1 km cu start de pe loc (s)36,4
Reprize
Repriză 70-90 km/h (s)10,8
Repriză 70-120 km/h (s)30,0
Frânare de la 100 km/h
La gol, rece (m)37,8
La cald, încărcat (m)38,8
Consum
Consum la 90/100/130 km/h (l/100 km)4,39/4,90/6,89
Consum oraș/drum național/autostradă (l/100 km)5,81/5,29/6,49
Consum în test (l/100 km)5,88
Masă
Masă măsurată (kg)1.095
Distribuția maselor (%)61/39
Zgomot interior
la 50 km/h (dBA)60,8
în accelerare maximă76,6
Preț (euro cu TVA)9.996