Test drive lansare internationala Skoda Octavia

Noua Skoda Octavia redefineşte standardele în clasa sa şi pătrunde, cu paşi mici, dar siguri, în mult râvnită “lume bună” cu pretenţii premium. În acest caz, aspiraţiile ascunse sunt perfect justificate atât de nivelul tehnologic înglobat, cât şi de ofertele de spaţiu şi materiale pe care le-am descoperit odată cu primul test.

  • Fara rival in materie de spatiu interior/portbagaj
  • setari optime pentru suspensie
  • Motor diesel de 1.6 l fara vlaga
  • antifonare doar medie

Termenul “aspiraţional” s-a dovedit o alegere inspirată chiar şi în vremuri de criză, mărcile care se adresează oamenilor cu bani reuşind să obţină venituri frumoase. În domeniul auto, lucrurile au fost împărtite în două categorii: cei care vor să intre cu surle şi trâmbiţe în acest segment premium (vezi anumite mărci coreene) şi acele mărci care fac paşi corecţi în această direcţie, pe care clientul să o recunoască singur ca fiind “cu tendinţe premium”.

Noua Skoda Octavia îşi încearcă norocul, plasându-se în a doua categorie enunţată mai sus. Este un model cu grad maxim de interes pentru piaţa din România, actuala generaţie fiind de multă vreme pe primul loc în topul celor mai bine vândute maşini din import. 

Reţeta succesului

Pentru a conduce Octavia III, am zburat până în Portugalia, iar timp de două zile am încercat să descoperim reţeta succesului. La nivelul exteriorului, Octavia III reuşeşte să-şi păstreze propria identitate, pe care o completează cu linii, forme şi umbre pe care le-am regăsit şi la mărci precum Audi. Pare genul de maşină sigură pe ea şi asta fără a apela la înflorituri de dorul artei.

Totul curge natural şi este împregnat pe retină cu o precizie chirurgicală. Chiar dacă s-au folosit din belşug elemente care să ducă formele în zona de coupe, rezultatul este un sedan de mari dimensiuni care pune la dispoziţia pasagerilor un habitaclu plin de surprize. Spaţiul este prima dintre ele – excedentar, am putea spune, mai ales pentru locurile din spate (personal consider că este mai mult spaţiu chiar şi decât în BMW Seria 5, spre exemplu).

Tot personal, aş fi apreciat ca bancheta să aibă şezutul mai lung, implicit să ofere o susţinere mai bună la nivelul coapselor. În faţă am regăsit cele mai bune materiale din segment, un layout simplu şi la obiect, garnisit de cele mai noi gadgeturi, amintind aici display-ul uriaş cu senzori de proximitate. Pentru un plus de confort, portbagajul măsoară 590 l sau 1.580 l cu bancheta rabatată (capacităţi care fac de ruşine maşini din clase superioare) şi beneficiază de soluţii deştepte precum racleta pentru zăpadă poziţionată în capacul rezervorului sau mocheta portbagajului cu două feţe – una din cauciuc care poate fi curăţată uşor. Un nivel ridicat de confort implică şi o siguranţă de top -Front Assistant/funcția de frânare de urgență, Lane Assistant/menține traiectoria aleasă, sistemul de frânare automată Multicollision-Braking/acționarea automată a frânelor în cazul unui accident, Crew Protect Assistant/pregătirea autovehiculului în eventualitatea unui accident sau Driver Activity Assistant/detectarea nivelului de oboseală a şoferului.

Drumurile din zona staţiunii Algarve au fost locul ideal pentru ca noua Octavia să-şi susţină examenul dinamic. Din gama variată de propulsoare diesel şi benzină am ales să conducem varianta 1.4 litri TSI şi 140 CP, cutie de viteze manuală cu 6 trepte (este disponibil opţional şi împreună cu DSG/7 trepte). Doar citind mapa de presă şi uitându-mă pe vânzările din Europa am intuit că acest motor este alegerea perfectă. Şi aşa a fost.

Dacă motorizarea de 1.2 litri turbo şi 105 CP poate avea ceva probleme atunci când maşina este încărcată la maxim (iar sansele sunt foarte mari să se întâmple acest lucru având în vedere dimensiunile maşinii), 1.4 TSI  se descurcă de minune alături de noua platformă denumită MQB şi de greutatea mai mică cu 102 kg decât generaţia precedentă.

În această configuraţie, reprizele sunt mai mult decât decente, în timp ce etajarea lungă a cutiei permite un consum redus de carburant (5,7 litri/100 km mixt), dar şi depășiri fără emoţii. 

Spre exemplu, în treapta a şasea, 90 km/h, turometrul indică 2.000 rpm, la 110 km/h 2.350 rpm, iar la 130 km/h numai 2.700 rpm. Pentru drumurile din România, mai în glumă, mai în serios, sunt suficiente doar primele trei trepte de viteză – în treapta a doua am reuşit să atingem viteza de 100 km/h, iar în treapta a treia 150 km/h, reprize efectuate cu două persoane la bord şi două bagaje de dimensiuni medii.

Spre deosebire de 1.2 TSI această motorizare permite şi alegerea între patru moduri de conducere, extremele – Eco şi -Sport – evidenţiindu-se atât la consumul de carburant, cât şi în modul cum răspund motorul sau direcţia. Dacă optaţi pentru cele mai mari jante din ofertă (225 40 R18), confortul va avea de suferit, dar chiar şi aşa va fi mai bun decât cel oferit de Focus, spre exemplu. Dinamic, rămâne totuşi în umbra acestuia, dar reuşeşte să fie o idee mai plăcut la condus decât Astra.

Un ritm alert de condus scoate în evidenţă în special truda inginerilor de a “slăbi maşina”, dar şi sistemul de frânare prompt, bine calibrat şi rezistent la solicitări. 

Habitaclul este lipsit de zgomote parazite, indiferent de viteza de deplasare, antifonarea fiind la nivelul clasei medii. Folosind cuvinte simple, noua Octavia nu are concurenţă în acest moment în clasa sa. Va fi interesant de observat pe viitor dacă va reuşi să atragă şi din clienţii de clasa medie, spre exemplu dintre cei de Passat, model aflat acum pe o poziţie inferioară într-o potenţială comparaţie directă.

Date tehnice: Skoda
Octavia
Sasiu si caroserie
Motorizare 1.4 TSI
Nr. usi/locuri 5/5
Masa proprie/totala [kg] 1255/
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4659/1814/1461
Ampatament
Volum portbagaj [l] 590 (1580)
Motor si transmisie
Tip motor 1.4 TSI
Combustibil Benzina
Cilindree [cmc] 1395
Sistem alimentare injectie directa+turbo
Putere max. [kW(CP)/rpm] 103(140)/4500
Cuplu max. [Nm/rpm] 250/1500
Cutie de viteze Manuala/6
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 215
0-100 km/h [s] 8.5
Consum urban/extra/mixt 6.5/4.6/5.3
Emisii CO2 [g/km] 121

Adaugati comentariu