Test drive Lansare internationala Mercedes-Benz CLA

M-am îmbarcat în aeronava Bucureşti – Marsilia cu gândul de a răspunde la următoarea întrebare: noul CLA este un baby CLS sau o Clasă A cu spate plonjat? Răspunsul vine din Franţa, dar nu cu trenul.

  • Design exterior spectaculos
  • tinuta de drum foarte echilibrata
  • Vizibilitate generala modesta
  • pozitionare neinspirata a ecranului sistemului multimedia

Se împlinesc 9 ani de când Mercedes-Benz lansa primul coupe de clasă mare cu patru portiere sub denumirea CLS, moment care a scos la lumină o nişă ce s-a dovedit mai mult decât profitabilă şi, cu siguranţă, au un farmec aparte. 

Apetitul pentru acest tip de caroserie a crescut de la un an la altul şi iată-ne acum cu o nouă generaţie a acestui model, dar şi cu o nouă provocare – CLA. Şi, cum îmi plac provocările, m-am îmbarcat la bordul aeronavei Lufthansa cu destinaţia Marsilia, în scopul de a afla dacă noul CLA este un baby CLS sau un Clasa A cu spate plonjat. Este primul test cu cea mai nouă creaţie Mercedes-Benz, un model care se comercializează sub iniţialele CLA şi care a creat pasiuni încă de la primele fotografii/randări. 

Dacă aş fi fost nevoit să aleg această maşină din fotografii, cu siguranţă aş fi mers pe un roşu Patagonia, însă, în realitate, CLA este atât de fantezistă încât personal consider că modelul din fotografii este culoarea câştigătoare. CLA este genul de maşină care te poate hipnotiza, dacă alegi o culoarea precum roşul, sau fascina ore întregi dacă mergi pe o nuanţă care să “tacă în faţa formelor”. 

Aşa cum în 2004 CLS mă lăsa fără glas, ei bine, a venit momentul ca şi CLA să facă acelaşi lucru. Un adevărat spectacol pe roţi, o înşiruire de forme şi idei cum rar mi-a fost dat să întâlnesc. Este unul dintre puţinele modele Mercedes-Benz la care pachetul de exterior AMG poate trece neobservat. Extenuat parcă de spectacolul de la exterior, am regăsit în interior linistea pe care doar un Mercedes-Benz ţi-o poate oferi. Fascinaţia este înlocuită de un melanj interesant de materiale calitative şi tehnologie de ultimă oră, cu uşoare teme high tech date de display-ul central care aduce a tabletă. Tendinţele sportive sunt alimentate de instrumentarul de bord, suprafaţa vitrată mică şi aeratoarele rotunde. 

Recomandarea mea este să optaţi pentru culori deschise la interior, oferind astfel mai multă luminozitate, dar şi o senzaţie mai mare de spaţiu. Scaunele cu tetierele încorporate sunt comode şi asigură un suport lateral bun, însă, în cazul persoanelor corpolente, pot deveni mai puţin confortabile la drum întins. Bancheta nu excelează la capitolul spaţiu, dar se poate descurca onorabil cu două persoane cu înălţimi mai mici de 1,80 m şi este excelentă, spre exemplu, pentru doi copii, asta în condiţiile în care portbagajul măsoară 470 litri, cu doar 5 litri mai puţin decât cel al unui Clasa C. 

Misterul din spatele volanului

Locul din spatele volanului este cel mai aproape de filosofia pe care acest model doreşte să o împărtăşească. Beneficiind de un coeficient aerodinamic de doar 0,22 cx (0,04 cx este echivalentul a 100 kg în minus), CLA te implică în condus şi asta fără a trece economia de carburant pe locul doi. În cadrul testului din Marsilia am avut ocazia să conduc trei motorizări: două pe benzină – CLA 200 şi CLA 250 4MATIC, dar şi cel mai puternic diesel din ofertă- CLA 220 CDI. Aceste motorizari sunt disponibile deja la vânzare şi în România, cu preţuri pornind de la 32.984 euro cu TVA pentru versiunea CLA 200 benzină. 

În prima zi am condus motorizarea diesel CLA 220 CDI pe care o consider cea mai potrivită pentru acest model, şi nu pentru că 250 benzină este o afacerea rea, ci pentru că acest propulsor diesel este imbatabil. La bază avem acelaşi propulsor de 2.2 litri bi-turbo care dezvoltă 170 CP, dar care sunt mult mai bine exploataţi la turaţii medii şi mari prin cutia de viteze automată 7G-DCT (dublu ambreiaj). Plusul vine de la noul soft împrumutat de la SLS şi adaptat astfel încât schimbările de treaptă să fie mai rapide şi să limiteze pierderile de putere, oferind şi trei moduri de condus – ECO, Sport sau Manual. 

În realitate, poziţia joasă de conducere, direcţia electrică Direct Steer disponibilă standard şi răspunsul pedalei de acceleraţie mă face să afirm că un coupe diesel automat şi cu patru portiere nu este blasfemie. O altă surpriză plăcută vine de la trenul de rulare spate mult mai permisiv decât cel întâlnit la Clasa A. Am descoperit o suspensie Sport care citeşte ferm şi fără zgomot orice imperfecţiune a drumului, iar când am crescut ritmul o punte spate docilă şi care nu are tendinţa de a ieşi în exterior. 

Un scurt “loop/buclă” m-a lăsat să savurez combinaţia dintre motorizarea de 2 litri turbo şi 211 CP alături de tracţiunea integrală 4MATIC. Condus o idee mai sportiv, CLA 250 4MATIC are uşoare tendinţe subviratoare, caracter la care contribuie atât distribuţia maselor, cât şi sistemul 4MATIC care poate transmite la nevoie până la 50% către roţile din spate (in mod normal “mergând cu faţa 100%”). 

A doua zi a evenimentului a fost rezervată pentru CLA 200 benzină, 1.6 litri turbo, 156 CP şi cutie de viteze manuală. Se dovedeşte alegerea corectă dacă nu dispuneţi de diferenţa de preţ de aproximativ 6.000 de euro pentru CLA 220 CDI, consumul extraurban de carburant în timpul testului fiind de numai 5,6 litri pentru 100 km parcurşi. Este o motorizare calibrată pentru consum, cu o cutie de viteze etajată lung (în treapta a doua se poate depăşi viteza de 100 km/h), dar care îngrădeşte pornirile sportive şi te îmbie la un stil de condus relaxat şi schimbări de trepte în tihnă. Este cel puţin la fel de relaxant că zborul către Bucureşti care mă găseşte cu răspunsul la întrebarea cu care mă îmbarcam la bord  cu numai două zile în urmă: da, CLA este un baby CLS şi asta îmi doream!

Date tehnice: Mercedes-Benz
CLA
Sasiu si caroserie
Motorizare 200
Nr. usi/locuri 4/5
Masa proprie/totala [kg] 1395/
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4630/1777/1432
Ampatament
Volum portbagaj [l] 470 ()
Motor si transmisie
Tip motor 200
Combustibil Benzina
Cilindree [cmc] 1595
Sistem alimentare injectie directa+turbo
Putere max. [kW(CP)/rpm] 115(156)/5300
Cuplu max. [Nm/rpm] 240/1250
Cutie de viteze Manuala/6
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 230
0-100 km/h [s] 8.6
Consum urban/extra/mixt //5.7
Emisii CO2 [g/km] 131

Adaugati comentariu