În modul Confort rulează graţios asemeni unui Aston Martin, devine un Lamborghini în Sport, pentru ca în CST să dezlănţuie iadul pe şosea, ca un veritabil Ferrari. Toate, sub un singur nume: California.
Primul test în România cu Ferrari California GT, cel mai controversat Ferrari construit vreodată, este atât de greu de prezentat în cuvinte încât aş da bani să folosesc limbajul surdo-muţilor sau nişte pictograme.
Vestea că am la test California GT a venit ca un trăznet peste mine, deşi am la activ nu mai puţin de 500 de modele conduse, dar niciun Ferrari. Emoţiile sunt mari, visez cu ochii deschişi la butonul de start de pe volan şi la fantasticul Manettino. Locul de întâlnire: parcarea de la km 16 de pe Autostrada Soarelui.
Secundele par ore, iar minutele zile … trebuie să apară din moment în moment. Asteptarea ia sfârşit: se aude în depărtare un zgomot inconfundabil şi îşi face apartiţia o siluetă zveltă care respiră prin toţi porii adrenalină şi testosteron.
Cu drag …
Da, am în faţă California, un Grant Turismo pur sânge, instruit în fabrica de vise Ferrari pentru a asigura succesul primului model care beneficiază de configuraţia coupe-cabrio cu acoperiş rigid, motor V8 amplasat în faţă şi cutie automată cu 7 trepte DSG.
Cercetez sumar liniile caroseriei care, în realitate, trezesc frica şi impun respect indiferent de unghiul din care este privit. Deschid cu emoţie portiera cu gândul la un interior specific unei maşini de alergat. Surpriză! Luxul debordant este la el acasă, materialele fiind cel puţin la nivelul celor din Aston Martin, dar asezonate la comenzi semnalizate “Roşu Ferrari”.
Cum spunea un bun prieten, posesor de Vantage V8, “California este primul Ferrari care are un interior comestibil, materialele, îmbinările, coloristica ridicându-se la nivelul performanţelor dinamice.”
… din California
Poziţia joasă de condus, volanul perfect conturat şi bordul croit în piele mă trezesc la realitate. Răsucesc cheia în contact – până la capăt – şi apăs hotărât butonul Start de pe volan. Este un moment unic, în viaţa oricărui redactor auto: un sunet grav inundă habitaclul şi îmi aminteşte că orice gest trebuie cugetat.
Trag de padela din dreapta volanului şi selectez treapta întâi. Accelerez uşor, manettino este în modul confort, iar maşina filtrează denivelările asemeni unei limuzine sportive, surprinzător de docilă. Direcţia este uşoară, vizibilitatea excelentă. Butonul de decapotare devine din ce în ce mai tentant.
[_newpage_]
Nu mă pot abţine şi îl acţionez: decapotarea are loc în numai 14 secunde, iar sunetul evacuării se face din ce în ce mai simţit. Protecţia la vânt este excelentă, rulând în treapta a şaptea cu 130 km/h la numai 2.500 rpm. Selectez modul Sport: acul turometrului sare cu 1.000 rpm mai sus, direcţia devine mai grea, iar sunetul motorului devine metalic. Trag hotărât de padela din stânga, retrogradând o treaptă: acul turometrului arată 4.000 rpm în trepta a doua. Lovesc pedala de acceleraţie, reacţia motorului fiind pe măsura aştepărilor… schimb treptele în jurul valorii de 6.000 rpm.
Este agresivă, dar nu de speriat, aş putea trăi zilnic cu aşa ceva. Kilometrii parcursi în cele două moduri (sport şi confort) îmi dau încredere: rotesc manettino în poziţia CST şi selectez prima treaptă, strivind pedala de acceleraţie. Iadul se dezlănţuie, motorul urlă din toţi rărunchii, iar anvelopele protestează. Sunt ţintuit în scaun. Când acul turometrului atinge 8.000 rpm, selectez treapta a doua, lucrurile petrecându-se atât de violent cum numai pe străzile Greciei mai vezi.
Rezultatul: 0-100 km/h în numai 3,6 secunde şi o viteză maximă de 310 km/h. În aceste momente singurul lucru pe care mă pot baza sunt frânele carboceramice oferite standard. În rest, cu Dumnezeu înainte!
La rece
În goana nebună îmi amintesc că am după mine şi un fotograf pe care nu-l mai zăresc în oglinda retrovizoare. Reduc viteza şi îmi pun în ordine gândurile. California este un hit: nu-ţi crează emoţii la manevrele de parcare, este surprinzător de confortabil, însă, printr-o simplă rotire de buton, devine o bestie greu de stăpânit pe drumurile publice, un animal de pradă antrenat să devoreze fără scrupule tot ce-i iese în cale.
Date tehnice: | Ferrari California |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 4.3 V8 |
Nr. usi/locuri | 2/4 |
Masa proprie/totala [kg] | 1630/1800 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4565/1900/1310 |
Ampatament | 2670 |
Volum portbagaj [l] | 340 (340) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 4.3 V8 |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 4297 |
Sistem alimentare | injectie directa |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 339(460)/7750 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 485/5000 |
Cutie de viteze | Automata/7 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 310 |
0-100 km/h [s] | 4 |
Consum urban/extra/mixt | 13.1/13.1/13.1 |
Emisii CO2 [g/km] | 306 |