O coaliție formată din șapte state membre ale UE, inclusiv Italia, Polonia și Austria, solicită Uniunii Europene să abordeze preocupările legate de viitoarele obiective privind emisiile de CO2 stabilite pentru 2025.
Aceste țări, alături de Bulgaria, Republica Cehă, România și Slovacia, îndeamnă UE să prevină amenzile pentru producătorii de automobile care ar putea întâmpina dificultăți în îndeplinirea cerințelor mai stricte de reducere a emisiilor de CO2 din cauza adoptării lente a vehiculelor electrice cu baterii.
Într-o propunere comună, coaliția subliniază că industria automobilelor se află la o răscruce critică, confruntându-se cu provocări legate de producție, ocuparea forței de muncă și concurența globală în creștere. Propunerea subliniază necesitatea unei acțiuni urgente și coordonate la nivelul UE pentru a proteja competitivitatea industriei, încurajând în același timp investițiile în inovare.
Obiectivele pentru 2025 implică reducerea emisiilor medii de CO2 generate de vânzările de vehicule noi la 94 de grame pe kilometru, față de limita actuală de 116 g/km. Depășirea acestei limite ar putea duce la amenzi semnificative – 95 Euro pentru fiecare gram în plus pe kilometru pentru fiecare vehicul vândut. Unele estimări sugerează că producătorii de automobile s-ar putea confrunta cu amenzi în valoare de peste 15 miliarde Euro dacă nu se conformează.
Țările din coaliție susțin că aceste penalități ar putea împiedica grav capacitatea industriei automobilelor de a reinvesti în inovare și dezvoltare, subminând în cele din urmă competitivitatea Europei pe piața mondială. De asemenea, acestea pledează pentru o politică auto mai echilibrată, care să combine stimularea cererii cu sprijinirea investițiilor în tehnologii ecologice.
Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, care a acordat prioritate consolidării sectorului european al automobilelor, și-a reafirmat angajamentul față de industrie în timpul celui de-al doilea mandat al său. Ea a descris industria auto ca fiind „mândria europeană” și s-a angajat să se asigure că Europa rămâne un lider mondial în producția de automobile. Von der Leyen a anunțat, de asemenea, că va conduce personal un nou dialog strategic cu industria pentru a aborda provocările acesteia.
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), care militează pentru o relaxare a obiectivelor pentru 2025, avertizează că producătorii europeni de automobile se confruntă cu provocări din ce în ce mai mari, inclusiv creșterea costurilor și cererea slabă pentru vehiculele electrice. Directorul general al ACEA, Sigrid de Vries, a declarat că sprijinul politic din partea miniștrilor UE ar putea fi esențial pentru găsirea unei soluții, menționând că, deși problema este complexă, voința politică a condus istoric la soluții.