Înlocuirea consumabilelor

Consumabilele sunt piesele de schimb şi materialele care se înlocuiesc (se consumă) pe timpul funcţionarii normale a automobilului.

La un autoturism în stare bună înlocuirea la timp a consumabilelor este singura obligaţie a proprietarului. Consumabilele se înlocuiesc cu ocazia reviziilor tehnice periodice sau atunci când constatăm că îşi epuizează calităţile sau se uzează.

Filtrul de aer. Deşi este garantat pentru o funcţionare de circa 10.000 km, când funcţionează într-o atmosferă încărcată cu praf trebuie înlocuit mai devreme. Schimbarea culorii elementului filtrant şi îmbâcsirea acestuia cu praf ne arată că este momentul să-l înlocuim.

Filtrul de ulei. Trebuie înlocuit de fiecare dată când înlocuim uleiul de motor. Practic, un filtru de ulei neînlocuit la timp ne va determina să schimbăm uleiul de motor mult mai repede.

Filtrul de combustibil (de benzină sau de motorină) este bine să se înlocuiască odată cu filtrul de ulei fiindcă dacă se va înlocui mai rar impurităţile din combustibil pot ajunge în instalaţia de injecţie înrăutăţind funcţionarea motorului.

Plăcuţele de frână se uzează în funcţie de calitatea acestora, dar şi de stilul de conducere al şoferului. Plăcuţele de frână de calitate, aduse din import, sunt garantate de fabricanţi pentru rulaje cuprinse între 30.000 şi 50.000 km, dar sunt mai scumpe faţă de plăcuţele de frână româneşti care necesită înlocuirea, după un rulaj de 5-10.000 km şi sunt şi mai ieftine. 

Unii automobilişti îşi închipuie că fac economii cumpărând plăcuţe ieftine în locul celor originale, dar acest procedeu este mai costisitor deoarece manopera de înlocuire trebuie plătită de mai multe ori în loc de a o plăti o singură dată. 

Garniturile şi racordurile din cauciuc trebuie înlocuite la primul semn de uzură, odată cu apariţia primelor scurgeri de lichid de frână sau lichid de răcire.

Semnele de uzură la curelele de antrenare ale ventilatorului sau alternatorului se pot depista cu ochiul liber. Neînlocuirea unei curele uzate poate produce supraîncălzirea sau griparea motorului (dacă ventilatorul nu mai este antrenat sau cureaua patinează pe fulia acestuia) sau oprirea lui (dacă bateria de acumulatori se descarcă fiindcă nu mai primeşte curent de la alternator). Înlocuirea curelelor de antrenare ale mecanismelor de distribuţie trebuie făcută cu stricteţe la termenele stabilite de fabricanţi.

Defectarea amortizoarelor se poate depista dacă observăm apariţia pierderilor de lichid din acestea. Un specialist poate depista uşor atât defectarea amortizoarelor, cât şi pierderea elasticităţii arcurilor. 

Uzura anvelopelor sub valorile precise (adâncimea profilului sub 1,6 mm la autoturisme şi 3 mm la cele de autocamioane) scade nivelul de siguranţă a circulaţiei, manevrabilitatea maşinii şi creşte consumul de combustibil. Se poate măsura cu o riglă gradată în mm.

Adaugati comentariu