Test drive Opel Insignia facelift

Ajunsă la 5 ani de activitate, mașina care a reinventat imaginea Opel trece printr-un proces de întinerire ce vizează, pe lângă latura estetică, layout-ul interiorului, motorizările și, de parcă asta nu era suficient, adaugă și o nouă versiune de caroserie.

  • Design exterior reusit
  • scaune ergonomice excelente
  • Vizibilitate modesta
  • transmisii manuale etajate cam lung
  • ergonomie discutabila

Înainte de Insignia, mașinile Opel erau cunoscute pentru modul în care reușeau să îți transmită exact zero emoție vizuală. Vectra, spre exemplu, precursorul Insigniei, era atât de anonimă ca design încât putea trece pe lângă tine de zece ori și centrii vederii ar fi ignorat-o de fiecare dată. Spre final, Opel a conștientizat această problemă, motiv pentru care a renunțat la tot ce definea vechiul model, de la nume până la desenul cu rigla al caroseriei. 

Insignia a fost pentru Opel cam ce a fost iPhone-ul pentru Apple și anume momentul trezirii la realitățile pieței. Acest proces de trezire a fost atât de eficient încât până și azi Insignia arată ca o mașină cât se poate de contemporană, inclusiv atunci când o raportezi la concurenți lansați mai recent. Tocmai de aceea, designerii de exterior Opel au avut probabil cea mai ușoară sarcină în procesul de lansare al facelift-ului. Atenția lor s-a concentrat pe reperele clasice, spoilere față/spate, grila radiatorului și blocurile optice cu scopul declarat de a păcăli retina în a crede că mașina este sensibil mai lată. Desigur că atunci când iei rigla vei vedea că dimensiunile sunt identice cu versiunea fără facelift, dar jocul de forme rămâne unul reușit, în special în spate, unde noile blocuri optice inspirate de cabrioletul Cascada, arată de-a dreptul spectaculos. Aceste mici detalii de design, împreună cu o nouă grilă inferioară activă, fac din Insignia nu doar o mașină frumoasă ci și una cu un coeficient aerodinamic record în clasa hatchurilor.

Debutul în era digitală

Dacă la exterior putem vorbi despre o evoluție rezervată, în interior cuvântul la ordinea zilei este revoluție. După nenumărate plângeri venite din partea presei de specialitate legate de numărul exagerat de mare de butoane ce popula consola centrală, Opel a reacționat și a scos la pensie abordarea „un buton pentru fiecare funcție“. Rezultatul este o planșă de bord care se remarcă în continuare prin masivitate, dar mult mai aerisită și mai elegantă, cu un ecran de 8“ pe post de actor principal (cel puțin în versiunile superioare de echipare). De parcă acest șoc vizual nu era suficient, designerii Opel au mers mai departe și au integrat taste capacitive pentru controlul climatizării și încă un ecran digital de mari dimensiuni în locul vitezometrului. Ca o compensație, o parte din butoanele pierdute au migrat pe volan, probabil că erau deja pe stoc și ar fi fost o risipă nejustificată. Lăsând gluma la o parte, odata cu trecerea în era digitală, Insignia primește și un sistem de infotainment modern denumit Intellilink ce poate fi controlat de șofer în patru modalități distincte: folosind un trackpad situat pe tunelul median, direct de pe ecran cu funcția touch, de pe volan sau prin intermediul comenzilor vocale. 

Prima variantă necesită un timp de acomodare, deoarece ideea de a-ți folosi degetele pentru a mișca un cursor după care a efectua click pentru accesarea diferitelor opțiuni nu este chiar super intuitivă, în principal din cauza faptului că acel cursor are obiceiul de a sări câte două poziții odată. Chiar și în aceste condiții Opel merită lăudat pentru curajul de a încerca altceva în afara banalului selector rotativ și sunt sigur că odată cu evoluția sistemului el va trece cu brio peste greșelile tinereții. 

Privind restul interiorului entuziasmul inițial se mai domolește, deoarece materialele nu au trecut prin același proces de reinventare, așa că putem vorbi despre o calitate generală medie spre bună. Cu un set de inserții din plastic ceva mai inspirat alese, probabil că aș fi omis atributul „medie“, dar, din păcate pentru Opel, nu a fost cazul. 

Spațiul interior rămâne la aceleași cote bune cu care ne-a obișnuit Insignia, cu precizarea că, în versiunea hatchback, pasagerii atipici (de peste 1,90 m), pot resimți o ușoară senzație claustrofobică din cauza masivității montanților C. 

În materie de sisteme de siguranță activă, Insignia poate fi considerată un pionier în domeniu, motiv pentru care Opel a intervenit discret prin introducerea unui sistem care monitorizează traficul din spatele mașinii atunci când se efectuează manevrele în marșarier. Probabil că mulți dintre noi consideră că s-a mers un pic cam departe cu sistemele de asistență și că în curând mașinile ne vor conduce pe noi și nu invers, dar rămân la părerea că orice sistem de siguranță în plus merită dezvoltat, iar odată ce tehnologia va avea o căutare mai largă, prețurile aferente vor scădea. 

Reinventarea de sub capotă

Lista de motorizări și în special jumătatea ei diesel a marcat un alt punct nevralgic pentru vechiul model, cât și o problemă la nivelul gamei, de unde și planurile ambițioase Opel ce vizează lansarea a nu mai puțin de 20 de noi motorizări noi în următorii doi ani. 

Până atunci însă noi am pus mâna pe noul diesel de 2 l și 140 CP ce se anunță a fi vedeta gamei Insignia, indiferent că vorbim despre clienții persoane juridice sau fizice. Prima diferență sesizabilă față de vechiul propulsor este reducerea vibrațiilor în prima jumătate a turometrului dublată de o curbă de cuplu mai liniară. Fondul sonor rămâne ceva mai ridicat în comparație cu liderii segmentului, în timp ce emisia de CO2 de 99 gr/km și consumul oficial de 3,7 l/100 km îl trimite pe prima poziție în segmentul mediu atunci când vorbim despre capitole ca ecologie sau economie. Fanii motoarelor pe benzină se pot opri în dreptul noului 1.6 SIDI/170 CP ce se potrivește de minune personalității dinamice echilibrate exprimate de Insignia, cu atât mai mult atunci când optezi pentru noua transmisie automată cu 6 trepte. 

Patru versiuni de caroserie

De parcă alegerea propulsorului nu era suficient de complicată, mai nou Insignia oferă patru versiuni de caroserie, sedan, hatch și Sports Tourer (ca până acum) plus noul Country Tourer. Noul venit poate fi privit ca un Sports Tourer cu spoilere noi, bandouri laterale din plastic, scuturi de protecție și sistem adaptiv de tracțiune integrală oferit standard. Cel din urmă poate fi considerat chiar exagerat de complex raportat la cerințele din segment beneficiind pe lângă clasicul raport variabil față/spate și de raport variabil între cele două roți ale punții spate, sistem dezvoltat de Saab pe vremea în care producătorul suedez făcea parte din concernul GM. Cu toată această tehnologie plus un aspect exterior cel puțin interesant, Country Tourer va avea parte de o clientelă foarte limitată în România, la fel cum a fost cazul și lui Passat Alltrack. 

Cât despre gama Insignia la nivel general, nemții au reușit să nu strice ce era bun și să repare ce era mai puțin bun, așa că mă aștept ca noul model să continue cu succes ideea exprimată în anul 2008 de prima Insignia. 

Date tehnice: Opel
Insignia
Sasiu si caroserie
Motorizare 1.4 Turbo ECOTEC
Nr. usi/locuri 4/5
Masa proprie/totala [kg] 1513/2060
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4842/1856/1498
Ampatament
Volum portbagaj [l] 530 (1470)
Motor si transmisie
Tip motor 1.4 Turbo ECOTEC
Combustibil Benzina
Cilindree [cmc] 1364
Sistem alimentare injectie directa+turbo
Putere max. [kW(CP)/rpm] 103(140)/6000
Cuplu max. [Nm/rpm] 200/1850
Cutie de viteze Manuala/6
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 200
0-100 km/h [s] 11.5
Consum urban/extra/mixt 7.1/4.7/5.6
Emisii CO2 [g/km] 131

Adaugati comentariu