Interviu cu Gordon Murray despre supercarul T.50

Interviu cu Gordon Murray despre supercarul T.50 autoexpert.ro

Designerul britanic, părintele legendarului McLaren F1 din anii ’90, revine cu un supercar cu 12 cilindri. Acesta exprimă concepția sa despre mașina sport fără compromisuri: agilă și ușoară. În exclusivitate, acest interviu cu Gordon Murray realizat de colegii de la Quattroruote. Foto: Quattroruote

Un propulsor V12 aspirat natural, care funcționează la turații amețitor de înalte, comenzi electronice reduse la minimum și soluții tehnice care se referă la trecut, cum ar fi scaunul șoferului plasat central și ventilatorul cu funcție aerodinamică. T.50, cea mai recentă creație a legendarului Gordon Murray, este, în multe privințe, o mașină de stil vechi. Dar foarte actuală din multe puncte de vedere. Dintre acestea, unul este mai presus de toate, și anume obsesia designerului englez pentru construcția ușoară. Iată ce ne spune el despre această creație originală!

Interviu cu Gordon Murray despre supercarul T.50 autoexpert.ro

Urmașul lui McLaren F1

Gian Luca Pellegrini: Este T.50 moștenitorul spiritual al lui McLaren F1?
Gordon Murray: Absolut da, l-am proiectat exact cu această intenție. În 2017, căutam idei pentru a sărbători aniversarea lansării originale, inspirată de ceea ce a făcut Ferrari cu F40 și F50. Și mi-am dat seama că nimeni nu încercase să reînvie acea formulă axată pe ușurința și plăcerea de a conduce. De ceva timp, accentul a fost pus pe putere și viteză maximă, capitole la care excelează supercarurile fantastice de astăzi. M-am gândit că, după atâția ani și după ce am făcut pași mari în ceea ce privește tehnologiile și materialele, ar fi o excelentă oportunitate să reînviem mitul lui McLaren F1, înainte ca toată lumea să ajungă a conduce mașini electrice și hibride.

➡ Citește aici testul cu Ferrari SF90 Stradale 💡

Interviu cu Gordon Murray despre supercarul T.50 autoexpert.ro

G.L.P.: La T.50 se regăsesc soluții din F1 din anii ’70–’80 care au provocat multe discuții, cum ar fi „ventilatorul“ și efectul de sol. Ce s-a schimbat astăzi în materie de sisteme de control, pentru ca mașinile să fie mai sigure pe stradă?
G.M.: De fapt, ventilatorul ar putea arăta precum cel pe care l-am proiectat pentru Brabham Alfa, dar funcționarea sa este foarte diferită și mult mai sofisticată. Dacă sunt ceva similitudini cu prezentul, este vorba de cele două ventilatoare care au făcut posibilă obținerea efectului de sol. Doar că, la momentul respectiv, nu aveam timp să dezvolt pe deplin acea soluție, deoarece nu aveam tunelul aerodinamic permanent la dispoziția mea, așa încât mi-am spus mereu că, dacă aș fi făcut eu o mașină sport, ar fi fost un domeniu de investigat.

Interviu cu Gordon Murray despre supercarul T.50 autoexpert.ro

G.L.P.: V12-le aspirat natural este produs de Cosworth, care, în același timp, a dezvoltat un motor asemănător, tot aspirat, pentru Aston Martin Valkyrie. Există asemănări între ele?
G.M.: Am clarificat imediat că nu există nimic în comun între motorul de la Valkyrie și al meu, în afară de faptul că ambele sunt născute din competența lui Cosworth. Al meu este mai avansat, mai compact și mai ușor. Inspirația mea a fost V12 Colombo de 3 litri montat pe Ferrari 250 din anii ’60 – unul dintre cele mai spectaculoase motoare din istorie în ceea ce privește puterea și cuplul.

Sub o tonă

Inițial, propulsorul Cosworth avea o cilindree de 3300 cm3, dar, făcând calculele, ne-am dat seama că, la această capacitate cilindrică, am fi avut o masă foarte redusă, de numai 900 kg, dar nu am fi putut depăși performanțele lui McLaren F1. Și atunci, am decis mărirea cilindreei la 3900 cm3, ceea ce a condus la o masă de 980 kg, însă am obținut performanțe mai bune decât ale lui McLaren F1.

Interviu cu Gordon Murray despre supercarul T.50 autoexpert.ro

G.L.P.: Apropo de cilindree, este o coincidență faptul că motorul V12 de la T.50 are o cilindree similară cu a lui Lambo Miura, pe care l-ați pomenit adesea ca fiind cel mai bun supercar din istorie?
G.M.: Da, e întâmplător. Dar recunosc că este un subiect interesant. Dacă luăm în calcul că totul va fi electrificat de-acum înainte, Miura și T.50 reprezintă punctul de plecare și de finalizare al unei clase de mașini sport pure, care, între timp, a mai inclus capodopere precum Enzo și McLaren F1.

➡ Acesta este cel mai avansat motor din lume! 💡

Interviu cu Gordon Murray despre supercarul T.50 autoexpert.ro

G.L.P.: Cu ce ​​soluții și materiale a fost posibil să se obțină un motor de stradă cu peste 12.000 rpm?
G.M.: Specialiștii de la Cosworth sunt cei mai buni din lume pentru motoarele de turație înaltă. Când eram tânăr, în anii ’60, trebuia să alegi, ori cât mai mulți cai-putere obținuți la turație înaltă, ori cuplu mare la turație mică, dar să le ai pe ambele era imposibil. Și știu bine frustrarea asta, pentru că, înainte de a proiecta mașini și șasiuri, am fost implicat în dezvoltarea de motoare.

Când, în urmă cu 18 luni, le-am spus celor de la Cosworth că aș vrea să am mulți cai-putere la turație înaltă, dar și cuplu mare la turație joasă, au fost foarte sceptici. Dar când am văzut rezultatele, în noiembrie anul trecut, mi-am dat seama că mi-am atins ținta – 71% din cuplu este dezvoltat la 2000 rpm.

Supercarul T.50 autoexpert.ro

G.L.P.: Dar nu riscați să aruncați totul în aer? Care este speranța de viață a unui motor care funcționează la o turație atât de înaltă?
G.M.: Garanția e de 80.000 de kilometri, mult mai mare decât la Mercedes-AMG Project One, care este echipat cu un V6 turbo derivat din Formula 1 și care trebuie refăcut în fiecare an. Propulsorul nostru V12 e un motor de stradă.

Interviu cu Gordon Murray: ca referință am avut Alpine A110

G.L.P.: Deci, considerați T.50 o mașină de stradă cu drepturi depline…
G.M.: Eu îl consider un super-GT, mai degrabă decât un supercar, cum a fost McLaren F1. Și când spun asta, mă refer și la calibrarea arcurilor și confortul general. Ca referință, am avut Alpine A110, pe care îl conduc zilnic și îl consider cel mai bun compromis între aderență și confort. Dar și toate celelalte caracteristici, de la vizibilitate la infotainment, conferă ambianța unei mașini sport de stradă.

Interviu cu Gordon Murray despre supercarul T.50 autoexpert.ro

G.L.P.: Cutia de viteze este manuală, în stil vechi, în contracurent cu ce se oferă astăzi. Sunt suficiente șase trepte de viteză pentru a scoate tot ce e mai bun dintr-un motor aspirat care funcționează la turații atât de înalte?
G.M.: Pe hârtie, cutia are șase trepte de viteză, dar a șasea este, de fapt, un overdrive pentru conducerea pe autostradă. Așadar, eu o consider o cutie cu cinci trepte apropiate.
A trebuit să deplasăm doar o tonă cu atât de mult cuplu, așa încât am considerat că această cutie este cea mai
bună alegere.

Interviu cu Gordon Murray: un singur client a cerut cutie manuală robotizată

G.L.P.: Dar clientul tipic al acestor mașini a uitat demult ambreiajul…
G.M.: S-ar putea. Dar, cu siguranță, nu mi-am dorit un ambreiaj dublu, ca la Alpine, unde nici măcar nu simți schimbarea vitezelor. La început, ne-am gândit la o secvențială de curse, la care folosești ambreiajul doar la pornire, însă apoi ne-am răzgândit. La urma urmei, am vândut practic toată producția, și un singur client a cerut o cutie manuală robotizată.

Supercarul T.50 autoexpert.ro

G.L.P.: Ați vândut deja întreaga producție?
G.M.: Ținând cont de intenția de a produce 100 de mașini, două treimi sunt deja rezervate.

G.L.P.: Cine sunt clienții?
G.M.: I-am cunoscut pe toți, iar pe unii chiar i-am refuzat. Mă bucur că nouă din zece clienți l-au cumpărat pentru a-l conduce. Acum, nu prea mai poți circula cu McLaren F1 – valorează 25 de milioane de lire sterline, iar dacă ți se întâmplă ceva, piesele sunt rare. Chiar și miliardarii se gândesc de două ori. Să spunem că T.50 este un F1 care are un discount de 85%.

G.L.P.: De ce i-ați refuzat pe unii?
G.M.: Pentru a evita achizițiile în vederea speculațiilor. Chiar dacă i-aș fi determinat pe unii să semneze un angajament de a nu-l revinde curând, de ce să ajung în instanță cu un client? Mai bine îi selectez dinainte.

Interviu cu Gordon Murray: ”cu sistemele electronice pornite, și bunica mea putea merge repede”.

G.L.P.: Spuneți că ați dezvoltat T.50 pentru plăcerea de a conduce. Dar toți îl pot conduce cu adevărat?
G.M.: Din păcate, în zilele noastre trebuie să ai sisteme ABS, ESP, control al tracțiunii…

G.L.P.: De ce din păcate?
G.M.: Pentru că îți răpesc plăcerea de a conduce. Am încercat toate supercarurile atât pe circuit, cât și pe stradă. Cu sistemele electronice pornite, și bunica mea putea merge repede. Am vrut să dezvoltăm o mașină care să fie stabilă cu sistemele pornite și distractivă cu sistemele oprite.

Supercarul T.50 autoexpert.ro

G.L.P.: Subansamblurile sunt toate de origine britanică?
G.M.: Circa 90%. Dar avem furnizori excelenți în Italia, inclusiv de roți, frâne și sisteme de injecție.

G.L.P.: Vă puteți imagina, în viitor, o mașină sport electrică ușoară ca T.50?
G.M.: Trebuie să așteptăm un salt tehnologic în ceea ce privește bateriile. Astăzi, densitatea de energie a bateriilor este foarte proastă. Asta te obligă să cari după tine câteva sute de kilograme. Pentru o mașină de oraș, poate fi acceptabil. Dar, pentru o mașină sport, masa este dăunătoare. Nu poți face o mașină sport de două tone care să se comporte adecvat, fiindcă nu poți schimba legile fizicii. Am 41 de mașini de epocă, toate sub 900 kg, iar conducerea lor oferă un sentiment minunat pentru a înțelege ce înseamnă construcția ușoară.

Adaugati comentariu