Înlocuirea tobelor de eşapament

Tobele de eşapament finale, clasice, au rolul de a reduce zgomotul produs de gazele evacuate din motor până la limite acceptabile urechilor noastre prin devierea fluxului de gaze prin şicane şi materiale absorbante speciale rezistente la temperaturi ridicate. Tobele catalitice au scopul de a reduce noxele emise în atmosferă.

Înlocuirea tobelor finale
Deşi tobele se fabrică din oţel şi alte materiale de calitate după un timp de funcţionare de doi – trei ani se deteriorează corodându-se.

Principalul inamic este rugina care găseşte un mediu propice de dezvoltare în prezenţa noxelor din gazele eşapate, a temperaturilor ridicate şi a vaporilor de apă. 
La primul semnal acustic mai puternic toba trebuie verificată, reparată sau înlocuită. Din păcate, repararea unei tobe prin sudura unor coliere sau adăugarea unor petice din tablă rezolvă doar pentru scurtă vreme defecţiunea. Singura soluţie de remediere viabilă este înlocuirea cu altă tobă nouă. În magazinele auto toba finală costă între 30-100 lei, iar atelierele service fac înlocuirea în 20-30 de minute. 
Toba catalitică
Toba de eşapament catalitică (convertorul catalitic sau catalizatorul), are un rol major: acela de a reduce noxele din gazele evacuate de motor pentru ca acestea să nu ajungă în atmosferă, în aerul pe care îl respirăm. 

În construcţia tobelor catalitice intră unele materiale rare şi foarte scumpe cum sunt Platina sau Rhodiul. Acestea, deşi se află depuse pe suporţi speciali (ceramici sau din alte materiale) în cantităţi foarte mici, de câteva grame numai, asigură o suprafaţă foarte mare de contact cu gazele ce ies din motor reducându-le în proporţie de 90%. 

Când schimbăm toba catalitică?
Toba catalitică este un element fragil. Pentru a-şi îndeplini bine rolul său trebuie ca aprinderea motorului să fie bine reglată, iar filtrul de aer să fie curat. O bujie defectă nedepistată la timp poate duce la supraîncălzirea ceramicii care devine casantă şi se sparge la primul şoc mecanic. 

Dacă loviţi podeaua maşinii încercând să urcaţi un trotuar înalt sau să ieşiţi dintr-o groapă, veţi lovi cu siguranţă şi toba catalitică. De asemenea, pornirile şi opririle repetate ale motorului reduc durata de viaă a catalizatorului, deoarece acesta are nevoie de mai mult timp pentru a se încălzi la o temperatură optimă necesară reacţiilor de reducere. 

O tobă catalitică are o durată de viaţă garantată de şapte – opt ani sau cel puţin 100.000 kilometri rulaţi. După acest rulaj catalizatorul din tobă îşi pierde capacitatea de reducere a noxelor amintite, adică se colmatează şi trebuie schimbat. Când toba catalitică s-a colmatat şi trebuie înlocuită, un specialist poate determina momentul înlocuirii după semnalele obţinute de la sonda Lambda. 

În România nu pot fi reciclate metalele rare din tobele catalitice de aceea tobele colmatate se înlocuiesc şi se trimit spre reciclare în alte ţări europene occidentale unde acestă problemă este rezolvată existând mai multe uzine cu această destinaţie.

În România există un număr destul de mare de automobile noi, precum şi automobile second hand cu injecţie multipunct aduse din import la care trebuie înlocuit catalizatorul uzat în anii următori. Există în prezent mai multe firme specializate care aduc din import întreg echipamentul de injecţie necesar precum şi tobele catalitice pentru înlocuire. Acestea se desfac prin magazinele auto sau prin service-urile specializate pe mărci ale dealerilor. 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top