Lansare internațională Seat Alhambra

Seat a transferat liniile sportive ale generației actuale către cel mai mare vehicul pe care îl produce. Rezultatul este un model de familie spectaculos, atât prin design cât și prin utilitate.

  • Interior versatil si spatios
  • motorizari si transmisii de top
  • Interior desenat destul de auster
  • destul de greu de manverat in oras

De curând, am plecat către Barcelona pentru a face cunoștință cu o mașină care, la prima vedere, nu părea să spună mare lucru, fapt confirmat și de reacțiile indiferente din jurul meu. Dar am descoperit un model cu personalitate, care își propune să aducă un pic de emoție într-un segment în care utilitatea este în prim plan.

În industria auto, puterea, performanțele și, uneori, consumul de combustibil sunt informațiile prioritare despre un model nou de autoturism, atât prezentate de producători, cât și solicitate de clienți. Ei bine, Seat a ales alt drum cu Alhambra, concentrând comunicarea în jurul clientului pentru care a fost gândită această mașină, și anume familia. Este dificil să-mi amintesc de o altă lansare la care bucuria familiei să fie atât de bine evidențiată, eclipsând datele tehnice, noutățile tehnologice sau lista de echipamente. Iar familia nu este doar un instrument de marketing, ci tocmai sursa de inspirație pentru Alhambra.

Dacă până acum Alhambra nu avea o identitate proprie, fiind o clonă aproape perfectă a confratelui VW Sharan, noua generație aduce o identitate proprie, nefiind dificil să recunoști de departe liniile familiei Seat. Firesc, nu sunt atât de spectaculoase ca la Ibiza, dar reușesc să facă interesant un monovolum de clasă mare. 

Urmând tendințele industriei, lungimea a crescut față de generația anterioară, ajungând la 4,85 metri, poate cam mult pentru o deplasare urbană, de zi cu zi. Una dintre explicații pentru acest plus de 22 cm ar putea fi existența celui de-al treilea rând de scaune. În același timp, a crescut și lățimea, cu 9 cm, până la 1,90 metri, fapt care se constată din plin la nivelul spațiului interior, mai ales pe al doilea rând de scaune, unde trei adulți voluminoși pot sta pe scaunele individuale aproape fără să se atingă.
Autobuz personal

Amintind de spațiul interior, am făcut deja un pas către interior, unde am descoperit cu plăcere un adevărat spațiu de locuit în timpul călătoriilor lungi, în care fiecare deține spațiu vital excedentar. Totul pare construit în jurul sistemului de management al scaunelor, denumit EasyFold. Este ușor pentru oricine să transforme interiorul, acționările fiind simple și fără implicarea unui efort fizic deosebit. Dacă, de obicei, pe ultimele locuri nu încăpeau în condiții firești decât persoane până la 1,5 m înălțime, Alhambra are chiar și pe al treilea rând de scaune spațiu pentru doi adulți bine dezvoltați, care nu dau cu capul de tavan și nici nu se ating, iar tetierele se pot ridica suficient. 

Foarte important este accesul către cele două scaune, ușurat de existența ușilor din spate culisante și de plierea dintr-o singură mișcare a scaunelor laterale din al doilea rând. Ca urmare, nu sunt necesare antrenamente de contorsionism, cum se întâmplă la multe dintre autoturismele care oferă șapte locuri. Chiar și în această configurație rămâne un spațiu vertical pentru bagaje, în care încap măcar două valize.

Plecând de la varianta șapte, te poți juca cu fiecare scaun în parte, rabatarea fiecăruia ducând la o suprafață plată ce devine uriașă dacă păstrezi numai locurile din față. Așa se ajunge la un volum util maxim de 2297 litri. La nevoie, poate fi rabatat chiar și spătarul scaunului din dreapta față, putând fi astfel transportate obiecte lungi, de până la 2,95 metri. Scaunele din al doilea rând pot și culisa pe o distanță de 160 mm, iar spătarul poate fi reglat. Pe lângă spațiile de bagaje, unde te uiți dai de un loc de depozitare, util mai ales în cazul drumurilor lungi.
[_newpage_]
Din punct de vedere al bordului și instrumentelor, este evidentă similitudinea cu fratele Sharan, doar volanul fiind un element distinct Seat. Dar asta nu este neapărat de criticat, pentru că, la nivel de ergonomie, nimic nu te șochează dar totul este acolo unde trebuie, în spirit Volkswagen. În același timp, a fost preluată și atmosfera ușor austeră, care nu este tocmai în ton cu liniile sportive exterioare.
Tehnologie și funcționalitate

Conștienți fiind de dificultățile inerente în timpul conducerii unul autoturism de asemenea dimensiuni, cei de la Seat au pus un mare accent pe asistența la manevrarea în spații mici și la parcare. Varianta de bază, Park Pilot, are senzori clasici, în față și în spate. Nivelul următor include și avertizări grafice, în bord, iar pentru ceva bani în plus poți avea și cameră video către înapoi. 

Varianta de top conține sistemul Park Assist care aproape că îți parchează singur mașina (șoferul acționează doar accelerația și frâna, în timp ce sistemul controlează volanul). În primul rând, la o viteză mai mică de 40 km/h, recunoaște spațiile suficiente (pentru parcarea laterală spațiul trebuie să fie mai mare cu 1,1 m față de lungimea mașinii). De asemenea, recunoaște și spațiile pentru parcarea perpendiculară, dar la viteze mai mici de 20 km/h. Park Assist este util și la parcarea între doi copaci sau două alte obstacole.
Economie reală

Alhambra propune patru motoare noi, două cu benzină,TSI și două diesel, cu puteri între 140 și 200 CP. Cred că avem aici o dovadă a caracterului sportiv, toate puterile fiind mai mari decât la vechea generație cu aproximativ 16%.

De departe, alegerea ideală este varianta TDI de 140 CP, care, pe lângă performanțe dinamice corecte (10,9 secunde necesare pentru a ajunge la 100 km/h), asigură un consum aproape incredibil, având în vedere dimensiunile și greutatea mașinii – declarat, în medie, 5,5 litri / 100 km și realizat de noi aproximativ 6,5 litri / 100 km, în condiții reale, cu transmisia DSG.

Cele trei motoare cu puteri mai mari de 175 CP au ca standard sistemul stop / start și recuperarea energiei la frânare. Aceasta este stocată temporar în baterie și, apoi, livrată diferitelor echipamente când este necesar, efectul fiind reducerea timpului de lucru al alternatorului, care preia astfel mai puțină energie de la motor.

Trei dintre motoare au cutii de viteze cu șase trepte, cu excepția variantei TSI de 200 CP, echipată cu transmisia automată DSG, tot cu șase trepte. De asemenea, DSG poate fi montată opțional pe toate celelalte motoare. Un punct forte ale transmisiei automate este reducerea semnificativă a timpilor de schimbare a vitezei, practic aceste momente fiind aproape insesizabile. Pe lângă confort, acest fapt contribuie și la obținerea performanțelor dinamice, în condițiile menținerii consumului aproape de nivelul transmisiei manuale.

Dacă nu ai o familie în jurul tău, Alhambra nu este cea mai potrivită alegere. Dar, prin facilitățile pe care le oferă pentru 4-5 persoane (sau chiar 7, la nevoie), te poate convinge că este timpul să o ai.

Date tehnice: Seat
Alhambra
Sasiu si caroserie
Motorizare 2.0 TDI
Nr. usi/locuri 5/7
Masa proprie/totala [kg] 1776/2540
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4854/1904/1720
Ampatament 2919
Volum portbagaj [l] 267 (2297)
Motor si transmisie
Tip motor 2.0 TDI
Combustibil Motorina
Cilindree [cmc] 1968
Sistem alimentare common rail
Putere max. [kW(CP)/rpm] 103(140)/4200
Cuplu max. [Nm/rpm] 320/1750
Cutie de viteze Automata/6
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 191
0-100 km/h [s] 10.9
Consum urban/extra/mixt 6.9/5/5.7
Emisii CO2 [g/km] 150

Adaugati comentariu