Felicitări echipei BlueStreamline!

O mână de oameni duc steagul României alături de numele Brașovului și cel al Universității Transilvania în locuri în care s-a scris istorie în motorsport, uneori până pe podium. Dincolo de mândrie națională suntem bucuroși că îi cunoaștem personal.

După rezultatele meritorii obținute în sezonul acesta al Formulei Student pe circuitele de la Silverstone și Catalunya, aceleași unde au loc cursele de Formula 1, echipa BlueStreamline a organizat o zi festivă pentru a celebra al cincilea an de existență. 

Vă readuc aminte că anul acesta la Silverstone s-au clasat în fața echipei Universității din Stuttgart (una dintre cele mai titrate din această competiție) la proba de anduranță și vă precizez că la Catalunya au obținut locul secund la economie de carburant și locul șase la proba de anduranță. 

Așa cum știți deja, probele dinamice sunt doar o parte din sistemul de punctaj. Fiind o competiție inginerească, contează enorm modul în care a fost construită mașina. Printre cele mai stricte capitole este siguranța, iar aici nu se face niciun fel de compromis. Ce vă pot spune eu este că, dacă privești cu atenție, nu vei găsi nici măcar un șurub fără siguranță. Sunt situații în care mașinile sunt supuse inspecției de aceeași oameni care au ocupat postul de scruteneer în Formula 1 începând de prin 1970. 

Vă spun toate acestea ca să înțelegeți mai bine nivelul la care se desfășoară competiția Formula Student. Ross Brawn, același om din F1, patronează Formula Student și susține, pe bună dreptate, că această competiție încurajează inovația, iar regulile de participare oferă participanților o libertate mare în privința proiectării. Și mai spune că, pentru a dezvolta o bază bună în inginerie, practica este esențială.

Piloților licențiați le este interzisă participarea în competiție și pentru desfășurarea evenimentului sunt luate măsuri speciale de siguranță. Deși probele se desfășoară pe asfaltul circuitelor, prin utilizarea conurilor se formează alt traseu decât cel original, unul care limitează viteza de top. Există probe de accelerare și frânare care nu sunt altceva decât linii drepte delimitate de conuri. La Silverstone, spre exemplu, au fost înscrise 160 de echipe. Chiar dacă nu au fost admise toate în competiție din cauza construcției necorespunzătoare a monopostului, ar fi fost o decizie hazardată să lași să concureze 70-80 mașini în același timp pe circuit, indiferent dacă piloții sunt sau nu licențiați.

Crăciunul în septembrie

Anul acesta am primit cadoul de Crăciun mai devreme. În cadrul Sponsors Day am avut privilegiul de a conduce monopostul pe circuitul de karting de la Prejmer. Este o experiență unică, iar senzațiile trăite te fac să zâmbești de fiecare dată când îți aduci aminte, indiferent cât timp a trecut de când te-ai dat jos din monopost. În urmă cu doi ani am condus BS11, mașină construită pentru anul 2011, cea mai grea și, totuși, cea mai performantă. Cu excepția motorului, BS13 este cu totul un alt proiect. 

De fapt, chiar și motorul are anul acesta o baie de ulei specială. Designul cadrului tubular este diferit și mult mai eficient. Schimbarea treptelor de viteză se face acum exclusiv prin intermediul padelelor de la volan. Ansamblul este, pe înțelesul tuturor, o cutie robotizată, iar în timpul evenimentului a apărut la moment dat o mică problemă. Eu nu spun că e bine să te bucuri de răul altuia dar, a fost interesant pentru cei prezenți să vadă cât de repede se rezolvă o astfel de situație neplăcută.

În timp ce îmi erau strânse centurile și se monta volanul, îmi dădeam seama că sunt ceva mai norocos decât alții și o astfel de experiență nu poate fi înlocuită. Pornesc motorul și plec. Există un ambreiaj acționat manual utilizat doar pentru selectarea primei treapte și plecare de pe loc, apoi folosești doar padelele. 

Pentru că am plecat cu pneurile reci a trebuit să aștept încălzirea lor pentru a avea aderență corespunzătoare. Trebuie să mă înclin în fața echipei pentru cât de echilibrat au setat această mașină. Se înscrie pe viraj fără urmă, fără măcar un gând de subvirare. Apoi, la ieșire, îți pleacă spatele pentru că accelerezi cu prea mult entuziasm când pneurile sunt reci. Scaunul nu era fix și, chiar dacă eram prins în centuri, mă chinuiam să-mi mențin o poziție bună. Cu atât mai mult am apreciat comportamentul mașinii. Împingând cu cotul în cadrul tubular pentru a rămâne cât de cât pe linie cu volanul, puteam controla cu o ușurință fantastică derapajul punții spate. 

Și vă spun că nu este atât meritul meu cât cel al suspensiei și a rigidității șasiului. Dacă retrogadezi pe intrarea în viraj trebuie să accelerezi puțin, să-i dai un șpriț pe românește, că să nu blochezi spatele și să derapezi. După ce s-au încălzit pneurile și te-ai obișnuit cu mașina îți dai seama de potențialul uriaș pe care îl are. Timpii obținuți în Catalunya pentru accelerare pe 75 m, echivalează în popularul 0-100 km/h cu 4,6 s. Când te dai jos din el după câteva ture de circuit cu adrenalina pompând în artere, cu greu poți răspunde la întrebarea: cum a fost? Vor trebui să înțeleagă după zâmbetul copilăresc pe care îl ai pe față. Este unul dintre momentele acelea care nu se pot cumpăra cu MasterCard.

Adaugati comentariu