Test drive Land Rover Discovery 4 SE SDV4/245 CP

Conceptul de automobil tot-teren a suferit multe transformări în ultima decadă. Land Rover se numără printre puținii producători care, în loc să schimbe rețeta, a preferat să o perfecționeze.

  • Spatiu interior enorm
  • performante excelente in teren greu
  • vizibilitate si pozitie la volan ideale
  • Greu de gasit un loc de parcare pe dimensiunile lui
  • performante modeste pe asflat

Dacă mă întrebai acum patru ani ce părere am despre trecerea Land Rover de la Ford la Tata Motors, probabil că aș fi livrat un răspuns plin de scepticism. În plină criză financiară, era greu de crezut că indienii vor reuși acolo unde gigantul american Ford deja fluturase steagul alb.

Statistic vorbind, Tata Motors avea un singur atu în toată afacerea și acela era bugetul de investiții. Cine a spus că banii nu aduc fericirea, probabil că nu a urmărit evoluția Land Rover din ultimii ani. Fără să aducă o schimbare de optică majoră, britanicii au îmbunătățit fiecare model exact acolo unde trebuia iar efectele nu s-au lăsat mult timp așteptate.

Discovery 4 este un exemplu foarte bun în acest sens. Privit de la distanță emană aceeași încredere și robustețe ce caracterizează modelul încă de la prima generație din 1989, în timp ce, privit de aproape, imaginea generală se cizelează. Masivitatea și unghiurile drepte rămân actorii principali, dar tratamentul cu LED-uri aplicat generos atât în față cât și în spate, apropie modelul de imaginea fraților din gama Range Rover. Dacă partea frontală se potrivește parcă din prima, în spate stopurile vechii generații arătau mai bine fără infuzia actuală de LED-uri.

Să urcăm

Chiar și de la o înălțime de 1.85 m să ajungi pe scaunul șoferului unui Discovery implică o doză minimă de spirit atletic. Sunt curios ce părere au avut cei care au efectuat aceeași escaladă de la o înălțime mai mică decât a mea. Odată ce treci de primul hop lucrurile devin dintr-o dată foarte clare. Land Rover o numește Command Position, dar ai putea foarte ușor să îi spui cea mai înaltă poziție la volan din segment. Dacă unii se mulțumesc să vadă peste mașina din față, șoferii de Discovery vâd peste intersecția din față.

Pe lângă confortul psihologic oferit de faptul că te afli deasupra tuturor, această poziție la volan îți permite să anticipezi foarte multe situații în trafic și să te poziționezi fără probleme unde vrei în ciuda gabaritului. Până și parcările nu sunt chiar un test de foc, dată fiind forma de paralipiped dreptunghic a mașinii cu ale sale colțuri drepte ușor de reperat în oglinzi. Secretul este să găsești un loc de parcare pe măsura mașinii, de restul se ocupă senzorii și camera.

Planșa de bord și spațiul interior sunt pe măsura exteriorului, adică masive și funcționale. Land Rover nu crede foarte mult în gadgeturi și spectacol, așa că tușele high-tech se observă doar la nivelul ecranului cu touch screen preluat de la fratele Jaguar. În rest, totul este simplu și la obiect, suprafețe întinse acoperite cu plastic rezistent la zgârieturi și butoane mari, cauciucate, gândite special pentru a fi operate de oameni cu mâini masive și mânuși pe măsură.

Spațiul interior poate fi exprimat raportat la numărul de pasageri (șapte în acest caz) sau în metri cubi. Oricum, totul este la superlativ, indiferent că te așezi pe banchetă sau pe ultimele două scaune care răsar ca prin minune din portbagaj. Cred că este prima oară când testez o mașină cu șapte locuri în care poți așeza un adult de 1.85 m pe ultimele locuri fără să îi lași impresia că a tras paiul mai scurt.

Orice discuție legată despre un Land Rover începe invariabil de la aptitudinile în teren greu. Aici se află și secretul lui Discovery: nu e cazul să te gândești că poate urca un munte cot la cot cu un Defender, dar are toate șansele să ajungă foarte departe, chiar și cu un șofer la prima abatere în off-road. Tot ce trebuie să faci este să recunoști suprafața pe care rulezi, să muți selectorul terrain response în setarea potrivită și de acolo are grijă mașina. E un fel de point and click banal, dar perfect gândit pentru oamenii care nu vor să învețe pe de rost manualul de off road.

Pe asfalt nu ai putea spune că e strălucit, cutia automată schimbă bine, dar are doar șase trepte, iar masa de 2.5 tone la gol nu te lasă niciodată să uiți legile lui Newton. Există SUV-uri de talie mare care se potrivesc mai bine cu asfaltul decât Discovery, dar nu și unele care pot atinge media performanțelor Land Rover on/off road. Pragmatic vorbind, sigura problemă a acestui Discovery4 este faptul că în 2012 apare noua versiune, cu îmbunătățiri de interior și o cutie automată cu 8 trepte.

Date tehnice: Land Rover
Discovery 4
Sasiu si caroserie
Motorizare SDV6
Nr. usi/locuri 5/7
Masa proprie/totala [kg] 2510/3240
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4830/1915/1885
Ampatament
Volum portbagaj [l] 280 (2560)
Motor si transmisie
Tip motor SDV6
Combustibil Motorina
Cilindree [cmc] 2993
Sistem alimentare common rail
Putere max. [kW(CP)/rpm] 180(245)/4000
Cuplu max. [Nm/rpm] 600/2000
Cutie de viteze Automata/6
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 180
0-100 km/h [s] 9.6
Consum urban/extra/mixt 11.2/8.3/9.3
Emisii CO2 [g/km] 244

Adaugati comentariu