În ciuda lui Otto

Clasa SUV a devenit câmpul de bătălie pentru granzii industriei auto mondiale, fiecare susținânduși cu mare pasiune ideile proprii, adesea diferite sau chiar contrare celor ale competitorilor. Dacă îmi spunea cineva acum cinci ani că o să scriu un test comparativ între un Porsche diesel și un SUV-coupe care, mai mult, e și diesel, îl priveam ușor sceptic, acordându-i minimă crezare. Iată-ne la mijlocul anului 2009, când totul este posibil și nimic nu mai surprinde pe nimeni, în fața unei situații fără precedent pentru industria auto. Tocmai am coborât dintr-un SUV-coupe diesel ce poartă denumirea X6, nefiind necesar să precizez că este creația mărcii BMW. Încerc să-i creionez personalitatea și performanțele dinamice înante de a urca la bordul celui mai vândut Porsche din istoria mărcii, Cayenne, disponibil acum și în versiunea diesel. Da, ați citit bine, Porsche Cayenne Diesel! Trendy Dorind să îmbine cât mai armonios imaginea, confortul, sportivitatea, siguranța și consumul redus de carburant, mașinile din segmentul premium al clasei SUV constituie pentru cei mai mulți constructori provocarea finală, în aceste mașini investindu-se cele mai noi tehnologii în domeniu. Marea provocare poate fi tradusă prin polivalență, adică mașini bune la toate. Cele două modele testate sunt interpretări diferite ale acestui concept, diferențele dintre soluțiile folosite fiind date în cea mai mare parte de tradiția constructorilor și experienta acestora cu vehicule destinate plăcerii de a conduce. Ambele modele au un preț piperat pentru majoritatea celor care-și doresc un autoturism de familie. Puterea, siguranța, dar mai ales brandul, costă. În această situație, miza se joacă în jurul celor 60.000 euro, preț cu toate taxele incluse.2

Pentru acești bani, BMW oferă un design revoluționar, linii puternice și o caroserie cu o personalitate aparte, toate sub sigla X6. Nici Porsche nu se lasă mai prejos, aruncând în luptă SUV-ul Cayenne cu motor diesel, dar cu un design neschimbat față de versiunea de 3.6 V6 benzină, generația cu face lift. Diferențele sunt date de evacuările duble, imprumutate, contra cost, de la versiunea S și emblema Cayenne pe negru. În rest, rămâne aceeași icoană mecanică, semn al bunăstării și recunoașterii poziției sociale privilegiate. Lux la nivel înalt La interior, ambele afișează un lux debordant, îmbinat cu elemente prezente la mașinile sport. X6 pariază pe sportivitate si bine face. Scaunele față sport sunt mai bine profilate decât cele din Porsche, oferind un confort excelent, la aceasta adâugându-se o poziție la volan la înălțimea pretențiilor sportive ale mașinii. Nota zece o primește și pentru volanul gros, apreciat mai ales atunci când se adoptă un stil de condus sportiv. În ceea ce privește sistemele de entertainment, sistemul iDrive de la BMW necesită un mic training pentru a-i descoperi toate funcțiile și, pe bună dreptate, căci nu sunt puține: sistemul de navigație, sistemul de sunet și TV tuner, camera pentru parcare, senzorii pentru monitorizarea presiunii în pneuri, sistemul de climatizare. În schimb, interiorul lui Cayenne Diesel este mai aproape de noțiunea de premium, oferind multiple posibilități de personalizare, inclusiv bord tapițat în piele. Un alt capitol câștigat de modelul din Stuttgart este cel al vizibilității asupra caroseriei, fiind considerabil mai manevrabil pe străduțele dintre blocuri și mai ușor de parcat. Motor! BMW X6 3.5d se mândrește cu un 6 în linie ce dezvoltă 286 CP la 4.400 rotații pe minut, în timp ce Cayenne diesel contraatacă cu un V6 de cilindree apropiată, dar care oferă cu 46 CP mai puțin (240 CP la 4.200 rotații pe minut).3

Interesant este că, în ciuda diferențelor de CP, cuplurile dezvoltate sunt apropiate ca valori, X6 oferind un cuplu de 580 Nm, doar cu 30 Nm mai mult decât Cayenne Diesel. În realitate, diferențele de putere sunt insesizabile, cu mențiunea că propulsorul lui X6 este mai silențios și mai puțin violent, datorită sistemului de alimentare cu două turbine. Din punct de vedere tehnologic, propulsorul bavarezului este mai bine studiat și croit pentru prestații sportive. Puterea este livrată liniar, fără acel gol turbo întâlnit la Cayenne Diesel, oferind de foarte multe ori prestații demne de motoare alimentate cu benzină. Cu cât conduci mai sportiv această mașină, cu atât este mai interesantă. Chiar și cele mai plictisitoare drumuri pot fi transformate de X6 într-o adevărată plăcere. De aceste senzații unice se fac responsabile direcția chirurgicală și sistemul de tracțiune integrală xDrive cu diferențialul activ pentru puntea spate, derapajele fiind aproape imposibil de executat. Când virajele sunt atacate cu elan, subvirează în limite normale, o apăsare puternică a accelerației aducând mașina pe trasa dorită. Chiar și cu DSC-ul dezactivat, monstrul de peste 2 tone este foarte ușor de strunit, surclasând astfel multe mașini declarate sport. Una dintre ele este chiar concurentul din acest test comparativ, pe numele de Cayenne Diesel, care împrumută propulsorul diesel de trei litri / 240 CP și platforma tehică de la frații săi Touareg și Q7. Așa cum era de așteptat, diesel-ul de 240 CP este silențios și răspunde violent la kick down. Se conduce cu o suplețe demnă de cartea recordurilor și cu toate acestea devine ageră când dai un impuls accelerației.4

Pe de altă parte, putem spune că suspensia filtrează denivelările asfaltului cu mai multă grație decât cea a lui X6. Motorul trage spectaculos de bine, dar ezită sub 2.000 rpm, explozia de putere peste această valoare fiind perceptibilă. Dacă ataci cu aplomb un viraj și îi mai dai și kick down la ieșire, Cayenne Diesel se inclină mult și intră în supravirare, acolo unde X6 păstrează trasa cu sfințenie. Mașina are un caracter plăcut, la bordul ei poți parcurge liniștit și confortabil distanțe considerabile fără a fi nevoit să alimentezi (rezervorul de combustibil are o capacitate de 100 litri). Din punctul de vedere al consumului, este de departe cel mai economic Porche produs vreodată, consumul mediu în timpul testului(11 l/100 km) fiind cu aproximativ 1 litru mai mare decât la X6 3.5 d. În oras, consumul afișat de coputerul de bord nu a depășit 12 l/100 km parcurși în cazul lui Cayenne Diesel. Impunător pe șosea și docil în off-road, Cayenne diesel reprezintă cel mai bun compromis pentru on- și off-road. Împătimiții de off–road apreciază cu sigurantță la Cayenne diferențialul central autoblocabil și reductorul cu două trepte. În cazul lui X6, aceste sisteme – vitale în teren accidentat – nu se regăsesc nici măcar pe lista de opționale. Polivalență sau plăcerea de a conduce? Câștigătorul vine mai degrabă din considerente emoționale, diferențele dintre cele două modele testate fiind destul de mici. La fotografie se impune Cayenne Diesel prin aroganță, stil și polivalență într-o utilizare cotidiană, în timp ce BMW X6 dobândește în urma acestui comparativ titlul de „model devotat plăcerii absolute a șofatului“.

Adaugati comentariu