Test drive noul Nissan Qashqai

Qashqai a reușit cu de la sine putere să readucă marca Nissan în topurile europene și mondiale. A doua generație marchează o evoluție naturală a unui concept pe care două milioane de clienți l-au considerat ideal.

  • Spatiu interior inteligent configurat
  • suspensie bine setata
  • interior de calitate
  • Transmisie automata CVT modesta ca performante
  • versiunile de top au preturi prea mari

Ideea de crossover rămâne un concept controversat chiar și la șapte ani de la lansarea primului Qashqai, dar asta nu i-a oprit evoluția de la nivelul de nișă la segment auto în sine. În 2007, compacta cvasi-SUV cu nume ciudat avea un singur concurent, un an mai târziu avea 5, iar la finalul generației actuale 14 modele încearcă să convingă clienții care nu sunt hotărăți dacă vor o compactă sau un SUV și preferă să se oprească la mijloc. Aceste cifre au fost distilate din prezentarea oficială a lui Qashqai cu mențiunea că rămân oarecum sceptic că avem de aface cu 14 modele crossover în 2014. În realitate, oficialii Nissan au inclus în această mulțime diferite modele din clasa SUV compact ce oferă versiuni cu tracțiune. Asta ridică cel puțin un semn de întrebare, este un SUV compact cu tracțiune un Crossover, sau pur și simplu un SUV compact mai ieftin? V-am spus eu că nimic nu e simplu atunci când vorbim despre crossovere.

Aceste probleme existențiale nu schimbă însă faptul că modelul nipon a reușit să vândă în șapte ani aproape 1,5 milioane de unități în Europa și 2 milioane la nivel mondial. Mai interesant este faptul că în ultimii săi ani de producție, ce au coincis cu unii dintre cei mai dificili ani de criză, Qashqai s-a vândut aproape la fel de bine ca la lansare. Logic că aici intervine și facelift-ul lansat la mijlocul ciclului de producție ce a inclus modificări optice și tehnice bine gândite pentru a menține modelul în atenția cumpărătorilor. 

Noua generație, pe care am condus-o la Madrid, după un scurt preview la București cu o săptămână înainte de drive-test-ul european de presă, îmi lasă impresia de evoluție controlată. Într-un fel, Nissan a vrut să schimbe multe, dar în același timp să păstreze o imagine cât de cât familiară. Noutățile au fost concentrate cu preponderență în partea din față, acolo unde Qashqai afișează o imagine elegantă, puternică și sigură, ce evoluează natural printr-un profil cu o linie a plafonului similară cu versiunea precedentă spre un spate ceva mai discret din punct de vedere stilistic. Pe ansamblu noul Qashqai arată mai sigur pe el, chiar mai dinamic dacă privești evazarea pronunțată a pasajelor roților. Această impresie este susținută și de evoluția dimensională +47 mm lungime, +20 mm lățime, respectiv -15 mm înălțime față de vechiul model. 

În interior evoluția se transformă în revoluție, cu un desen complet nou al planșei de bord, fețelor portierelor, scaunelor, în mare cam tot ce poți vedea și atinge. Experiența tactilă a fost și ea ridicată la cu totul alt nivel, grație unei familii noi de materiale ce include plastice moi, inserții din plastic ce nu lasă impresia de economie și butoane ce se apasă cu o siguranță aproape nemțească. Punctele de contact, și anume volanul, schimbătorul de viteze și fețele portierelor, au primit și ele atenția cuvenită cu o mențiune specială pentru versiunile de echipare ce includ volan/schimbător acoperite cu o piele de calitate, o situație din ce în ce mai rară în cazul modelelor de volum. O altă mențiune specială revine scaunelor ergonomice care au fost dezvoltate de inginerii Nissan împreună cu specialiști NASA pentru a oferi un grad de confort cât mai ridicat. Dincolo de asocierea ușor pompoasă cu agenția spațială americană, scaunele sunt foarte confortabile, au pernele moi, dar într-un mod exagerat, și oferă o susținere laterală bine profilată. 

La capitolul interior vorbim fără îndoială de evoluția cea mai semnificativă, vechiul model fiind cunoscut pentru un interior destul de modest, atât grafic cât și calitativ. Cromatica nu a făcut la fel de mulți pași înainte, motiv pentru care e cazul să te multumești cu mult plastic gri și negru și eventual să comanzi tapițeria deschisă la culoare pentru a obține un contrast plăcut. 

Lista de noutăți continuă cu sistemul multimedia Nissan Connect capabil să facă schimb de date cu smartphone-ul și să integreze diferite aplicații dedicate. În cazul în care consideri că toată această funcționalitate are șanse să îți deturneze atenția de la drum, Nissan îți oferă un rezumat al sistemelor electronice pe un al doilea ecran digital generos de 5 inch plasat optim în raza vizuală a șoferului între cadranele de bord. 

Sporirea dimensiunilor pe cele două axe (lungime plus lățime) a dus la un plus sesizabil de spațiu pentru genunchii pasagerilor de pe banchetă, dar o lățime suplimentară la nivelul umerilor ce intră în categoria nesemnificativ. Mai important este că doi adulți pot ocupa bancheta pentru perioade lungi de timp, iar portbagajul cu podea reglabilă și zeci de configurații derivate din fracționarea planșeului are grijă ca bagajele tale din concediu să fie bine stocate în cei 430 l. Un artificiu interesant este modul în care poți stoca planșeul de sus sub podeaua portbagajului atunci când vrei să cari ceva voluminos. Aceeași podea a portbagajului are două fețe, una tip mochetă și una cauciucată pentru momentele în care transporți câinele, de exemplu. Pentru corectitudine merită menționat că acest tip de podea nu este chiar o premieră, fiind inaugurat de Skoda acum doi ani.  

Lista de motorizări include 4 unități, două pe benzină și două diesel: 1.2 DIG-T 115 CP, 1.6 DIG-T/150 CP și bine cunoscutele propulsoare diesel 1.5 dCi/110 CP și 1.6 dCi/130 CP. Motorul cel mai mic pe benzină vine să înlocuiasă vechiul 1,6 aspirat și o face cu succes cu mențiunea că trebuie să îl privești ca pe o soluție de buget și nu ca pe un cărăuș pentru o familie cu trei copii și bagaje. La capătul opus, motorul diesel de top 1.6 dCi este rafinat, economic și potent, iar combinat cu transmisia automată xTronic CVT foarte confortabil în exploatare. Deoarece vorbim totuși despre un CVT este clar că ea funcționează cel mai bine în regimuri de accelerație moderată atunci când mimează funcționalitatea unei transmisii clasice și mai puțin în accelerație puternică unde reacționează destul de artificial. 

Personal, consider că alegerea optimă este cea de mijloc 1.5 dCi/110 CP cu tran-smisie manuală ce atinge un compromis ideal între consum și performanțe dinamice. Toate motorizările amintite beneficiază de o insonorizare excelentă și o dinamică similară cu cea a unei compacte cu gardă la sol ridicată. O suspensie ceva mai fermă ar fi limitat ruliul, dar inginerii de șasiu niponi au avut pe lista de priorități confortul, iar acest deziderat a fost atins cu succes. Strategia de reducere a costurilor a dus la utilizarea unei punți spate rigide pentru versiunile 4×2, în timp ce versiunile 4×4 primesc o punte multi-link. În cazul în care te interesează ultima variantă e cazul să știi că tracțiunea integrală poate fi asociată doar motorului diesel de top și prin urmare va implica un preț pe măsură, preț care are toate șansele să îl aducă pe Qashqai periculos de aproape de SUV-urile compacte de volum. Tocmai de aceea Nissan nici nu insistă, nici nu se bazează pe versiunile de top, preferând să facă ce știe mai bine și anume să promoveze modelul Qashqai ca pe o alternativă accesibilă și inteligentă la o compactă echipată mediu către bine, pe care o putem numi, de dragul argumentaței, VW Golf. Au de ce să își facă griji nemții? Eu zic că da. 

Date tehnice: Nissan
Qashqai
Sasiu si caroserie
Motorizare 1.2 DIG-T
Nr. usi/locuri 5/5
Masa proprie/totala [kg] 1318/1860
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4377/1806/1590
Ampatament
Volum portbagaj [l] 430 ()
Motor si transmisie
Tip motor 1.2 DIG-T
Combustibil Benzina
Cilindree [cmc] 1197
Sistem alimentare injectie directa+turbo
Putere max. [kW(CP)/rpm] 85(115)/4500
Cuplu max. [Nm/rpm] 190/2000
Cutie de viteze Manuala/6
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 185
0-100 km/h [s] 10.9
Consum urban/extra/mixt 6.9/4.9/5.6
Emisii CO2 [g/km] 129

Adaugati comentariu