Test drive Chevrolet Trax

După ce și-a asigurat o cotă bună de piață în Europa mulțumită produselor oneste pe care le oferă, Chevrolet atacă susținut nișa SUV-urilor urbane. O frumoasă escapadă în Croația a fost ocazia perfectă pentru întâlnirea cu noul venit: Trax.

  • Spatiu interior multumitor raportat la dimensiunile compacte ale caroseriei
  • design exterior expresiv
  • pret de achizitie convenabil
  • Spoiler fata prea jos chiar si pentru escaladarea unei borduri
  • vizibilitate modesta

Trax este declarația susținută de Chevrolet la 78 de ani distanță de la apariția primului vehicul care avea caracteristici foarte asemănătoare SUV-ului contemporan. În tot acest timp constructorul american a dezvoltat serios ramura vehiculelor tot-teren, fiind unul dintre cei mai competitivi jucători de pe piața nord-americană. În Europa, până mai ieri, locomotiva Chevrolet în ceea ce privește vehiculele recreaționale cu sistem de tracțiune integrală era Captiva. 

Orlando a fost un plus binevenit în direcția escapadă extra-urbană, dar parcă lipsea ceva. Era nevoie de un automobil cu un gabarit mai mic decât cel al lui Captiva, potrivit pentru o utilizare urbană frecventă, dar care să asigure la fel de bine atât nevoia de mobilitate, cât și pe cea de aventură. GM a luat atitudine și a dezvoltat doi gemeni: în curtea lui Opel a apărut Mokka, în timp ce în garajul Chevrolet a „parcat“ Trax.

Acesta se bucură de un aspect destul de impozant, în ciuda dimensiunilor reduse, iar asta pentru că design-ul agresiv îl califică în acest sens. Forme masive și linii ferme contribuie la imaginea de „bad boy“ pe care-o poți zări inopinat în oglinda retrovizoare, pe autostradă.

La interior am întâlnit un aer destul de familiar mărcii, cu materiale bune, robuste, care-și dau examenul de maturitate pe tema „rezistența în timp“. Ceea ce-mi place în mod special la Chevrolet este că nu a urmărit să se alinieze tendinței, destul de întâlnite la alți producători, de a se declara premium. Spiritul Chevrolet s-a născut din popor, s-a dezvoltat cu el și continuă să se identifice și mai departe tot așa. Din acest motiv Trax este, asemenea fraților săi din gamă, onest.

Spațiul este generos, bine împărțit în habitaclu, dar și mai bine gândit pentru compartimentare. Pentru transporturile agabaritice există, pe lângă posibilitatea plierii banchetei, și cea de a plia complet scaunul din dreapta. Se pot încărca astfel obiecte ce pot avea o lungime de până la 2,3 m, Trax fiind capabil astfel să-i satisfacă una dintre cele mai mari plăceri românului: aceea de a căra lucruri.

Pe banchetă se stă surprinzător de bine, spațiul la genunchi fiind mai generos decât te-ai aștepta când privești Trax-ul de afară. Pentru confortul pasagerilor a fost montată o priză ce dezvoltă 230V, deci la nevoie poți abuza electronic și electrocasnic de ea. Marea noutate, și element central al consolei bordului, este interfața unității multimedia MyLink. La distanță de doar o atingere a ecranului color de 7 inch ai posibilitatea de a te conecta la telefonul tău mobil și, automat, posibilitatea de a te bucura de parte din funcțiile sale.

Mai mult benzină decât Diesel

Deși ne-am deplasat în Zadar (Croația), n-am testat în zadar, ba chiar am luat la bani mărunți ambele versiuni de motorizare disponibile cu ocazia evenimentului de lansare europeană. În prima zi ne-am bucurat de un supraalimentat pe benzină, de 1,4 litri și 140 CP. În pereche cu transmisia manuală cu șase rapoarte se mișcă bine, fără a fi neapărat revoluționar. E clar o alternativă mai bună a motorizării de bază, un aspirat de 1,6 l și 115 CP, pe care deși n-am avut-o la test o putem trece cu siguranță în spatele versiunii turbo. Consumul mediu înregistrat a fost de 7,4 l/100 km, obținut în condiții de trafic lejer. 200 Nm sunt disponibili de la 1.850 rot/min, reprizele de care este capabil Trax fiind decente pentru un șofer cu pretenții ponderate de sportivitate. 

O altă caracteristică care m-a surprins plăcut a fost setarea sistemului de direcție. Deși mă așteptam la un reglaj moale, așa cum ne-a obișnuit Chevrolet în ultimul timp, am constatat că avem de-a face cu o setare neutră, comunicativă, cu un feedback precis. În aceeași direcție a fost reglat și trenul de rulare, reglat vădit pentru confort, dar reușind să se păstreze echilibrat în momentele de agilitate impusă. Dacă aș trage o linie, raportat la rolul și caracterul lui Trax, pot spune că echiparea cu motorizarea supraalimentată este cea mai inspirată, deși clar nu este cea mai avantajoasă financiar.

Asta și pentru că diesel-ul de 1,7 l nu m-a convins cu adevărat. Deși de obicei sunt un adept al asocierilor din SUV-uri, tracțiune integrală și motorizări pe motorină, de această dată nu voi mai fi la fel de vocal. Ceva mai gălăgios decât ar fi cazul, dar și cu trepidații cam mari, motorul capabil să producă 130 CP și 300 Nm (de la 2.000 la 2.500 rot/min) se mulțumește în teorie cu 4,5 l/100 km. În realitate, noi am reușit să-i stabilizăm consumul pe la 6 l/100 km, dar trebuie să recunosc că am profitat de drumurile libere din Croația și am omis pe alocuri limitele de viteză pe autostradă. 

Pe viitor va fi oferită și o transmisie automată, dar doar în versiunea cu o singură punte motoare (față). Despre sistemul de tracțiune integrală numai de bine. Deși nu l-am testat în condiții cu adevărat dificile, am avut totuși ocazia să-l vedem la lucru pe un traseu de macadam organizat de Chevrolet într-o pădure din zonă. Suprafața de rulare cu aderență scăzută, în combinație cu virajele strânse destul de solicitante, au evidențiat excelent posibilitățile de transfer al cuplului motor și către puntea spate, la nevoie. Un plus de care te poți bucura, chiar dacă nu foarte des, dar în momente în care poate face diferența.

Concluzionând după cele înșiruite anterior, Trax este genul de automobil bun la toate. Exact pe gustul românului, care a cam fost educat să aibă un turism pe care-l utilizează indiferent de situație. Prețul va fi un alt atu al „americanului“, care pleacă de la 15.500 euro cu taxe, fără discounturile oferite.

Date tehnice: Chevrolet
Trax
Sasiu si caroserie
Motorizare 1.6 MPI
Nr. usi/locuri 5/5
Masa proprie/totala [kg] 1383/1880
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4248/1766/1674
Ampatament
Volum portbagaj [l] 356 (1370)
Motor si transmisie
Tip motor 1.6 MPI
Combustibil Benzina
Cilindree [cmc] 1598
Sistem alimentare injectie multipunct
Putere max. [kW(CP)/rpm] 85(115)/6200
Cuplu max. [Nm/rpm] 155/4000
Cutie de viteze Manuala/5
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 173
0-100 km/h [s] 12.3
Consum urban/extra/mixt 8.2/5.5/6.5
Emisii CO2 [g/km] 153

Adaugati comentariu