Lansare internațională Ford Focus

Ford stârnește senzație în clasa compactă cu un model super-electronizat, al cărui scop pare a fi să ne conducă.

Iată că a venit rândul clasei compacte să transforme radical ideea de automobil. Până cu ceva timp în urmă, acest obiect era ascultător și îndeplinea fără să comenteze deciziile, bune s-au proaste, ale șoferului. Este adevărat că, de multe ori, suferea consecințele dramatice ale erorilor utilizatorului, neavând cum să reacționeze.

Ei bine, ultimii ani au asociat automobilului din ce în ce mai multă personalitate activă, datorită noilor sisteme electronice de asistență. Acestea ne limitează sau ne transformă deciziile la volan, acționând de cele mai multe ori în folosul securității și, implicit, al sănătății noastre. Firesc, noile sisteme au apărut pe modelele scumpe, devenite adevărate vitrine de tehnologie, continuând evoluția către segmentele mai ieftine.

Așa am ajuns astăzi ca viața noastră de șoferi să fie condusă de Focus, care tocmai a democratizat asistența din partea mașinii, propunând-o în clasa compactă. Oarecum de înțeles, prima reacție a unor șoferi cu experiență ar fi să nege utilitatea sistemelor, judecând după un principiu simplu, tradus prin „cum să mă conducă pe mine o mașină?“. Dar, după ce-ți trece reacția de orgoliu, nu ai cum să nu apreciezi utilitatea asistenței. Sigur, poate că unii și-ar dori la bordul lui Focus o asistentă personală, dar care sigur nu ar fi atât de eficientă ca asistența, așa că sper să nu vă supărați dacă încerc să continui pe această direcție.

Totul are la bază un sistem de camere digitale, pe baza cărora sistemele de asistență transformă Focus în mașina care ne conduce.

Lane Departure Warning. Sistemul de camere monitorizează permanent poziţia autovehiculului faţă de marcajele de pe şosea.  Dacă autovehiculul deviază de la traseul din interiorul benzii şi sistemul nu detectează o manevră evidentă de schimbare a benzii sau utilizarea indicatoarelor, este declanşată alerta prin vibrare.  Această alertă este dublată de o afişare grafică pe ceasul de bord. Sistemul este dezactivat la viteze sub 60 km/oră, astfel că nu interferează în condiţii urbane. Şoferul poate regla sensibilitatea sistemului (două niveluri) şi intensitatea alertei (trei niveluri), având de asemenea posibilitatea de a-l închide complet. Chiar și avizat fiind, ai un moment de surpriză când simți volanul vibrând, dar tocmai asta te face mai atent la păstrarea direcției.

Lane Keeping Aid. Noul Focus este primul autovehicul Ford care extinde funcţionalitatea sistemului Lane Departure Warning, pentru a întoarce în mod activ autoturismul înapoi pe bandă, în loc să declanşeze alerta. Sistemul este proiectat să vireze autoturismul foarte lin şi precis înapoi pe bandă şi poate fi anulat cu uşurinţă de şofer dacă schimbarea de bandă este intenţionată.  Şoferul poate selecta două niveluri de sensibilitate şi de asemenea poate opta să închidă sistemul. Firesc, a reprezentat joaca preferată a participanților la test, fiecare dorind să se convingă singur că sistemul chiar este util. Să nu vă așteptați să corecteze erori majore de pilotaj, dar este suficient că reacționează la micile neatenții care apar în viața noastră de șoferi.

Alertare șofer. Această caracteristică utilizează sistemul de camere pentru a detecta când un şofer este obosit sau chiar adoarme, monitorizând poziţia autoturismului faţă de marcajele de pe şosea. Dacă sistemul detectează că performanţa şoferului este redusă, este declanşat un proces de avertizare în două etape. Mai întâi, un mesaj de avertizare este afişat pe ceasul de bord, împreună cu o alarmă sonoră; dacă şoferul continuă să manifeste lipsă de concentrare, o avertizare permanentă este afişată, pe care şoferul trebuie să o confirme apăsând pe butonul OK. Nu cred că este vreun șofer care să nu fi trăit senzația de oboseală la volan, iar somnolența dinaintea adormirii este tocmai momentul în care mașina reacționează. Sincer să fiu, mi se pare că aceasta este cea mai importantă asistență Focus. Recunoaşterea semnelor de circulaţie – Camera digitală identifică semnele de pe fiecare parte a drumului, furnizând şoferului informaţii cu privire la cele mai recente limite de viteză, semne de anulare şi reguli de depăşire detectate, prin intermediul afişajului ceasului de bord.  [_newpage_]Afişajul poate fi configurat pentru a arăta semnele într-un ecran informativ mare, sau într-o fereastră continuă mai mică în partea superioară a afişajului. Pentru a-l ajuta pe şofer să verifice cât de recente sunt informaţiile, semnul afişat se estompează într-o serie de etape pe măsură ce distanţa creşte faţă de locul semnului.  De asemenea, şoferul poate utiliza sistemul pentru a fi avertizat la depăşirea vitezei regulamentare, configurând sistemul pentru a afişa intermitent limita de viteză pe ecran când autoturismul depăşeşte limita afişată în acel moment cu o anumită valoare (acest prag poate fi modificat de şofer).

Auto High Beam. Sistemul utilizează camera digitală pentru a identifica farurile şi stopurile celorlalte autoturisme pentru ca faza scurtă să fie activată când este necesar.  Nivelurile generale de iluminat ambiental sunt de asemenea monitorizate pentru ca faza lungă să nu fie utilizată în zone populate, precum oraşele. Farurile sunt comutate automat între faza lungă şi faza scurtă, aceasta putând să maximizeze vizibilitatea şi să evite distragerea atenţiei prin comutarea manuală a farurilor.
Multiple posibilități

Foarte util în spațiile aglomerate, Focus își găsește singur spațiul pentru parcarea laterală și, mai departe, parchează singur, șoferul trebuind numai să asculte comenzile „șefului Ford“ și să cupleze treapta întâi de viteză sau mersul înapoi. Gândiți-vă cât de des vă întâlniți în trafic cu tot felul de nepricepuți pentru care parcarea laterală este un mister. De cele mai multe ori, străzile sunt blocate minute în șir de manevrele acestora.

După ce te ține treaz, Ford te învață și să conduci. Eco Mode este un nou sistem care îi ajută pe şoferi să-şi schimbe obiceiurile şi să adopte un stil de condus mai economic. Mulţi şoferi pot să facă economii de combustibil de aproximativ 10% sau mai mult, adoptând un stil de condus mai ecologic. Un grafic simplu, în formă de floare, pe afişajul ceasului de bord le permite şoferilor să-şi monitorizeze progresul în ceea ce priveşte cele trei aspecte principale: schimbarea vitezelor, anticipare şi viteză. În plus, facilitatea Shift Indicator alertează şoferii când ar putea reduce consumul de combustibil trecând într-o treaptă superioară.

Noul Focus este primul Ford care oferă sistemul de siguranţă la viteză mică, care ajută la evitarea coliziunilor frecvente din traficul urban, atunci când o maşină intră în spatele maşinii din faţă. Un laser infraroşu frontal, montat lângă oglinda retrovizoare, detectează obiectele din faţa maşinii, iar sistemul monitorizează continuu (100 de ori pe secundă) distanţa faţă de vehiculul din faţă şi viteza cu care se apropie acesta, pentru a determina riscul de coliziune. Dacă, de exemplu, maşina din faţă frânează brusc, iar sistemul prevede că o coliziune este iminentă, acesta pre-acţionează frâna. Dacă şoferul nu reacţionează, frânele sunt acţionate automat şi acceleraţia este decuplată. Sistemul de siguranţă la viteză mică este activ la viteze sub 30 km/oră. Dacă diferenţa de viteză relativă dintre cele două vehicule este mai mică de 15 km/oră, sistemul poate ajuta şoferul să evite în întregime coliziunea. Pentru viteze relative între 15 şi 30 km/oră, obiectivul este de a reduce viteza cât de mult posibil înaintea impactului. Am testat eficiența acestui sistem și îl consider unul dintre cele mai importante ajutoare de la bordul lui Focus. Mi-e greu să cred că există șoferi care n-au pățit asemenea incidente. Așa că… n-ar trebui să lipsească de pe lista de accesorii.

Sigur, aceste sisteme sunt și pe alte mașini, dar Focus le aduce în premieră pe toate, pe un model compact. Sigur, nu sunt gratuite, dar, în funcție de aptitudinile fiecăruia, pot fi comandate unele sau altele.

Cu siguranță, vor fi unii care se vor întreba unde sunt impresiile despre interior, exterior, senzații la volan etc., mai ales că am condus aproximativ 200 de kilometri, pe toate categoriile de drum. Din păcate, din motiv de spațiu, de data aceasta a avut câștig de cauză electronica. Despre restul… în testele viitoare.

Date tehnice: Ford
Focus
Sasiu si caroserie
Motorizare 1.6 Ti-VCT
Nr. usi/locuri 5/5
Masa proprie/totala [kg] 1195/1825
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4360/1825/1485
Ampatament 2650
Volum portbagaj [l] 365 (1150)
Motor si transmisie
Tip motor 1.6 Ti-VCT
Combustibil Benzina
Cilindree [cmc] 1596
Sistem alimentare injectie multipunct
Putere max. [kW(CP)/rpm] 77(105)/6000
Cuplu max. [Nm/rpm] 150/4000
Cutie de viteze Manuala/5
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 187
0-100 km/h [s] 12.3
Consum urban/extra/mixt 8/4.7/5.9
Emisii CO2 [g/km] 136

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top