La furat de zâmbete – Ford Fiesta ST vs Renault Clio RS

Ford Fiesta ST vs Renault Clio RS

Generaţia precedentă Ford Fiesta nu a avut prea multe de spus în compania lui Clio R.S 3. Atunci, ca de la aspirat de 2 litri la aspirat de 2 litri, Clio R.S. oferea o doză mai mare de fun, indiferent că îl plimbai prin oraş sau îl alergai pe un traseu virajat. Ei bine, noua Fiesta ST promite să-şi ia revanşa în noua eră turbo, mergând pe soluţia motor exploziv+cutie de viteze manuală, în timp ce Clio R.S. merge pe cartea polivalentei şi, la un buton distanţă, adică R.S. Drive, să scoată huliganul la scandal.

Noutăți

Aflat la a doua generaţie, Fiesta ST înlocuieşte propulsorul de 2 litri aspirat cu un motor de concepţie nouă de 1,6 litri turbo şi 182 CP, cutie de viteze manuală cu 6 trepte şi caroserie cu 3 uşi. Se vrea un hot hatch de buzunar, accesibil şi care promite că orice drum să fie făcut cu zâmbetul pe buze. Bineînţeles, adversarul său numărul unu este în continuare Clio R.S. tot cu o motorizare de 1,6 litri şi 200 CP, însă cu 5 uşi şi disponibil exclusiv cu noua cutie de viteze automată EDC, dublu ambreiaj, cu 6 trepte.

Ford Fiesta ST vs Renault Clio RS (004)

Versiunile dopate din clasa mică au atras întotdeauna un număr mare de fani, acest lucru datorându-se în special factorului fun livrat de fiecare model în parte. Printre cele mai râvnite astfel de jucării se poate număra Ford Fiesta ST şi Renault Clio RS. Cei doi jucători din clasa mică, odată cu noile generaţii, au renunţat la propulsoarele aspirate de 2 litri pentru 1.6 turbo benzină cu puteri în jurul valorii de 200 CP. Această trecere este un lucru firesc într-o lume auto marcată puternic de fenomenul de downsizing, dar şi de nevoia de a reduce consumul de carburant şi emisiile de CO2. Dacă până la apariţia noilor generaţii lucrurile erau destul de clare, acum situaţia se precipită prin “domolirea” lui Clio RS şi “ascuţirea” Fiestei ST.

Ford Fiesta ST vs Renault Clio RS (002)
Fiesta ST reprezintă noutatea acestui test comparativ, modelul ajungând cu întârziere în parcul de presă Ford România datorită cererii în rândul clienţilor. Primele teste internaţionale, dar şi testele comparative alături de Clio R.S. organizate de colegii de peste hotare aprindeau acel foc mocnit care ardea în mine încă de la primele informaţii oficiale. Noua Fiesta ST spală toate păcatele generaţiei precedente în faţa concurenţei – păstrează în continuare caroseria în două portiere, montează sub capotă un propulsor turbo de 1.6 litri şi 182 CP şi scobeşte două scaune Recaro. Asta la prima vedere! Primul test din România îmi permite să descopăr o Fiesta care duce la un alt nivel manevrabilitatea în acest segment, în comparaţie cu Clio RS care pare orientată mai mult către drumuri domestice.

Ford Fiesta ST vs Renault Clio RS (007)Ford Fiesta ST vs Renault Clio RS (006)

 

 

 

 

În comparaţie cu Clio RS, la exterior Fiesta ST pare mai degrabă un model cu un kit sport, RS-ul bucurându-se de mai multă atenţie prin cele două evacuări separate, jantele negre de 18 inch (faţă de 17 inch la Fiesta) şi o caroserie ceva mai umflată (şi asta în sensul bun al cuvântului). În goana după sportivitate, interiorul ST-ului vine standard cu scaune Recaro perfect conturate, care oferă o susţinere bună şi o poziţie de conducere ceva mai înaltă în comparaţie cu cea din RS. În cazul ambelor modele, declaraţiile de curaj ST, respectiv RS,sunt puse la loc vizibil – volan şi scaune, cu un plus pentru RS care oferă volanul cu celebrul inel brodat menit să-ţi indice în permanenţă poziţia roţilor şi centuri de culoare roşie.

Ford Fiesta ST vs Renault Clio RS (010)

Cum Fiesta ST este oferită doar în versiunea cu trei uşi, în timp ce Clio R.S. doar în cea cu cinci uşi, este de la sine înţeles că oferta de spaţiu şi accesiblitatea sunt mai bune în cazul modelului francez, avantaj care se păstrează şi când discutăm de cele mai noi soluţii high tech, cum ar fi display-ul mai mare şi o conectivitate intuitivă la cele mai noi tentaţii ale momentului – reţelele de socializare. Cel mai bun exemplu este R.S. Monitor 2.0, un program care furnizează date extinse de telemetrie şi le asociază inclusiv circuitelor pe care optezi să conduci. Odată instalat, sistemul îţi permite să ai acces la informaţii despre forţele G longitudinale şi laterale, turaţii, putere, temperatura fluidelor, presiunea turbinei, a frânelor şi a altor nenumărate informaţii tehnice!

Ford Fiesta ST vs Renault Clio RS (023)

Deşi interiorul lui Clio este mai spectaculos în abordare, calitatea şi coerenţa materialelor folosite în Fiesta echilibrează situaţia. Spre exemplu, selectorul cutiei de viteze de la Clio se simte ieftin, iar închiderea portbagajului este foarte dificilă din cauza celor două orificii cu o priză defectuoasă –pur şi simplu îţi alunecă mâna!

Oval sau romb?
Din spatele volanului lucrurile sunt şi mai clare: avem două declinări ale motorizării de 1.6 litri supra-alimentate care produce 182 CP în cazul celei aflate sub capota cu oval albastru şi 200 CP în cazul celei cu romb. Fiesta ST transmite toată puterea printr-o cutie de viteze manuală cu 6 trepte- un adevărat deliciu mecanic, putere strunită cu ajutorul unei direcţii excelente în ciuda faptului că este asistată electric. În colţul galben este disponibilă doar cutia de viteze automată cu dublu ambreiaj– EDC, care îţi permite să schimbi treptele şi în modul manual cu ajutorul padelelor din spatele volanului sau pur şi simplu poziţionând selectorul de viteze în modul manual cu plus şi minus.

Ford Fiesta ST vs Renault Clio RS (017)

Ford Fiesta ST vs Renault Clio RS (013)

 

 

 

 

 

În cazul ambelor modele, trezirea la viaţă a motorului se face printr-o apăsare de buton, dar zgomotul produs de motoare este diferit: Clio sună gros, înfundat, mai bărbătesc. În ture, habitaclul lui ST primeşte notele sportive ale evacuării graţie sistemului Sound Symposer, iar Clio te răsplăteşte cu bolboroseli la schimbările hotărâte de treaptă. Conduse prin oraş, Clio plusează prin aglomeraţie datorită cutiei de viteze automate, iar Fiesta zburdă îndată ce prinzi un culoar liber, cu toate că ambreiajul este unul dintre cele mai uşor de dozat şi acţionat chiar şi la un mers bară la bară. Lucrurile cu adevărat interesante se întâmplă pe un traseu presărat cu viraje, unde este indicat să selectezi modurile R.S. Drive, respectiv Sport Mode la Fiesta –modifică răspunsul acceleraţiei, transmisiei şi direcţiei, precum şi controlul tracţiunii.

Ford Fiesta ST vs Renault Clio RS (019)

Fiesta ST face spectacol cu o funcţie Overboost care trimite în plus 50 Nm pentru circa 20 de secunde atunci când loveşti pedala de acceleraţie. Deşi pe hârtie este mai lent cu 0,2 secunde până la prima sută de km, Fiesta este mai incisivă şi motorul urcă mai rapid în ture, devenind de-a dreptul exploziv după 4.000 rpm. Clio este mai rapid şi datorită funcţiei Launch Control care, împreună cu modul R.S. Drive, scade timpul de schimbare a treptelor de la 270 milisecunde până la 170 milisecunde. La limită, Fiesta este mai fun de condus, cu direcţia grea, foarte comunicativă şi un tren de rulare mai docil- recomandat pentru drumurile noastre cu denivelări unde este ideal să ai un contact cât mai bun cu suprafaţa de rulare. Acest plus de agilitate vine şi de la masa mai mică, ampatamentul cu 100 mm mai scurt.

Ford Fiesta ST vs Renault Clio RS (008)

Puterea este transmisă eficient punţii faţă şi datorită controlului vectorului de cuplu, sistem care distribuie cuplul motorului între roţile din faţă, acţionând asemeni unui diferenţial mecanic cu alunerare limitată. Pe circuit, cu siguranţă lucrurile s-ar echilibra sau ar cântări în favoarea RS-ului, pachetul CUP disponibil pentru Clio la numai 250 de euro (şaşiu CUP, frâne mai mari şi etriere roşii)transmiţând mai multe informaţii celui din spatele volanului şi o frânare mai promptă. Eficienţa propulsorului Ford EcoBoost câştigă şi la capitolul consum de carburant, care este cu circa doi litri mai mic decât cel înregistrat de Clio RS în condiţii reale şi comparabile de trafic şi condus.

Verdict AutoExpert

Împărtăşind filosofii diferite, dar aceleaşi ţinte, este destul de greu de numit un câştigător detaşat. În timp ce Renault Clio R.S. merge pe cartea polivalenţei care îmbracă o mecanică diabolică – caroserie cu 5 uşi, cutie de viteze automată, suspensie dură, Ford Fiesta ST este mai aproape de noţiunea de “hoţ de zâmbete”- motor exploziv, direcţie perfectă şi un tren de rulare mai bine setat pentru drumurile din România.

Foto: Răzvan Loghin

[Sedinţa foto s-a desfăşurat pe circuitul AMCKart din Tunari, Bucureşti]

 

Date tehniceFiest STClio RS
Motorizare1.6 turbo1.6 turbo
Nr.uşi/Nr.locuri3/55/5
Masă proprie/totală(kg)1.230/1.5751.205/1.710
Dimensiuni şi capacităţi
Lxlxh (mm)3.975/1.725/1.4554.090/1.730/1.435
Ampatament (mm)2.4902.590
Ecartament (mm)1.490/1.4801.505/1.500
Volum portbagaj(l)295300
Sistem de direcţieservoasistat electricservoasistat electric
Sistem de frânare faţă/spatediscuri/discuridiscuri/discuri
Transmisie
Tipfaţăfaţă
Cutie de viteze (tip/nr. trepte)manuală/6automată/6
Anvelope (faţă - spate)205/ 40 R17205/40 R 17
Motor
Combustibilbenzinăbenzină
Tip4 cilindri în linie4 cilindri în linie
Sistem de alimentareinjecţie directă-turboinjecţie directă-turbo
Cilindree (cmc)1.5961.618
Putere max. (kW(CP)/rpm)134(182)/5.700147(200)/6.000
Cuplu max. (Nm/rpm)240/1.600240/1.750
Performanţe
Viteză maximă (km/h)223225
0-100 km/h (s)6,96,7
Consum (l/100km)
Urban/extraurban/mixt7.9/4,8/5,98,1/5,1/6,3
Normă poluare/emisii CO2Euro 5/138 g/kmEuro 5/144 g/km

 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top