Istoria Alfa Romeo GTA – una storia senza fine

Deschidere Alfa Romeo GTA

A fost o dată ca niciodată… o poveste ciclică, începută cu prima generație Giulia GTA, încheiată ca într-un cerc magic de actuala Giulia GTA și interpretată de-a lungul timpului, succesiv, de patru actori sacri din istoria modernă: un teaser cu 155 și două episoade întregi cu 156 și 147. O poveste care se derulează pe parcursul a 65 de ani, cu nuri de zeițe, voci de baritoni și performanțe stelare, înecate în miros de benzină și cauciuc ars. În cele ce urmează, citim pe scurt cele opt volume ale seriei ”Istoria modelelor Alfa Romeo GTA”.   

Dacă ar trebui să concentrezi performanțele supreme a șapte decenii de istorie modernă Alfa Romeo într-o singură picătură, aceasta ar purta numele GTA. Este esența excelenței brandului italian, codul care îți asigură accesul la cele mai avansate tehnologii, la cele mai pure senzații pe care ți le poate oferi o Alfa Romeo. Puțini știu, dar GTA este abrevierea denumirii Gran Turismo Alleggerita, o prescurtare în care regăsim ingredientele magice ale exclusivității liniei GTA: un motor de gran turismo pe o caroserie ușurată la extrem.

 

  1. Giulia Sprint GTA, 1965

Primul model tatuat cu însemnele GTA a fost derivat din coupe-ul Giulia Sprint GT (tipo 105), după ce a ”aruncat la coș” 250 kg, scăzând de la 955 kg până la 705 kg! Poate că pare simplu, dar dacă aprofundăm e al naibii de greu: italienii au scăpat de 20% din greutatea mașinii, renunțând la absolut toate componentele neesențiale condusului și înlocuind o parte din piesele de bază cu altele mai ușoare. Au înlocuit panourile exterioare din tablă cu unele din aluminiu, au subțiat panourile interioare din oțel, le-au îmbinat prin nituire și lipire cu adeziv, au montat în locul geamurilor laterale din spate unele din plastic, au încălțat mașina cu jante din aliaj de magneziu Campagnolo pe 14 inci, iar brațul superior din oțel al suspensiei spate a fost  realizat din aluminiu. Absolut nimic nu mai putea fi optimizat.

Alfa Romeo Giulia Sprint GTA

Vehicule comerciale Alfa Romeo: ce părere ai?

Apoi au trecut la motor. În primul rând, i-au schimbat chiulasa cu una revoluționară, cu două bujii pe cilindru (dacă vă spune ceva Twin Spark sau TS, aflați că acesta este stămoșul tehnologiei). Și asta, pentru că scopul era să mărească supapele, iar poziționarea centrală a singurei bujii le stătea în cale. Au pus în locul ei, deci, două bujii poziționate lateral, și astfel au crescut diametrul supapelor de la 35, respectiv 31 mm, până la 40,5, respectiv 36,5 mm, și astfel au împușcat trei iepuri: au mărit cantitatea de amestec care intra în camera de ardere, au înlesnit evacuarea gazelor și au ameliorat procesul de combustie.

Alfa Romeo Giulia Sprint GTA

Pentru a susține modificările i-au pus un ruptor-distribuitor (delco) Marelli de pe Ferrari Dino (acum mașina avea 8 bujii, deci 8 fișe) și o pereche de carburatoare cu taraj mărit (45 mm față de cele originale de 40 mm). Rezultatul? Motorul aspirat de 1.570 cmc dezvolta acum 115 CP la 6.000 rpm și 142 Nm/3.000 rpm, reușind să-i imprime lui GTA o viteză maximă de 185 km/h (față de 106 CP și 180 km/h la Giulia Sprint GT) în varianta ”standard” de stradă. Însă acesta era doar începutul.

Alfa Romeo Giulia Sprint GTA

Alfa Romeo a trimis motorul departamentului de competiții Autodelta, care l-a modificat și i-a dat drumul pe pistă cu ”mai bine de 150 CP/7.500 rpm”. Puterea oficială nu a fost comunicată, însă măsurători neoficiale au relevat 170 CP, echivalentul a 4,15 kg/CP dintr-un motor aspirat, în 1965! O rachetă cu motor pe față și propulsie pe puntea spate, perfect ghidată, care a monopolizat victoriile pe circuit la clasa ”Group 2 Touring” în acei ani, și care a avut nevoie pentru omologare de 500 de exemplare de stradă. Seria specială destinată circulației stradale se numește 1600 GTA, nu are servo-frână, iar radiatorul de răcire este mai gros decât la Giulia Sprint GTA de 115 CP.

 

Și acum cireașa de pe tort: în sezonul 1967-68, 10 exemplare GTA au fost supraalimentate cu turbocompresor (GTA-SA, de la Sovra Alimentata), ajungând să dezvolte 250 CP/7.500 rpm și participând la competițiile FIA de Grupa 5. Cel mai răsunător rezultat a fost victoria la general în cursa de 100 de mile de la Hochenheim, în 1967.

Sursa foto: girardo

Pentru GTA Junior, apasă 2!

Adaugati comentariu