Test drive Chevrolet Spark

A fost nevoie de a doua generatie Spark pentru ca mini-ul american sa ingroape mostenirea Matiz. Un scurt moment de reculegere si o plimbare cu Atena, asa ca de bun venit.

  • Pret de achizitie
  • Manevrabilitate
  • Materiale modeste la interior
  • Doar 4 stele EuroNCAP

Spark (generația care tocmai își încheie ciclul de viață) s-a vândut destul de bine pentru o mașină care nu era decât un face-lift mai elaborat al Matiz-ului. Motivul? Era cea mai convenabilă de pe piață (ieftină nu suna la fel de bine). Puteai să o critici și aveai și de ce, dar atunci când bugetul era strâns venea la fix. Cea mai bună mașină este cea pe care ți-o poți permite. Numește-o legea nescrisă a automobilului. O respecți și totul este în regulă. Nu o respecți și mașina ta va ocupa un loc în parcările de mașini recuperate. Nu de alta, dar anul acesta a fost la modă.

Au trecut patru ani de când Spark a preluat ștafeta de la Matiz, iar concurența a început să crească în zona mini-urilor accesibile. Panda, i10, trio-ul 107, C1, Aygo, toate vor o felie cât mai mare din tort. Pentru a face față, Chevrolet a renunțat la ADN-ul Daewoo pentru noua generație, la fel cum a făcut și în cazul lui Cruze. Dacă cea din urmă poate fi încadrată în categoria suprize plăcute rămâne de văzut dacă rețeta a fost aplicată corect și pentru Spark.

Alte tipare

Când vezi o mașină în poze e destul de greu să îți faci o impresie corectă. Tocmai din această cauză nu m-am grăbit să plec din parcarea aeroportului din Atena. După un număr considerabil de ture în jurul mașinii tot nu am reușit să mă hotărăsc dacă noul Spark este agresiv (cum o laudă designerii ei) sau pur și simplu aglomerat.

Adevărul este că se întâmplă destul de multe pe lungimea celor 3,6 m ai Spark-ului. Acum începe o linie, nici nu termină bine și apar încă trei. Unde se termină ele, doar designerii îți pot sugera. Abordarea nu este însă una neispirată, mai ales atunci când concurența a transformat mini-ul rotund și simpatic într-un lait motiv cu interpretări destul de lipsite de imaginație. Clienții vor lua hotărârea finală, dar la prima vedere Spark-ul are avantajul unui design care va promova testul timpului.

Evoluție semnificativă

Primul lucru pozitiv pe care l-am remarcat în interiorului noului Spark a fost renunțarea la montarea centrală a cadranelor de bord. Această poziționare nu este neapărat un lucru rău, doar ca designerii Chevrolet de pe atunci au uitat să le și orienteze către șofer. Pe noua versiune vitezometrul a fost montat suspendat deasupra coloanei de direcție, iar în dreapta lui a fost plasat un display digital care afișează roțatiile pe minut și, în funcție de nivelul de echipare, informațiile computerului de bord. Până aici totul bine.

Nu mă așteptam la finisări de excepție, luând în vedere constrângerile de ordin economic, dar nici nu am fost dezamăgit. Plasticele sunt corecte, finisările la fel și, dacă îți permite buzunarul, versiunile superioare de echipare plusează cu câteva inserții cu iz de carbon/aluminiu și stofe personalizate. Vei plăti pentru a depăși sobrietatea griului, dar am impresia că vor fi destui clienți dispuși să o facă.
[_newpage_]
Deși numărul înscris pe talon în dreptul pasagerilor îți permite să încarci cinci persoane într-un Spark eu nu v-aș recomanda. Ampatamentul a câștigat 3,5 cm, nu neapărat o valoare record, dar suficient cât să asigure confortul a doi pasageri adulți pe banchetă. Pentru oraș și clasa din care face parte nici că puteai să ceri mai mult. Lucru valabil și în cazul portbagajului, 170 l pot acomoda câteva plase sau un bagaj de weekend.

Mici și pe benzină

Două motoare vor fi disponibile pentru Spark, amândouă cu patru cilindri aspirate pe benzină, unul de 1 l și unui fracțional mai mare, de 1.2 l. E clar că nu vei te vei angrena în curse plecând de la semafor, cel puțin nu cu 68 CP și 98 Nm (pentru motorul de 1l) dar nici nu vei încurca traficul.

Ambițioșii vor putea opta oricând pentru cei 13 CP în plus (corespunzători motorizării de 1.2 l), disponibili undeva pe la 6.000 rpm. Cum astfel de turații rareori sunt atinse în oraș, investiția în propulsorul superior nu sună a o afacere foarte bună. Ideea ar fi să te mulțumești cu o mașină de oraș foarte capabilă, ușor de parcat și de alergat printre benzi.

Pentru cei care nu își permit două mașini, Spark se dovedește talentat și în excursiile în afara spațiului urban. Chiar și peste 100 km/h fondul sonor este foarte discret, grație unei insonorizări de top, iar mașina nu dă semne că ar ieși din zona ei de confort. O situație similară și în cazul drumurilor mai puțin reușite, unde noua platformă de clasă mini inagurată de Spark maschează eficient denivelările.

Pentru versiunea de „bază“ cu motorul de 1 l prețul de lansare este de 6.990 euro cu taxele incluse. Din păcate, dacă nu reprezinți o firmă de livrări, probabil nu te va interesa așa mult o mașină fără aer condiționat și sistem de sunet. Pentru cele din urmă va trebui să optezi pentru versiunea de echipare Spark+, al cărui preț nu a fost încă dezvăluit. Spre deosebire de prima generație, pe acest Spark nu îl vei cumpăra doar pentru că salariul tău nu poate suporta o rată mai mare. Îl vei cumpăra pentru că face banii, un aspect de care alți producători au cam uitat în ultimul timp.

Date tehnice: Chevrolet
Spark
Sasiu si caroserie
Motorizare 1.0 DOHC
Nr. usi/locuri 5/5
Masa proprie/totala [kg] 939/1355
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 3640/1597/1552
Ampatament 2375
Volum portbagaj [l] 170 (568)
Motor si transmisie
Tip motor 1.0 DOHC
Combustibil Benzina
Cilindree [cmc] 995
Sistem alimentare injectie multipunct
Putere max. [kW(CP)/rpm] 50(68)/6400
Cuplu max. [Nm/rpm] 93/4800
Cutie de viteze Manuala/5
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 154
0-100 km/h [s] 15.5
Consum urban/extra/mixt 6.6/4.2/5.1
Emisii CO2 [g/km] 119

Adaugati comentariu