Test drive Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost 125 CP

Cel mai așteptat motor al anului debutează pe compacta Focus. L-am testat pentru a vedea dacă acest curent intitulat „downsize-ing” a ajuns prea departe.

  • Raport optim consum/performante
  • performante dinamice placute
  • lider in materie de sisteme de asistenta
  • Pretul noului motor este comparabil cu un diesel entry-level
  • unele finisari interioare putea fi mai bune

Mai mult eco şi/sau mai mult boost? Cu această întrebare în minte m-am îmbarcat într-o cursă TAROM cu destinaţia Barcelona având ca principal scop să testez noua motorizare 1 litru EcoBoost şi 125 CP de la Ford. Pe toată durata zborului care, sincer, nu a fost deloc scurtă, aveam în minte termeni precum revoluţionar, noul must have în liga motoarelor turbo, ce replică pregăteşte grupul VW, dar şi scenarii sumbre privind operaţiunile de mentenanţă sau fiabilitate ale unui pici de 125 CP dintr-o cilindree demnă de o motocicletă. 

Pe hârtie, lucrurile sună mai mult decât tentant: cel mai performant motor construit vreodată de Ford, care are la bază o cilindree de aproape 1.000 cmc şi nu mai puţin de 100 CP sau 125 CP – varianta din urmă fiind disponibilă împreună cu o cutie manuală cu 6 trepte şi funcţie overboost care-ţi pune la dispoziţie, ce-i drept pentru puţin timp, 200 Nm! Adaugă la toate acestea posibilitatea de a-l tura şi sub capota noului Mondeo şi lucrurile capătă dimensiuni halucinante.

Prima impresie

Ajuns la destinaţie, după o scurtă prezentare plină de curaj a noii vedete 1.0 litru EcoBoost, în parcare ne aşteptau câteva modele Focus mai altfel. Când spun mai altfel mă refer la un Focus cu cea mai mică apăsare pe puntea faţă, graţie celui mai uşor propulsor, dar şi cel mai controversat, la prima vedere. Printr-o simplă apăsare de buton pornesc, cum îmi place mie să-i spun, “bestia”. Nu am cum să rămân indiferent la un nivel de zgomot atât de redus pentru un motor în doar trei cilindri, lucru care nu este valabil şi pentru concurenţă. 

Selectez prima treaptă de viteză şi, în timp ce turaţia creşte, nivelul de zgomot este mai mult decât decent, asta chiar şi în jurul valorii de 4.000 rpm. Un alt mare plus al acestui model este şi transmisia cu 6 trepte, excelentă pentru oraş, care mi-a permis să ating viteza de 52 km/h cu treapta întâi şi aproape 100 km/h în treapta a doua. Acest lucru este benefic pentru consumul în oraş, unde schimbarea vitezelor penalizează consumul de carburant. Piticului îi place prin oraş, însă este momentul să-l invit şi pe un traseu cu multe viraje (acelaşi traseu folosit şi de BMW când au lansat noul Seria 3), dar şi pe autostradă. 

Submotorizat?! Nici gând !

Pe serpentine, cuplul de 170 Nm disponibil între 1.400 şi 4.500 rpm şi etajarea cutiei de viteze m-au ajutat să păstrez un ritm alert de deplasare, care, cu siguranţă, este mai rapid decât într-un Focus echipat cu 1.6 litri aspirat şi tot 125 CP. Când este dus în ture, zgomotul devine mai gros, o calitate marca EcoBoost pe care am apreciat-o şi la versiunea de 1.6 litri turbo benzină, condusă cu puţin timp în urmă. În schimb, frâna de motor este penalizată de cilindreea redusă, nefiind totuşi o tragedie având în vedere că Focus se bucură de cele mai bune frâne din segment. 

Când şi ultimul viraj a fost abordat cu succes, computerul de bord arăta un consum de circa 8 l/100 km, o valoare excelentă pentru stilul de condus, traseu şi trei persoane la bord. Drumurile întinse şi autostrada sunt locurile unde stilul de conducere pacifist a fost recompensat cu un consum sub 5 l/100 km, dar şi valori precum: 90 km/h la 2.000 rpm, 100 km/h la 2.200 sau 110 km/h la 2.400 rpm, toate obţinute în treapta a şasea de viteză. 

Dincolo de aceste informaţii de la faţa locului, puteţi descoperi o fişă tehnică revoluţionară şi posibilitatea de a achiziţiona acest motor şi pe noul B-MAX sau C-MAX. Volkswagen, your move!

Date tehnice: Ford
Focus
Sasiu si caroserie
Motorizare 1.0 EcoBoost
Nr. usi/locuri 5/5
Masa proprie/totala [kg] 1200/1825
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4360/1825/1485
Ampatament 2650
Volum portbagaj [l] 365 (1150)
Motor si transmisie
Tip motor 1.0 EcoBoost
Combustibil Benzina
Cilindree [cmc] 999
Sistem alimentare injectie directa+turbo
Putere max. [kW(CP)/rpm] 92(125)/6000
Cuplu max. [Nm/rpm] 200/1400
Cutie de viteze Manuala/6
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 193
0-100 km/h [s] 11.3
Consum urban/extra/mixt 6.3/4.2/5
Emisii CO2 [g/km] 114

Adaugati comentariu