Înlocuim plăcuţele?

Sistemul de frânare al unui automobil are în compunere, printre alte elemente „consumabile” şi plăcuţele de frână. Acestea acţionează pe discurile roţilor şi produc frânarea maşinii. După o anumită perioadă de funcţionare ele se uzează şi trebuie înlocuite.

Construcţie
Plăcuţele sunt compuse dintr-un suport metalic pe care se află depus un material de fricţiune. În momentul frânării, materialul de fricţiune de pe plăcuţă vine în contact cu discul de oţel al roţii. Prin frecare, ambele piese se încălzesc şi se uzează, adică pierd particulele din componenţă şi se subţiază. 

Durata de viaţă a unei plăcuţe de frână depinde de mai mulţi factori, dintre care mai importanţi sunt caracteristicile materialului de fricţiune din care este confecţionată şi modul (răcire) , de eliminare a căldurii în urma frecării pe disc (modul de răcire a plăcuţei), dar şi de maniera de acţionare de către şofer a frânelor etc. 

Uzura
La maşinile de producţie mai veche, singurul mod de a afla gradul de uzură al plăcuţelor de frână este demontarea şi verificarea lor. Deşi operaţiunile de demontare şi montare a noilor plăcuţe nu sunt prea complicate, ele se execută numai de personalul specializat din ateliere deoarece instalaţia de frânare face parte dintre cele mai importante organe, de care depinde securitatea maşinii şi viaţa pasagerilor. 

Cu această ocazie un specialist verifică şi etrierele, cilindrii receptori, dacă există scurgeri sau neetanşări etc. Plăcuţele de frână se uzează de obicei după un rulaj de 30.000- 40.000 km, iar discurile de oţeli pe care apasă acestea după un rulaj dublu, de 60.000-70.000 km. Pe maşinile din generaţiile mai noi există la bord o lampă de semnalizare martor care se aprinde preventiv când gradul de uzură a plăcuţei este avansat. 

Din acel moment ele mai pot funcţiona pe automobil încă 2.000-3.000 de km. Dar nu trebuie să aşteptăm uzura completă a unei plăcuţe pentru a o înlocui fiindcă atunci se produce o frecare distructivă, fier pe fier, cu degajare mare de căldură care va supraîncălzi discul, deformându-l. 

Câteva sfaturi

-Verificaţi periodic starea plăcuţelor şi a discurilor de frână, cel puţin odată cu reviziile la 10.000 km.

-Montaţi numai plăcuţe de firmă originale.

-Este bine să aveţi printre piesele de schimb, rezervă, un set de plăcuţe originale.

 -Nu bruscaţi frânele. Acest fapt duce la uzura prematură a plăcuţelor şi saboţilor. 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Fiat 500 sh AutoExpert

Fiat 500 Second Hand

Istoria se dovedește tot mai des cheia spre renașterea mărcilor. Iar cel mai celebru model, Fiat 500, este dovada cea mai clară.

Scroll to Top