Hard top sau cu pletele în vânt

Cei ce vor să-şi cumpere un cabriolet sunt nişte persoane care au o mare doză de romantism.

O maşină cabriolet are puterea de a le oferi, pe lângă senzaţiile obişnuite, unele  deosebite: Un sentiment de libertate, de apropiere sau chiar de contopire cu peisajul şi drumul pe care se deplasează. Sunt sentimente aproape identice cu cele trăite de pasionaţii de motociclism sau de ciclism. Singura senzaţie neplăcută este produsă de praful atmosferic care pătrunde prin toate cotloanele maşinii.

Structura unei decapotabile
O maşină decapotabilă este de obicei mai scumpă faţă de una normală  fiindcă încorporează în ea mai multă tehnologie, atât pe timpul proiectării cât şi la realizarea ei. Proiectarea unei maşini decapotabile nu este ceva atât de simplu pe cât pare. 

Nu putem pur şi simplu să tăiem acoperişul şi să-l înlocuim cu un material pe care să-l pliem când dorim asemenea unui simplu coviltir. Fiindcă plafonul unui autovehicul normal, cu caroserie închisă, constituie unul dintre elementele esenţiale în asigurarea rigidităţii structurii. El nu permite deformarea la încovoiere şi torsiune, adică nu îi dă voie caroseriei să se curbeze sau să se răsucească. 

Aşa că ideea de a construi o maşină fără acoperiş este o provocare, indiferent de proiectant şi de constructor, fiindcă este necesar ca întreg şasiul să fie rigidizat în mod suplimentar pentru a compensa lipsa acoperişului. Din aceste considerente  greutatea unei maşini decapotabile este de obicei ceva mai mare faţă de cea a unei maşini normale. 

Aerodinamică
De obicei, forma geometrică a cabrioletelor prezintă un coeficient aerodinamic mai scăzut faţă de cele ale maşinilor similare cu acoperiş rigid. Dar acordându-se o atenţie deosebită detaliilor, se pot obţine performanţe aerodinamice bune, în condiţiile în care maşina este decapotată. Un astfel de detaliu suplimentar aplicat este acel paravan din spatele pasagerilor. 

El are rolul de a bloca accesul curentului de aer pe deasupra capului în interiorul maşinii. Fără această apărătoare s-ar produce următorul fenomen: vântul cu viteză mare care vine din exterior întâlneşte aerul din interior, care are o viteză mică, iar efectul este formarea unei turbulenţe gen tornadă pe verticală. 

Pe lângă faptul că este neplăcut pentru pasageri, turbionul format creşte şi rezistenţa aerodinamică. Lipsa acestui paravan  ar face să scadă performanţele autovehiculului şi ar produce creşterea consumului de carburant.

Decapotarea 
Epoca de pionierat în acest domeniu a trecut de mult, aşa că în prezent mecanismele care acţionează asupra acoperişurilor retractabile sunt destul de complicate. Totul este destinat ca pintr-o simplă apăsare a unui buton aflat pe consola centrală, acoperişul să se plieze oferind acea senzaţie de libertate. Şi totul se petrece în maximum 20 de secunde

Ridicarea şi coborârea acoperişului se realizează prin intermediul unui motor electric ce angrenează un grup de roţi dinţate, care se află mai departe în angrenare cu un sistem tip macara, asemănător cu cel de la geamurile electrice. Această „macara” este legată de structura principală a acoperişului. Modelul de pliere a acestuia este direct determinat de geometria structurii acoperişului.

Un astfel de acoperiş retractabil este un acoperiş hard-top. Aceste tipuri de maşini au o rigiditate a caroseriei foarte apropiată de autovehiculele cu caroserii închise. Prin apăsarea unui buton maşina devine un cabrio, plafonul format din două părţi se strânge şi se pliază în portbagaj. În momentul în care este acţionat butonul de coborâre a acoperişului geamurile sunt coborâte şi portbagajul se deschide. 

După ce portbagajul s-a deschis, acoperişul începe să se plieze, iar apoi coboară în portbagaj. Spre deosebire de mecanismul mai simplu care acţionează acoperişurile „moi”, mecanismul acestui tip de acoperiş este ceva mai complicat, deoarece necesită un număr mai mare de motoraşe şi de comenzi cinematice. Pe lângă motorul care acţionează propriu-zis acoperişul mai există şi alte motoare care deschid portbagajul şi realizează prinderea şi desprinderea de rama parbrizului.

Coupe-Cabrio
Un cabriolet hard-top este ca şi cum ar fi două maşini în garaj. Una cabrio – în momentul în care plafoniera este pliată şi un coupe – când acoperişul este ridicat. La simpla apăsare a unui buton, maşina devine un cabrio transformând radical călătoria celor aflaţi la bordul ei. 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top