Test Kia Sportage 1.6 T-GDI HEV 6AT 2WD

Kia Sportage 1.6 T-GDI autoexpert.ro

Mașina asta te ferește de toate relele din trafic – de gropi, de cheltuieli la pompa de benzină, de accidente, de poluare. De fapt, ești expus la un singur lucru, privirile insistente ale celor din jur. Test: Kia Sportage 1.6 T-GDI HEV 6AT 2WD. Foto: Bogdan Paraschiv

Frumos sau urât? Asta pare dezbaterea care îi înflăcărează pe participanții la trafic, când noul Sportage trece pe lângă ei. Îl cântăresc din priviri, contrariați de fața cu faruri nedefinite și mască gigantică. E drept, doar atât este neconvențional la mașina asta, dar e suficient cât să nască controverse. Eu trebuie să admit că nu-mi place. Mi se pare că vrea să epateze cu orice preț. „Ești nebun! E superb“, mi-au zis prietenii. De gustibus non disputandum. Și, e drept, spatele ăla cu tușa neagră care unește stopurile îmi amintește de EV6, iar ăsta e cel mai frumos compliment pe care îl pot aduce desenului lui Sportage.

Kia SUV hibrid autoexpert.ro

Calitatea habitaclului

Un lucru e cert, fie că-ți place sau nu, Sportage arată spectaculos. Iar la interior se simte premium, cu excepția plasticului negru lucios de pe tunelul central. Electricul EV6 i-a servit drept model. Are două ecrane de 12,3 inchi, plus unul cu rol de bloc de comandă pentru climatizare și navigație (alternativ, la atingerea unei iconițe). Toate sunt standard la GT Line. E bine că au mai rămas selectoare rotative pentru reglarea temperaturii (sau pentru comanda sistemului multimedia, în funcție de meniul ales) și pentru selectarea programelor de rulare (Eco sau Sport), pe lângă atâtea iconițe.

Kia SUV hibrid autoexpert.ro

Și schimbătorul de viteze este rotativ, dar, din nou, e o chestiune de gust. Clar, este peste cel neintuitiv, cu butoane, de la fratele Tucson. Cât despre comenzile de pe volan, sunt simple și ușor de accesat, iar asta e crucial, deoarece cu ele vei interacționa în mare parte din timp. Dincolo de odiosul Piano Black, materialele și asamblările sunt bune, așa cum ne-au obișnuit cele mai recente modele Kia.

Citește pe autoexpert Kia construiește o uzină… specială! 💡

Și mai sunt și scaunele elegante și comode, cu reglaje electrice și memorie, acoperite cu piele întoarsă și piele ecologică perforată, încălzite și ventilate. Ne-au sprijinit șalele timp de două zile, perioadă în care am parcurs 700 km fără vreo urmă de oboseală. Cât despre spațiu, nimic negativ de comentat. Patru adulți de talie medie pot călători fără probleme, în vreme ce al cincilea va trebui să se descurce cu tunelul central, care adăpostește arborele cardanic la versiunile 4WD.

Ai mufe USB răspândite prin toată mașina, inclusiv pe spătarele scaunelor, iar locurile din spate sunt încălzite standard. Există și cotieră centrală în spate, cu suport pentru pahare, și mânere de viraj, și agățătoare de plase pe spătarele scaunelor, și prinderi isofix pentru scaunele copiilor, și banchetă cu spătar reglabil… Am obosit. De fapt, în afară de banchetă glisantă nu lipsește nimic. A, și încă un amănunt: geamurile din spate se deschid complet!

Kia SUV hibrid autoexpert.ro

Spațiu suficient

Iar portbagajul… ei bine, e mare. Mai mare cu 59 l decât al lui Logan, ca să fiu mai clar când îți descriu hăul. Adică, dacă-l umpli cu canistre și te duci să prăduiești benzinăria, o să faci senzație printre colegii de la coadă! Iar dacă recipientele sunt înalte, scoți policioara retractabilă și o ascunzi sub podeaua amovibilă. Ai priză de 12 V, mânere laterale ca să rabatezi spătarul și agățătoare pentru pungi. Iar pentru 464 de euro, primești hayon electric.

De pe scaunul șoferului, vezi bine în toate direcțiile și, în plus, dacă adaugi 1128 de euro, te alegi cu un pachet consistent, ce conține camere cu acoperire 360°, asistent la ieșirea cu spatele din parcare și încă două sisteme cool. Primul, asistent de unghi mort, care afișează în cadranele de bord imaginea de la camerele de sub oglinzile retrovizoare. Al doilea, un sistem care-ți permite să parchezi și să scoți rectiliniu mașina din parcare, apăsând un buton de pe telecomandă. Foarte spectaculos, dar nu neapărat folositor. Am o obiecție de adus și în privința vizibilității. Camera de marșarier e plasată jos, iar dacă prinzi o zi cu ploaie, cum mi s-a întâmplat mie, se murdărește repede. Oricum, standard ai senzori de parcare, deci nu-i neapărat nevoie s-o ștergi des.

Sportage 1.6 T-GDI HEV – sistemul de propulsie

Sistemul de propulsie al lui Sportage 1.6 T-GDI are un algoritm complex de funcționare, pe care mintea mea (mai îngustă, ce-i drept) nu-l pricepe pe deplin. De exemplu, la plecarea de la semafor, pornește electric, iar după una-două secunde, trece invariabil pe benzină, indiferent de programul de rulare, nivelul de încărcare a bateriei, forța de apăsare a pedalei sau temperatura motorului termic. Asta, deși motorul electric dezvoltă 60 CP și 264 Nm, suficienți pentru a ține pasul cu traficul fără a porni benzinarul. Explicația ar putea fi că bateria de 1,5 kWh nu oferă suficient curent pentru a urni cele minimum 1,7 tone ale mașinii. Pentru că, odată ce ai ajuns la o viteză decentă, „jumătatea electrică“ nu are nicio problemă s-o mențină sau s-o crească.

Kia SUV hibrid autoexpert.ro

Consumurile

În oraș, la temperaturi de 0–3°C, am mers cu 6,7 l/100 km, dar drumurile scurte pot crește consumul și la 10 l/100 km, până când motorul pe benzină se încălzește. Oricum, trecerea între curent și benzină și viceversa este aproape insesizabilă. Iar cea mai mare veste este apariția, pentru prima dată în istoria modelului, a suspensiei adaptive. Chiar și cu jantele de 18 inchi (201 euro, cu anvelope Continental), mașina filtrează admirabil denivelările. Dacă ai dubii, privește vehiculul din față trecând peste șinele de tramvai, apoi pregătește-te să le arăți tuturor cum se înaintează în confort deplin. Iar dacă rămâi la jantele standard, de 17 inchi, senzația va fi și mai accentuată. Deci, bifează suspensia adaptivă, mai ales că „unii spun că“ cea clasică e cam tare.

Kia SUV hibrid autoexpert.ro

La drum întins, motorul electric poate susține inclusiv o viteză constantă de 110 km/h, pentru cât timp îi permite curentul din baterie. Dacă mergi atent, cum am făcut-o eu, reușești un consum de 5 l/100 km, dar în condiții mai alerte așteaptă-te la peste 5,5 l/100 km. Modul Sport trezește toți cei 230 CP, pentru depășiri fără efort. E drept, soundul motorului pe benzină nu e cel mai șarmant. Indiferent de modul ales, ruliul pe viraje este mic, pentru că amortizoarele din exterior devin mai tari în timp real.

Kia SUV hibrid autoexpert.ro

 ➡ Vezi prețurile aici! 💡

Sunt situații în care motorul termic este folosit doar ca să încarce bateria, iar cel electric, să propulseze mașina (un fel de range extender) sau în care ambele motoare antrenează roțile, pentru ca motorul pe benzină să consume mai puțin (în special la urcări). E clar, sistemul ăsta știe să facă totul singur. Nu poți alege nici nivelul regenerării, nici tipul funcționării sistemului (Charge, Battery Saver, Hybrid sau EV, ca la hibrizii plug-in). Poți doar selecta modul de rulare, Eco sau Sport, lăsând sistemul să facă treaba. Sigur, dacă-ți iei versiunea 4WD, poți adapta și răspunsul sistemului de tracțiune la suprafața de rulare, selectând Snow, Mud sau Sand.

Verdict AutoExpert

Verdict Bogdan GrigorescuFără să fiu un fan al SUV-urilor, m-aș putea obișnui cu mașina asta! Consumul echivalează cu al unui diesel, dar sistemul de propulsie e mult mai rafinat și trage hotărât la accelerări. Sistemele de asistență sunt complexe, iar suspensia adaptivă merită banii. Pe scurt, în noul Sportage te simți protejat ca în pântecele mamei!
  • Sistem hibrid suficient de economic și rafinat
  • Spațiu interior bun
  • Calitate bună a materialelor și asamblărilor
  • Suspensie adaptivă cu atuuri reale
  • Design ciudat în față
  • Direcție necomunicativă
ModelKia Sportage 1.6 T-GDI HEV 6AT 2WD GT-Line
Motor termic
Configurație/nr. cilindri L4, benzină
Cilindree (cm3)1598
Putere max./turaţie (CP/rpm)180/5500
Cuplu max./turaţie (Nm/rpm)265/1500–4500
Motor electric
Putere max./turaţie (CP/rpm)60/nc.
Cuplu max./turaţie (Nm/rpm)264/nc.
Putere totală ansamblu (CP)230
Cuplu total ansamblu (Nm)350
Tracțiunefață
Cutie de vitezeautomată, 6 trepte
L × l × h (mm)4515 x 1865 x 1645
Ampatament (mm)2680
Volum portbagaj (l)587–1776
Masă la gol (kg)1649
Acceleraţie 0–100 km/h (s)8
Viteză maximă (km/h)193
Consum mixt (l/100 km)5,8
Emisii CO2 (g/km)132
Preț (euro)40.941

 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top