Lansare internațională Ford C-MAX și Grand C-MAX

Urmând exemplul fraților siamezi, Scenic și Grand Scenic, Ford propune pentru noua generație de monovolume compacte două modele care diferă prin numărul de locuri, dar se aseamănă prin modularitate.

  • Modularitatea interiorului
  • liderul segmentului in materie de comportament dinamic
  • Pret destul de mare de achizitie
  • ergonomia comenzilor putea fi mai buna

Dacă luăm în calcul utilitatea, la capitolul mașină de familie, pe aceeași plajă de prețuri concurează berlinele medii, movolumele compacte și, mai nou, SUV-urile compacte. Nu este ușor pentru client, mai ales că aproape fiecare mare constructor generalist deține modele în toate cele trei segmente. În același timp, clienții din marile piețe europene au deja gradul de educație necesar astfel încât să judece rațional alegerea unei mașini, punând pe prim plan nevoile proprii, raportate la capacitatea financiară. Iar dovada cea mai clară în acest sens este oferită de cotele de piață spectaculoase cucerite de monovolumele compacte, în dauna modelelor din clasa medie.

Cel mai la îndemână exemplu este Franța, unde Scenic (46.000 după șapte luni) și C-Max se vând de trei ori mai bine decât Laguna și, respectiv, Mondeo, iar Touran este aproape de Passat. Chiar și în Germania, Touran sau Zafira au vânzări apropiate de Passat sau Insignia. Iată motive reale care-i fac pe constructorii de automobile să trateze mai mult decât serios segmentul monovolumelor compacte.

Sosit mai târziu în acest club (astăzi, Renault este la a treia generație de Scenic, în timp ce Ford C-Max la a doua), primul C-Max n-a fost un best seller, poate și pentru că s-a dorit a fi un pic altfel, mizând mai mult pe imagine și mai puțin pe versatilitate. În schimb, inaugurând ideea de vehicule multifuncționale compacte, noul (sau noile) C-Max își propun din start să atace segmente mult mai variate de potențiali clienți. Șoferul de oraș, care-și dorește doar o poziție de condus mai înaltă, șoferul sportiv, care conduce sportiv și încearcă să ia curbele pe două roți, șoferul cu familie, care transportă șapte persoane, șoferul cu bagaje, care își poate transforma mașina într-un minivan, iată câteva exemple de utilizatori care pot să se regăsească perfect între clienții noilor C-Max. Iar ca lucrurile să fie mai clare, sunt disponibile două caroserii diferite, cu aranjamente interioare diferite, C-Max jucând cartea sportivității, iar Grand C-Max pe cea a utilității, având șapte locuri.

Design și modularitate

Nu este o noutate faptul că Ford mizează mult pe design, iar succesul recent cu Fiesta dovedește că sunt pe un drum corect. Tocmai de aceea, cele două C-Max reprezintă în primul rând un studiu de design, prin care Ford a reușit să dea personalitate unor modele aflate într-un segment dominat de banalitatea formelor și liniilor. Chiar dacă vorbim de monovolume, designerii de la Ford au făcut tot ce-au putut ca să le atenueze vizual masivitatea și să le accentueze imaginea dinamică. Mai ales la C-Max, ai chiar senzația unui coupé, datorită plafonului coborât către partea din spate. În același timp, Grand C-Max nu este doar un C-Max cu ampatament mărit (plus 140 mm), având un profil cu totul aparte, indus și de ușile din spate culisante. Doar partea frontală este comună, gura de aerisire inferioară contribuind la imaginea sportivă.

Designul își spune cuvântul și la interior, mai ales în ceea ce privește partea centrală a bordului, supradimensionată și, în același timp, supraaglomerată de butoane utilizate la comenzile sistemului de navigație / audio. De asemenea, iese în evidență și volanul multifuncțional, prezent pe variantele de top. Poziția de condus înaltă și consola centrală, ridicată până aproape de nivelul volanului, induc sentimentul de siguranță, în timp ce schimbătorul de viteze scurt te face să te simți într-o mașină sportivă.

Dar punctul forte al interiorului este modularitatea. Fără exagerare, putem spune că este dificil de găsit un interior de monovolum compact care să ofere atât de mult la acest capitol, mai ales în cazul variantei cu șapte locuri. După accesul facil în spate, datorat ușilor culisante (prezente, în general, la monovolumele mari), cel mai spectaculos aspect este modul în care scaunul din mijloc din al doilea rând se pliază și se ascunde sub scaunul din dreapta. Ca urmare, este creat un spaţiu comod de trecere printre cele două scaune exterioare, pentru ca pasagerii să poată ajunge uşor la rândul al treilea. Chiar și fără această manevră, datorită culisării și rabaterii scaunelor exterioare, accesul către locurile din portbagaj este relativ ușor. Interesant pentru acest segment este faptul că aceste ultime locuri pot găzdui fără probleme doi adulți. La nevoie, scaunele din rândurile doi și trei pot fi rabatate complet, lăsând locul unei suprafețe plane, disponibilă pentru bagaje voluminoase.
[_newpage_]
Varianta C-MAX, cu 5 locuri, foloseşte conceptul scaunelor consacrat de modelul anterior, având trei scaune 40/20/40 individuale şi rabatabile pe rândul al doilea. Sistemul ingenios Confort reprezintă o opţiune care permite scaunului central să se plieze, în timp ce scaunele din exterior glisează pe diagonală înainte şi înapoi pentru a crea o dispunere 2+2.

Greu de ales

Noii sosiți oferă o gamă mai mult decât generoasă de motoare, patru cu benzină, cu puteri între 105 și 180 CP și cinci diesel, între 95 și 163 CP. Vedeta gamei pe benzină este noul motor cu 4 cilindri de 1,6 litri, EcoBoost, construit integral din aluminiu, disponibil în versiunile cu 150 CP şi 180 CP. Dezvoltat în Europa, dar conceput pentru a fi global, motorul EcoBoost de 1,6 litri combină injecţia directă de mare presiune, turbocompresia cu inerţie redusă şi sincronizarea variabilă a arborilor cu came dubli independenţi. Gama motoarelor diesel oferă versiuni de 1,6 şi 2,0 litri ale motoarelor diesel Ford Duratorq TDCi. La capitolul transmisie, este disponibilă o nouă cutie de viteze manuală în 6 trepte Ford Durashift, folosită pentru prima dată pe noul C-MAX, dar şi un sistem avansat de transmisie automată cu dublu ambreiaj în 6 trepte Ford PowerShift. Chiar dacă traseul de testare a fost ales parcă să ne convingă că C-Max stă pe orice drum și în orice condiții, n-aș vrea să insist pe calitățile dinamice, similare unui Ford Focus, pentru că mi-e greu să-mi imaginez vreun părinte responsabil care își amestecă copiii, alergând de-a latul pe serpentine. Dacă chiar vrei asta… ia-ți Focus RS.

Importante sunt o serie de tehnologii avansate care se regăsesc în general doar la modelele mai mari, din clase superioare, cum ar fi asistenţa activă la parcare sau sistemul de informare despre unghiul mort. Tot la capitolul tehnologie, C-MAX cu 5 locuri va oferi baza pentru două din cele cinci modele electrice pe care Ford a promis că le va lansa pe piaţă până în 2013.

Fără exagerare, frații C-Max își depun o candidatură serioasă la podiumurile piețelor serioase ale monovolumelor compacte, iar o dovadă este faptul că tocmai au fost selectați printre cele șapte finaliste ale competiției europene Car of the Year. Păcat că România este departe de a înțelege acest segment.

Date tehnice: Ford
C-MAX
Sasiu si caroserie
Motorizare 1.6 Ti-VCT
Nr. usi/locuri 5/5
Masa proprie/totala [kg] 1375/1860
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4380/1828/1626
Ampatament 2648
Volum portbagaj [l] 432 (1684)
Motor si transmisie
Tip motor 1.6 Ti-VCT
Combustibil Benzina
Cilindree [cmc] 1596
Sistem alimentare injectie multipunct
Putere max. [kW(CP)/rpm] 77(105)/6000
Cuplu max. [Nm/rpm] 150/4000
Cutie de viteze Manuala/5
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 180
0-100 km/h [s] 12.6
Consum urban/extra/mixt 8.7/5.3/6.6
Emisii CO2 [g/km] 154

Adaugati comentariu